فرونشست زمین در تهران روندی افزایشی دارد

کدخبر: ۱۷۴۳۷۳
رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه با استفاده از تصاویر ماهواره ای درحال پایش تغییر و تحولات جغرافیایی کشور هستیم، گفت: پدیده فرونشست زمین در کشور به ویژه تهران به شدت در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل نجار در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمان فضایی ایران و سازمان مدیریت بحران برای توسعه کاربردهای فناوری فضایی در مدیریت بحران گفت: پدیده فرونشست زمین در کشور به ویژه تهران به شدت در حال افزایش است و ما از طریق دانشگاه تربیت مدرس به صورت ۲۴ ساعته با استفاده از تصاویر ماهواره ای در حال پایش و رصد این تغییر و تحولات جغرافیایی در سطح کشور هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات عدیده که با آن روبرو هستیم موضوع تغییر اقلیم و نیز شکل گیری پدیده گرد و غبار و حتی تغییر و تحولات در آبهای سطحی و زیرزمینی است، افزود: با استفاده از داده های ماهواره ای می توان پدیده های طبیعی را سنجش و پایش کرد. در این زمینه برای مدیریت بحران حتی کشورهای جهان هم آمادگی همکاری با ایران را دارند.

نجار با اشاره به اینکه برای پیشگیری و مقابله با پدیده ها و بلایای طبیعی، استفاده از ظرفیتهای فناوری فضایی کشور الزامی است، گفت: با افزایش پیش نشانگرها امکان تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی افزایش می یابد و می توان اقدامات موثری برای کاهش خسارت در زمان وقوع این حوادث انجام داد.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران به دلیل نبود اطلاعات و نیز قطع شدن ارتباطات در زمان بحران امکان شناسایی دقیق محل وقوع حوادث کمتر وجود داشته و برای مثال در زلزله بم تا ظهر حادثه محل دقیق وقوع زلزله مبهم بود اما با استفاده از تصاویر و ابزارهای ماهواره ای می توانیم محل دقیق و میزان خسارات وارده به بحران به وجود آمده در کشور را شناسایی و مانیتور کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید