چین در حال نمایش قدرت نظامی به هند است

کدخبر: ۱۷۵۰۳۱
در شرایطی که نواحی مرزی مشترک چین و هند در هفته های اخیر تحولات ناخوشایندی را تجربه می کند، پکن در حال نمایش قدرت نظامی خود در برابر دهلی نو است.

به گزارش ایرنا‌، با افزایش تنش ها در مناطق مرزی چین و هند و همچنین پاکستان و هند؛ پکن و اسلام آباد که هر دو با دهلی نو دچار اختلافات عدیده هستند، در هفته اخیر دست به قدرت نمایی نظامی زده اند.

در شرایطی که چین می گوید هند نیروهایش را از مرز سیکیم در تبت عبور داده است، پاکستان سال هاست در خصوص کشمیر با هند دچار منازعه می باشد.

همین موضوع باعث شده است تا نیروهای ارتش چین یک رزمایش جنگی را در منطقه خودمختار تبت برگزار کنند که البته با آزمایش یک موشک اتمی پاکستان مصادف شده است.

این در حالیست که مقامات نیروی دریایی هند نیز هفته گذشته از حضور زیردریایی های کلاس «یوان» چین در اقیانوس هند خبر داده بودند.

چین و پاکستان هر دو گفته اند که به دنبال درگیری نبوده و خواستار حراست از صلح هستند و از سال ۲۰۱۳ میلادی نیز درصدد ایجاد یک کریدور اقتصادی چند میلیارد دلاری در مسیر جاده ابریشم نوین بوده اند؛ موضوعی که می تواند نگرانی های هند را به دنبال داشته باشد.

وزارت امور خارجه چین نیز در بیانیه ای که خبرگزاری شین هوا منتشر کرده، آورده است که دولت پکن همواره از هند خواسته است نیروهایش را از نواحی مرزی مورد مناقشه خارج کند.

این بیانیه می افزاید؛ منازعات این بار متغیرتر از قبل است. هند نیروهایش را وارد خاک چین کرده است و این می تواند توازن منطقه ای را بر هم بزند.

به دنبال این تحولات روزنامه گلوبال تایمز چین روز دوشنبه اعلام کرد که که مقام های این کشور باید در موضع قبلی خود مبنی بر اینکه سیکیم بخشی از هند است، تجدید نظر کنند.

چین و هند توافقنامه همکاری نظامی مرزی با هدف جلوگیری از رویارویی نظامی در امتداد خطوط واقعی مرزی با هم امضا کرده اند.

بر اساس این توافقنامه، نیروهای دو کشور باید با خویشتنداری از رویارویی نظامی در مناطق مرزی مانند بخش هایی از ایالت آرناچال پرادش جلوگیری کنند.

روابط بین چین و هند مدتهاست که به دلیل اختلافات ارضی درازمدت و همچنین اجرای کریدور اقتصادی چین در پاکستان دچار مشکل بوده است.

همین اختلافات باعث شد تا هند دعوت رسمی چین در اجلاس بین المللی جاده ابریشم را که اواخر اردیبهشت ماه سالجاری در شهر پکن برگزار شد، رد کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید