توقف پذیرش کارگران کره شمالی در مالزی

کدخبر: ۱۷۳۶۶۶
مالزی تصمیم گرفته است ورود نیروی کار از کره شمالی را در میان تنش های اخیر در روابط دو کشور با افشار آمریکا متوقف کند.

به گزارش ایرنا، تارنمای 'تودی انلاین' سنگاپور روز شنبه به نقل از 'کیودو' اعلام کرد منابع مطلع در مالزی گفتند که پوتراجایا پس از جنجال در اطراف قتل 'کیم جونگ نام' برادر ناتنی 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی در فرودگاه شماره 2 کوالالامپور در 13 فوریه گذشته اکنون به این نتیجه رسیده است ورود کارگران کره شمالی را ممنوع کند.

تصمیم مالزی برای انجام کالبد شکافی بر روی جسد برادر رهبر کره شمالی با واکنش تند پیونگ یانگ مواجه شد و مالزی را متهم به تبانی با 'دشمنان' خود کرد. این وضعیت منجر به عواقب دیپلماتیک در روابط دو کشور و بازگرداندن سفرا توسط مالزی و کره شمالی شد.

این منبع مطلع گفت که حرکت مالزی برای ممنوعیت ورود کارگران کره شمالی و تحریم اقتصادی یک جانبه با درخواست آمریکا از کشورها به منظور قطع منابع مالی کره شمالی انجام می شود تا این منابع مالی را در برنامه هسته ای خود استفاده نکند.

کارگران کره شمالی در ایالت 'ساراواک' مالزی در بخش معدن کار می کنند. کرگران کره ای در چین، روسیه و دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا نیز فعال هستند.

برخی کشورها ادعا می کنند دولت کره شمالی حقوق کارگرانی را که در خارج فعال هستند دریافت تا در برنامه موشکی و هسته ای هزینه کند.

بیش از 300 کارگر کره شمالی در بخش معدن ذغال سنگ ایالت ساراواک مالزی فعال بودند که گروهی از آنها فروردین ماه امسال با پایان روادید اخراج شدند.

وزارت امور خارجه آمریکا شهریور ماه سال گذشته دولت کره شمالی را متهم کرد کارگران کشورش را به کار در 23 کشور خارجی و تامین ارز موردنیاز برای ادامه برنامه هسته ‏ای خود وادار کرده است.

چین، روسیه، سنگاپور، تایلند، کویت، آنگولا، میانمار، کامبوج، کنگو، اتیوپی، اندونزی، لائوس، لهستان، مالزی، مالت، مغولستان، موزامبیک، نامیبیا، نپال، نیجریه، قطر، روسیه، سنگال و امارات از کشورهایی بودند که در لیست آمریکا قرار داشت.

برآورد ‎شده بود حدود 50 تا 60 هزار کارگر تبعه کره شمالی در کشورهای خارجی مشغول به کار هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید