افشاگری بزرگ علیه گوگل

کدخبر: ۱۷۵۴۰۸
گزارشی نشان می دهد گوگل با پرداخت هزینه های تحقیقات استادان دانشگاهی، از آنها برای تغیر دیدگاه مردم نسبت به عملکرد تجاری خود استفاده کرده است.
افشاگری بزرگ علیه گوگل

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وال استریت ژورنال، گزارشی جدید نشان می دهد گوگل مبالغ کلانی صرف تامین بودجه تحقیقات استادان دانشگاه ها کرده است. هدف این شرکت تغییر دیدگاه مردم نسبت به عملکرد تجاری گوگل بوده است.

 حدود ۱۲ استاد دانشگاه از این شرکت مبالغی دریافت کرده اند و حتی برخی تحقیقات خود را پیش از انتشار در اختیار گوگل قرار دادند تا درباره آن اظهار نظر شود.

 از این تحقیقات برای پشتیبانی از گوگل در کارزار مداوم این شرکت با قانونگذاران استفاده شده؛  مانند این اتهام که گوگل به طور غیرمنصفانه کاربران را به استفاده از سایت های تجاری خود هدایت می کند. البته به نظر می رسد قانونگذاران  از دخالت گوگل در تحقیقات دانشگاهی اطلاعی نداشته اند.

طی ۱۰ سال گذشته گوگل برای دفاع از منافع خود بودجه بیش از صدها تحقیق را تامین کرده است  به طوریکه گاهی حتی ۴۰۰ هزار دلار برای یک پروژه پرداخت شده است.

همچنین گوگل هزینه سفر استادان دانشگاه  های  برتر مانند هاروارد و برکلی را برای دیدار با مقامات و لابی گران فراهم کرده است.

به گفته یکی از کارمندان سابق این شرکت، مقامات گوگل فهرستی از تحقیقات در اختیار داشته که تمایل داشتند محققان دانشگاهی آن را تهیه کنند. این فهرست شامل  عناوین تحقیق ها، خلاصه و هزینه تخمینی هر پروژه بوده است.

 همچنین  گوگل به استادان دانشگاه مبالغی پرداخت کرده تا اعلام کنند جمع آوری اطلاعات مشتریان آنلاین توسط این شرکت اقدام قانونی بوده است زیرا خدمات شرکت رایگان هستند. در موردی دیگر،  محققان دانشگاهی در سال۲۰۱۲ تحقیقی برای  مقابله با اتهام زیرپا گذاشتن قوانین آنتی تراست توسط گوگل، تهیه کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید