شورای امنیت خواستار بازگشت آوارگان عراقی شد

کدخبر: ۱۷۵۵۴۵
شورای امنیت ضمن استقبال از آزادی شهر موصل از کنترل گروه تروریستی داعش، از همه طرف‌های عراقی خواست که تمرکز خود را بر آشتی و تامین امنیت برای بازگشت آوارگان افزایش دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز عراق، شورای امنیت در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعضای این شورا از اعلام آزادی شهر موصل که به منزله اتفاقی مهم در مسیر تلاش‌های جهانی برای شکست داعش در عراق و سوریه و گامی مهم در رهایی عراق از داعش بود، استقبال کرده و از حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، نیروهای امنیتی و مردم این کشور به دلیل این تلاش‌های موفقیت‌آمیز تقدیر می‌کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است، اعضای شورای امنیت همدردی عمیق خود را با کسانی که سختی‌هایی را متحمل شده و برخی از اعضای خانواده‌شان را در جریان عملیات ضد داعش از دست دادند، ابراز داشته و اجرای عدالت برای قربانیان داعش و کسانی که از جنایات آنها در عراق و منطقه نجات یافته‌اند و نیز آزادسازی دیگر مناطق باقی مانده در دست داعش را از نیروهای امنیتی عراق خواستار شدند.

اعضای شورای امنیت تاکید کردند، همه طرف‌ها در عراق باید به تعهدات خود در قوانین بین‌المللی از جمله حقوق بشر و قوانین بین‌المللی انسانی به ویژه مربوط به حفاظت از غیرنظامیان پایبند باشند.

اعضای شورای مذکور در ادامه از همکاری مستمر دولت عراق با سازمان ملل برای بازگرداندن آرامش در مناطق آزاد شده در عراق تقدیر کرده و از همه عراقی‌ها خواست که به تلاش‌های خود برای تحقق این امر با افزایش تمرکز بر آشتی ملی و بازگشت ایمن و داوطلبانه آوارگان و محاکمه تمامی موارد نقض حقوق بشر و نقض قوانین بین‌المللی انسانی ادامه دهند.

العبادی روز دوشنبه گذشته (دهم ژوئیه جاری)در مقر عملیاتی دستگاه مبارزه با تروریسم در موصل، آزادی کامل این شهر را اعلام کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید