شناسایی سالمندان فقیر به زودی انجام می شود؟

کدخبر: ۱۷۴۱۰۹
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه افزایش امید به زندگی و نرخ سالمندی در کشور نشانگر موفقیت برنامه‌های بهداشتی است، گفت: پرداخت مستمری به سالمندان در دولت دوازدهم نیز ادامه می یابد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی ربیعی که به منظور شرکت در همایش منطقه ای جمعیت سالمندی به تبریز سفر کرده است در جمع خبرنگاران گفت: اکنون در سایه افزایش امید به زندگی در جامعه طول دوران حیات فیزیکی افراد افزایش یافته و تلاش می شود این افزایش همراه با زندگی با کرامت برای سالمندان باشد.

وی با بیان این که حرکت نرخ رشد جمعیت به سمت سالمندی در ایران متاثر از دنیاست، اظهار کرد: حضور افراد سالمند در کنار افراد جوان در جامعه مشکل جمعیتی نبوده بلکه کاهش نرخ باروری و بهم خوردن تعادل جمعیتی مشکل ساز است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: ابلاغ سیاست های جمعیتی از سوی رهبر معظم انقلاب نیز برای جلوگیری از بروز این اتفاق ناگوار در کشور بوده است، زیرا با کاهش نرخ باروری، نرخ سالمندی افزایش یافته و جامعه به سمت پیری می رود.

ربیعی ادامه داد: هم اکنون 7 میلیون و 200 هزار نفر بالای 60 سال در کشور وجود دارد که براساس مطالعات این وزارتخانه از این تعداد بیش از 4 میلیون نفر به نوعی مستمر بگیر صندوق های مختلف حمایتی هستند.

وی با بیان اینکه حدود یک نفر از این تعداد بین سنین 50 تا 60 سال قرار دارند، گفت: برای اینکه با مشکل فقر سالمندی در جامعه مواجه نشویم بیش از 2 میلیون نفر از سالمندان تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برنامه ریزی در جهت اجرای طرح های حمایتی برای داشتن سالمندی بدون فقر در جامعه اظهار کرد: هم اکنون موضوع حرکت نرخ رشد جمعیت به سمت سالمندی نگران کننده نبوده ولی قابل توجه بوده و باید برای آن برنامه ریزی انجام شود.

ربیعی، پرداخت مستمری به سالمندان برای راحت تر کردن زندگی آنان در دولت یازدهم و تداوم این برنامه در دولت دوازدهم، افزایش حداقل مستمری ها به حدی که قدرت خرید سالمندان افزایش یابد و ایجاد باشگاه های سالمندی و مکان هایی برای گفت و گوی اجتماعی سالمندان را از جمله برنامه های این وزارتخانه اعلام کرد.

وی یادآوری کرد: در بحث اجتماعی سالمندان نیز تلاش می شود با ایجاد باشگاه های سالمندی افرادی که عضو صندوق های بازنشستگی نیستند، در این باشگاه ها عضو شده و از خدمات آن بهره مند شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیشگیری فقر سالمندی را از دیگر برنامه های این وزارتخانه اعلام کرد و گفت: در این طرح افراد سالمند شناسایی و به نهادهای حمایتی متصل می شوند تا علاوه بر مستمری از درمان رایگان نیز بهره مند شوند.

ربیعی ادامه داد: اشتغال سالمندی متناسب با شرایط آنان از دیگر برنامه های این وزارتخانه بوده و سازمان فنی و حرفه ای مکلف شده تا آموزش های لازم برای مشاغل سالمندی را به منظور ارتقای مهارت های شخصی و شغلی آنان ارایه کند و به زودی ثبت نام از این افراد را آغاز می کند.

وی یادآوری کرد: قانون برنامه ششم، شورای عالی رفاه را مکلف کرده تا کمیته سالمندی را تشکیل دهد و در راستای زندگی با کرامت سالمندی در شهرها اقدام کند.

ربیعی، افزود: در این راستا سالمندان تحت پوشش مراکز نگهداری سالمندان قرار می گیرند و سالمندان خانواده های بی بضاعت، زندگی توام در خانه و مرکز نگهداری از سالمندان را تجربه کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید