رایزنی با روحانی درباره کابینه / حداکثر تغییر در 6 وزارتخانه

کدخبر: ۱۷۴۳۰۰
«فراکسیون امید» مجلس در حالی درخواست دیدار با حسن روحانی با موضوع رایزنی درباره کابینه را ارائه کرده است که محمدرضا عارف روز گذشته گفت دیدارهایی در این رابطه با دولت داشته است.
رایزنی با روحانی درباره کابینه / حداکثر تغییر در 6 وزارتخانه

روزنامه شرق نوشت: آن طور که خبرگزاری ایلنا و تسنیم گزارش داده‌اند، عارف در حاشیه مراسم ترحیم مرحوم نیری، رئیس سابق کمیته امداد درباره انتخاب اعضای کابینه گفته است: «ما دیدارهایی را با دولت در این رابطه داشتیم و انتظار داریم که دولت دوم آقای روحانی از نظر توانایی‌ها پاسخ‌گویی بهتری به مطالبات مردم داشته باشد. مطالبات مردم مشخص است و دولت به برآورده‌کردن این مطالبات تعهد داده و ما هم برای محقق‌شدن آنها، به‌خصوص جوان‌گرایی و اختصاص مسئولیت‌های مدیریتی به بانوان در کنار دولت هستیم».

با این حال یکی از نزدیکان محمدرضا عارف به «شرق» گفت که چنین دیداری هنوز انجام نشده اما فراکسیون امید حدود دو یا سه هفته است که درخواست دیدار با روحانی را مطرح کرده است. با این حال هنوز از جانب دفتر رئیس‌جمهوری پاسخی به این درخواست داده نشده است.

فراکسیون امید با داشتن نزدیک به صد عضو، می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در تعیین ترکیب کابینه دوازدهم داشته باشد. به‌ویژه اینکه این فراکسیون در مدت عمر دولت یازدهم بیشترین همکاری را با دولت یازدهم داشته است. از سوی دیگر رأی و حمایت اصلاح‌طلبان از نامزدی روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم راهی را برای روحانی باقی نمی‌گذارد که به مطالبات این جریان سیاسی توجه کند. طبیعتا این جلسات هم برای طرح و بیان این مطالبات صورت می‌گیرد که یکی از آنها توجه به پایین‌آوردن سن کابینه و نیز استفاده از حضور زنان در ترکیب وزراست. نکاتی که عارف هم آنها را مورد توجه قرار داده است. عبدالکریم حسین‌زاده از اعضای فراکسیون امید در همین رابطه به «شرق» می‌گوید: «طبیعتا رئیس‌جمهور برای انتخاب ترکیب کابینه حق انتخاب دارد و من هم کاری به انتخاب افراد ندارم. اما تأکید دارم که کلیت کابینه دوازدهم باید برایند رأی ٢٤میلیونی مردم باشد و رد پای این رأی خود را در کابینه نشان دهد».

او ادامه می‌دهد: «از جمله مطالبات مردم پویاتر و جوان‌تر‌شدن کابینه است. منظور هم این نیست که حتما چهره‌های جوان انتخاب شوند، بلکه باید میانگین سنی کابینه کاهش یابد. همچنین باید کلان گفتمان کابینه گفتمان اصلاح‌طلبی باشد. این البته به معنای نادیده‌گرفتن دیگر جریان‌های سیاسی نیست. اما باید به جریان اصلاح‌طلب به عنوان بزرگ‌ترین حامی روحانی توجه ویژه‌ای شود».

حسین‌زاده در ادامه گفت‌وگوی خود درباره دومین ویژگی کابینه هم گفت: «اعضای کابینه باید تعلق فکری به رئیس کابینه داشته باشند. درحالی‌که در دوره یازدهم معمولا یکی دو وزیر  روحانی را همراه می‌کردند».

حسین‌زاده تأکید کرد که روحانی باید کابینه دوازدهم را فراملی، فراجنسیتی و فراقومیتی بچیند. او با بیان این که روحانی باید بداند این چهار سال می‌تواند نام او را در عمر ریاست‌های جمهوری ماندگار کند، گفت: «روحانی باید گزینه‌هایی را انتخاب کند که تنها در دوسال اول ریاست‌جمهوری همراه او باشند و دو سال دوم را به فکر آینده سیاسی خودشان باشند.»

بااین‌حال هم شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و هم فراکسیون امید درخواست دیدار و رایزنی با روحانی را مطرح کرده‌اند که هنوز فرصتی برای آنها فراهم نشده است. این درحالی است که شنیده شده برخی نزدیکان رئیس‌جمهوری از جمله محمود واعظی و محمد نهاوندیان تلاش‌های گسترده‌ای را برای رایزنی با علی لاریجانی سامان داده‌اند. از طرفی برخی از نمایندگان مجلس هم گفته‌اند که روحانی بخش اعظمی از اختیارات خود درباره کابینه را به اسحاق جهانگیری واگذار کرده تا ایشان مجموعه رایزنی‌ها و دیدارها و برنامه‌ها را آنالیز کند. این نمایندگان این موضوع را نشانه‌ای از این می‌دانند که رویکرد اصلاح‌طلبی در کابینه دوازدهم تقویت خواهد شد.

هرچه به ایام تشکیل دولت دوازدهم نزدیک می‌شویم، حجم گمانه‌ها و رایزنی‌ها افزایش می‌یابد. برخی افراد،‌ تعلل‌ها در دیدارهای روحانی با اصلاح‌طلبان را نشانه‌ای گرفتند که دوز اصلاح‌طلبی کابینه پایین خواهد بود و برخی دیگر هم انتصاب برخی افراد را دلیلی برای عکس این موضوع می‌دانند. بااین‌حال فارغ از همه این گمانه‌ها و تحلیل‌ها آنچه مهم به نظر می‌رسد، لزوم توجه روحانی به عقبه ٢٤ میلیون رأی است. ٢٤ میلیون‌نفری که با حمایت اصلاح‌طلبان پای صندوق‌های رأی آمدند و روحانی را با مطالبات اصلاح‌طلبانه انتخاب کردند. غفلت از این موضوع می‌تواند پایگاه اجتماعی روحانی را با مخاطره مواجه کند.

تابش خبر  داد:

حداکثر تغییرات در ٥ یا ٦ وزارتخانه رخ دهد

جماران: محمدرضا تابش درباره تحولات کابینه گفت: من تصور می‌کنم اگر تحولات کابینه به اختیار آقای رئیس‌جمهور باشد، حداکثر تغییرات در پنج یا شش وزارتخانه رخ دهد. او ادامه داد: تعامل با مجلس می‌تواند این تغییرات را منطقی‌تر کند و اعتماد به رأی‌آوری وزرا افزایش یابد؛ البته آقای رئیس‌جمهور هم قول‌هایی برای افزایش کارآمدی و جوان‌گرایی در کابینه داده‌اند. نماینده یزد ادامه داد: فراکسیون امید در حال بررسی و ارزیابی کابینه فعلی است که نتایج آن را خدمت آقای روحانی ارائه خواهیم کرد. تابش با اشاره به اینکه فراکسیون امید به‌طور مصداقی به مسئله وزرای دولت دوازدهم ورود پیدا نکرده است، گفت: معیارها و پارامترهایی را برای تعیین و انتخاب وزرا مشخص کرده که امیدوارم راهگشا باشد. او در همین راستا افزود: تقاضای دیداری با آقای روحانی داده‌ایم تا گروهی به نمایندگی از فراکسیون امید، به همراه آقای عارف، معیارها و ارزیابی‌های ما را در این دیدار در اختیار رئیس‌جمهوری قرار دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید