ماجرای مخالفت امارات با تعیین سفیر شیعی لبنانی در ابوظبی

کدخبر: ۱۷۴۰۲۲
منابع اعلام کردند، به دلیل دودستگی‌های طایفه‌ای میان طرف‌های دیپلماتیک لبنانی، خبری مبنی بر "مخالفت غیرمستقیم امارات با پذیرش سفیر شیعه لبنانی در ابوظبی" انتشار یافته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، آخرین فصل‌های تقسیم‌بندی طایفه‌ای تشکیلات دیپلماتیک لبنان مربوط به تعیین سفیر لبنان در امارات می‌شود. در حالی اخباری در این زمینه منتشر شده که ابوظبی به طور غیرمستقیم گفته سفیر لبنان را اگر شیعه باشد، نمی‌پذیرد و این به دلیل روابط پرتنش حزب الله لبنان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

این منابع افزودند، حسن سعد، سفیر کنونی لبنان در امارات در سال ۲۰۱۳ در اوج اختلافات دو طرف تعیین شد و روابط تنش‌زایی نیز با ابوظبی نداشته است. حتی سفیر امارات در لبنان دائما با نبیه بری، رئیس پارلمان و رئیس جنبش امل ملاقات‌هایی داشته است.

منابع در وزارت خارجه لبنان تاکید کردند: ما موضع رسمی را از سوی امارات در این خصوص دریافت نکرده‌ایم. اما این چیزی است که سفراء از دستگاه دیپلماسی امارات نقل می‌کنند. بر این اساس و برای جلوگیری از هرگونه خللی در روابط میان دو کشور، ما در آغاز مساله جابه‌جایی طایفه‌ای سفراء در سفارت‌خانه‌ها و تعیین یک سفیر مسیحی در ابوظبی را مطرح کردیم و همچنین تمایل داشتیم که حضور یک مسیحی در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را بیشتر کنیم.

اما جنبش شیعی "أمل" در لبنان با این تقسیم‌بندی‌های طایفه‌ای سفراء مخالفت کرد که این امر باعث شد تا شایعه‌ها در سطح دیگری منتقل و گفته شود: به دلیل مخالفت جریان المستقبل با کاهش "نمایندگی اهل تسنن" در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به یک سفیر و از آنجا که امارات تعیین سفیر شیعی را نمی‌پذیرد، باید تبادلاتی میان جنبش أمل و جریان المستقبل صورت بگیرد و سفیر أمل در کویت و سفیر المستقبل در امارات تعیین شوند.

این در حالی است که منابع آگاه به این پرونده دیپلماتیک، به شدت وجود چنین مخالفتی از سوی امارات را تکذیب می‌کنند.

منابع یادآور شدند که همین شایعه در هنگام فعالیت نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان مطرح شد و در حال حاضر این شایعه به این دلیل مطرح شده است که جریان ملی آزاد و جریان المستقبل تمایل دارند سفیری از خودشان را در ابوظبی تعیین کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید