غذاهای اصلی که بر بهبود سلامت چشم موثر است!

کدخبر: ۱۷۳۷۱۴
آیا تمام مواد مغذی مورد نیاز برای پیشگیری از آب مروارید، دژنراسیون ماکولا، آب سیاه و دیگر مشکلات چشمی را دریافت می کنید؟ برای آگاهی از موادغذایی بسیار مفید برای سلامت چشم ها مصاحبه سخنگوی سابق آکادمی تغذیه و رژیم غذایی آمریکا را مطالعه فرمایید.

نسخه؛ کلم پبچ منبع غنی لوتئین و زیگزانتین است و از چشم ها در برابر آسیب نور خورشید محفاظت می کند. همچنین این موادمغذی خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهند. از منابع غنی این موادمغذی برای سلامت چشم ها می توان به کلم کلارد، برگ های شلغم، اسفناج، بروکلی، نخودها، کیوی، انگور سیاه، کدوی زرد، پرتغال، ذرت، انبه و خربزه عسلی اشاره کرد. بدن برای جذب لوتئین و زیگزانتین به چربی نیاز دارد؛ بنابراین به همراه این منابع غذایی مقداری از روغن های سالم مانند روغن زیتون نیز مصرف کنید. کلم پیچ علاوه بر لوتئین و زیگزانتین شامل ویتامین C و بتاکاروتن برای سلامت چشم ها است.

سیب زمینی شیرین: منبعی غنی از بتاکاروتن

سیب زمینی شیرین منبعی غنی از بتا کاروتن است که به خوبی می تواند دژنراسیون ماکولا را کنترل کند. بدن بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل کرده و این ماده مغذی در پیشگیری از خشکی چشم ها و شب کوری موثر است. بتا کاروتن و ویتامین A به کاهش عفونت های چشمی کمک می کنند. اگر تمایلی به مصرف سیب زمینی شیرین ندارید، می توانید از دیگر موادغذایی نارنجی رنگ مانند کدوی حلوایی و هویج استفاده کنید. همچنین سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج و سبزی کلارد نیز حاوی بتا کاروتن می باشند. از دیگر منابع خوب ویتامین A می توان به شیر، تخم مرغ و جگر اشاره کرد. همچنین مصرف روغن زیتون به همراه بتا کاروتن و ویتامین A برای جذب بهتر این موادمغذی توصیه می شود.

توت فرنگی: حاوی ویتامین C

توت فرنگی تازه و آبدار حاوی ویتامین C فراوانی است و فواید بسیاری برای چشم ها دارد. این ویتامین آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که می تواند خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهد. مصرف سایر موادغذایی غنی از ویتامین C مانند فلفل دلمه ای، بروکلی، مرکبات و طالبی نیز توصیه می شود.

ماهی سالمون: خداحافظی با خشکی چشم

از خشکی چشمانتان رنج می برید؟ مصرف اسیدهای چرب امگا۳ می تواند به بهبود این مشکل کمک کند. چربی های سالم را به صورت روزانه دریافت کنید. مصرف دو تا سه بار در هر هفته از ماهی های چرب حاوی امگا۳ به ویژه ماهی سالمون توصیه می شود. همچنین دریافت گردو، بذر کتان و دانه چیا یا تخم شربتی را فراموش نکنید. سالمون منبع خوبی از ویتامین D است که از دژنراسیون ماکولا پیشگیری می کند. ویتامین D از طریق مصرف ساردین، ماهی خال مخالی، شیر و آب پرتغال غنی شده با ویتامین D قابل دریافت است.

چای سبز: منبع آنتی اکسیدان

یک فنجان چای سبز علاوه بر خاصیت آرامش بخشی که دارد، به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در آن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا کمک کند. چای سبز حاوی کاتچین بوده که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. از دیگر موادغذایی حاوی کاتچین می توان به شکلات، توت ها و سیب اشاره کرد. چای سیاه نیز حاوی مقدار کمی کاتچین می باشد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید