کارگروه سه گانه برای چینش کابینه / ابقای قطعی 4 وزیر و یک معاون

کدخبر: ۱۷۴۱۴۳
حسن روحانی برای تعیین ترکیب کابینه سه کارگروه را تشکیل داده است که پیشنهادهای خود را به رئیس‌جمهور منتخب ارائه کرده‌اند، اگر چه گفته شده در نهایت این شخص رئیس‌جمهوری است که انتخاب نهایی را انجام خواهد داد. گفته می‌شود در این میان حلقه‌ای متشکل از محمد نهاوندیان، محمدباقر نوبخت، محمود واعظی، حسین فریدون و اکبر ترکان هم مشغول بررسی پیشنهادهای کابینه دوازدهم بوده و کار هماهنگی با گزینه‌های محتمل برای وزرات را برعهده دارند. بر همین اساس تا اینجا ازجمله گزینه‌هایی که ماندنشان در کابینه قطعی شده است، برخلاف تصورات، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور است.
کارگروه سه گانه برای چینش کابینه / ابقای قطعی 4 وزیر و یک معاون

روزنامه شرق نوشت ،گزینه‌ای که از ابتدای روی‌کارآمدن دولت یازدهم انتخاب او مورد انتقاد بخشی از جریان اصلاح‌طلب بوده است. در هفته‌های گذشته هم برخی از گمانه‌‌زنی‌ها از جابه‌جایی رحمانی‌فضلی با محمد شریعتمداری خبر داده بودند. اما حالا با ابقای رحمانی‌فضلی، حضور شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت قوت گرفته است.

از دیگر گزینه‌هایی که ابقای آنها قوت گرفته است، جواد ظریف برای وزارت خارجه، سیدمحمود علوی برای وزارت اطلاعات، بیژن نامدارزنگنه برای وزارت نفت و حسن قاضی‌زاده‌هاشمی برای وزارتخانه بهداشت و محمدباقر نوبخت برای سازمان برنامه‌و‌بودجه است. محمد علی نجفی از جمله گزینه‌هایی بود که حضورش در دولت دوازدهم را به رفتن به سازمان برنامه‌و‌بودجه منوط کرده بود و حالا که سازمان برنامه منتفی شده است، احتمال انتخاب او به‌عنوان شهردار تهران قوت گرفته است.

نجفی که مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم است قبلا گفته بود که باید ٥٠ درصد کابینه تغییر کند. تغییراتی که به نظر می‌رسید دست‌کم باید وزارتخانه‌هایی که بیشترین منتقدین را داشتند، شامل شود و یا رویکرد اصلاح‌طلبانه به خود بگیرد. اما ظاهرا تا اینجا چنین اتفاقی نیفتاده است. حتی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تقریبا سه هفته پیش درخواست دیدار با روحانی را برای بررسی کابینه دوزادهم ارائه کرده که هنوز برای آن زمانی در نظر گرفته نشده است. عبدالواحد موسوی‌لاری هم در همین باره با محمد شریعتمداری مذاکره کرده اما هنوز زمانی از سوی ریاست‌جمهوری اعلام نشده است.عبدالله ناصری از اعضای شورای‌عالی اصلاح‌طلبان معتقد است که «تا به اینجا یک انتظار اجتماعی جدی شکل گرفته است که کابینه تغییرات ٥٠‌درصدی داشته باشد». او در گفت‌وگو با «شرق» ادامه داد: «اگر چنین انتظاری محقق نشود، این موضوع تبدیل به یک مسئله برای دولت جدید روحانی خواهد شد». 

به گفته ناصری همان‌طور که شخص روحانی درباره برخی اعضای کابینه زبان به گلایه و انتقاد گشوده بود، جامعه‌ای که به او رأی داده‌اند هم انتظار دارند تغییرات را ببینند. اگرچه از ناصری گفت‌وگویی در ایلنا منتشر شده بود که در آن اعلام شده بود «رئیس‌جمهور در مورد چینش کابینه گزارش‌ها را از کارگروه‌‌ها دریافت کرده است و به جمع‌بندی هم رسیده و قطعا با رهبری مشورت خواهد کرد». اما او در گفت‌وگوی خود با «شرق» ضمن تکذیب این موضوع اعلام کرد که من مصاحبه‌ای مبنی بر جمع‌بندی کابینه نداشتم.

اما در عین حال باید بگویم از آنجا که بحث تفکیک وزارتخانه‌ها به دولت بعدی موکول شده و روحانی باید با همین ترکیب فعلی گزینه‌های کابینه دوازدهم را معرفی کند، کار سختی پیش رو خواهد داشت. او همچنین درباره دیدار حسن روحانی و مقام معظم رهبری درباره کابینه که در گفت‌وگوی او با ایلنا منعکس شده بود، این‌گونه توضیح داد: «رؤسای جمهوری با مقام معظم رهبری هر دوشنبه دیدار دارند. اما اطلاعی ندارم که این دیدار شب گذشته انجام شده است یا نه».از این صحبت‌ها این‌چنین برمی‌آید که هنوز چینش کابینه دوازدهم تکمیل نشده است؛ بااین‌حال دست‌کم وضعیت وزارت نیرو مشخص شده است.

ظاهرا نهاوندیان به توافق نهایی با اردکانیان رسیده است و روحانی هم این گزینه را پذیرفته است. به این ترتیب رفتن چیت‌چیان از وزارتخانه نیرو قطعی شده است. درباره وزارت صنعت، معدن و تجارت هم علاوه بر شریعتمداری،  ویسه از جمله گزینه‌های پیشنهادی است. دانش‌آشتیانی هم از وزارت آموزش و پرورش خواهد رفت و گزینه‌های احتمالی آن شهیندخت مولاوردی و مرتضی حاجی هستند. همچنین هیچ‌یک از نمایندگان مجلس دهم هم وارد کابینه دوازدهم نخواهند شد.

رایزنی‌ها و گمانه‌‌زنی‌ها درباره کابینه دوازدهم همچنان ادامه دارد، اما از نقل قول‌های فعالان اصلاح‌طلب چنین برمی‌آید که دوز اصلاح‌طلبی کابینه دوازدهم پایین خواهد بود و حسن روحانی به مثابه تصمیم شخصی خود در سال ٩٢ عمل خواهد کرد.

گزارش از مرجان توحیدی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید