در ۱۲۸ شهر محروم کشور کلینیک ایجاد شد

کدخبر: ۱۷۵۷۲۷
معاون درمان وزارت بهداشت در تشریح اقدامات حوزه درمان در دولت یازدهم گفت: پیش از آغاز طرح تحول سلامت ۷۷ درصد خانوارهای ایرانی دچار هزینه‌های کمرشکن می‌شدند و اکنون از آنها حمایت مالی می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمد آقاجانی در همایش معاونان درمان دانشگاه‌‌های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: بیش از سه سال از اجرای  سپری شده و ما شاهد دستاوردهای مهم آن هستیم.

وی افزود: در جشنواره عمران سلامت که با حضور رئیس جمهور برگزار شد ، ایشان درمورد طرح تحول سلامت با نگاهی دقیق و عمیق صحبت کردند و ضمن حمایت‌ از این طرح اعلام کردند که طرح تحول نظام سلامت زنده است و با قوت ادامه پیدا خواهد کرد.

 آقاجانی خاطرنشان کرد: جای خوشحالی است که دستاوردهای این طرح بزرگ اجتماعی که در ابتدای دولت یازدهم آغاز شد، کام مردم را شیرین کرده و نظر سیاستگذاران را نیز جلب کرده است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برنامه‌های طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم باید با اشکالات کمتر و حساب شده ‌تری ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: در طرح تحول نظام سلامت، در حوزه خدمات بخش دولتی بحث کاهش هزینه‌ ها به عنوان اولین هدف طرح مطرح شد که بر اساس آن شاهد کاهش پرداختی مردم از ۳۷ درصد به کمتر از هشت درصد و در مجموع بازار سلامت از ۵۴ درصد به ۴۰ درصد بودیم.

 آقاجانی با بیان اینکه هر یک درصد کاهش هزینه نیازمند ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است، تصریح کرد: در عین حال هنوز هم با هدف برنامه پنجم توسعه که کاهش ۳۰ درصدی را در نظر داشت، فاصله داریم.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اینکه پیش از آغاز طرح تحول سلامت ۷۷ درصد خانوارهای ایرانی دچار هزینه‌های کمرشکن می شدند، اما اکنون از آنها حفاظت مالی می شود، افزود: در حوزه خدمات سرپایی طی سه سال گذشته ۱۳۰میلیون بار ویزیت در بخش دولتی و با نرخ دولتی انجام شده که وضعیت خوبی را برای مردم ایجاد کرده است.

وی همچنین درخصوص توسعه زیرساخت هایی نظیر ایجاد کلینیک های ویژه خاطرنشان کرد: ۴۰۰۰ مطب جدید در کلینیک‌های جدید راه اندازی شد و ۲۸۰ پروژه جدید از پروژه‌ های پنجگانه طرح تحول سلامت که شامل ایجاد کلینیک‌ های جدید، بخش‌ های اورژانس، بخش ‌های زایمان و بخش‌ های سرطان هستند تا شهریورماه امسال به بهره برداری می‌ رسند.

 آقاجانی همچنین گفت: در ۱۲۸ شهر محروم کشور کلینیک‌ های ویژه راه اندازی شده است که اقدام بزرگی در جهت ارائه خدمات به مردم محروم بود و تا پایان سال نیز ۲۳۹ پلی کلینیک دیگر راه اندازی می شود.

وی درخصوص طرح های توسعه زیرساختی زایمان نیز گفت: در بحث ترویج زایمان طبیعی ۵۴۱ هزار زایمان طبیعی به صورت رایگان در کشور انجام شد و سزارین نیز به میزان ۶ و نیم درصد مطلق و معادل ۱۱.۶ درصد پایه کاهش یافت.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: در این راستاد نیز ۱۸۰۰ واحد اختصاصی زایمان در ۳۶۶ بیمارستان برای تکریم مادران باردار، بهبود کیفیت خدمات، ارتقاء سلامت مادر و نوزاد و کاهش عفونت ها ساخته شد.

 آقاجانی گفت: در زمینه درمان ناباروری نیز ۱۵ مرکز درمان ناباروری راه اندازی شد که با این اقدام رشد ۶۰ درصدی مراکز ناباروری نیز اتفاق افتاد و همچنین ۸۵ درصد هزینه‌های درمان ناباروری تحت پوشش طرح تحول قرار گرفت تا شرایط بهتری برای ۲ میلیون زوج نابارور ایجاد شود و البته جهت ارائه بیشتر خدمات به زوج‌ های نابارور پوشش بیمه‌ ای باید افزایش پیدا کند.

وی درباره بحث توسعه زیرساخت ‌ها در طرح تحول سلامت گفت: ۴۵ هزار تخت بیمارستانی کشور و ۲.۵ میلیون متر مربع فضای بستری و همچنین ناوگان تجهیزات پزشکی کشور نوسازی شد و ۶۹ هزار قلم تجهیزات پزشکی جدید وارد بیمارستان‌ های موجود و جدیدالاحداث شد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: یکی از بزرگترین اقدامات اضافه شدن ۲۱ هزار تخت بیمارستانی در کشور بود که تقریبا یک چهارم تخت ‌های موجود را به ظرفیت تخت های بیمارستانی کشور اضافه کردیم.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: برای بهبود کیفیت خدمات درمانی، نسل نوین اعتباربخشی را در ۹۰۰ بیمارستان کشور با نگاه به بحث ایمنی بیماران، افزایش کیفیت خدمات و افزایش بهره وری اجرا کردیم که کارنامه‌ های آن برای بیمارستان‌ها ارسال شده و به بیمارستان‌ها نیز فرصت اعتراض داده شده است. در نتیجه اعتباربخشی بیمارستانها از درجه یک عالی تا درجه یک، دو، سه و چهار مشخص می‌ شوند.

آقاجانی در پایان گفت: اعتباربخشی راه مستمری برای افزایش کیفیت است و نقشه راهی برای بیمارستان‌ های کشور به شمار می‌‌آید، تا نقاط ضعف ‌شان را شناسایی و برای رفع آن برنامه ریزی کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید