ویکلی استاندارد: ترامپ به دنبال دائمی کردن محدودیت‌ غنی‌سازی ایران است

کدخبر: ۱۷۵۷۶۷
ویکلی استاندارد در گزارشی به تلاش «دونالد ترامپ» برای دائمی کردن محدودیت غنی‌سازی ایران در برجام پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه ویکلی استاندارد به نقل از یک مقام آگاه در کاخ سفید نوشت دونالد ترامپ - رئیس جمهور آمریکا - به دنبال پاره کردن یا اصلاح برجام نیست؛ بلکه خواهان دائمی شدن محدودیت غنی‌سازی ایران از طریق انعقاد یک توافقنامه ثانویه میان کشورهای امضاکننده برجام است.

به گفته این منبع، مشکل اصلی ترامپ با برجام، بند موسوم به "غروب آفتاب" است که محدودیت غنی‌سازی ایران را به یک دوره زمانی مشخص محدود می‌کند.

این نشریه همچنین به نقل از «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، نوشت «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا، در یک گفتگوی خصوصی به او گفته هدف دولت ترامپ رسیدن به یک توافق جانبی است که برای همیشه مانع از غنی‌سازی ایران شود.

کورکر در ادامه افزود: می‌دانم هدف دولت، رسیدن به یک توافق جدید است تا ایران را برای همیشه از غنی‌سازی اورانیوم منع کند.

ویکلی استاندارد در ادامه نوشت: ترامپ توافق هسته‌ای امضا شده در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» را ناقص و مخرب می‌داند. با این حال، تلاش برای فسخ قرارداد پیشین و رسیدن به یک توافق جدید می‌تواند متحدان اروپایی را خشمگین کند. کشورهای اروپایی با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های ایران، برای انجام تجارت و سرمایه‌گذاری به سمت این کشور آمدند. ضمن آنکه اگر آمریکا توافق قبلی را لغو کند، ایران می‌تواند واشنگتن را به کارشکنی در توافق هسته‌ای و اقدام علیه آن، متهم کند.

گفتنی است فردا (دوشنبه) آخرین مهلت دولت ترامپ برای تایید مجدد پایبندی ایران به برجام است. به موجب برجام، رئیس‌جمهور آمریکا هر سه ماه باید عملکرد ایران در اجرای برجام را به کنگره آمریکا گزارش دهد.

ویکلی استاندارد روز جمعه به نقل از 4 مقام آگاه در کاخ سفیدمدعی شد که ترامپ قصد دارد تا پیش از ضرب الاجل دوشنبه، برای بار دوم پایبندی ایران به برجام را تایید کند. چنانچه دولت ترامپ برای دومین دوره سه ماهه خود پایبندی ایران به برجام را تایید کند طبق قانون باید معافیت‌های تحریمی درنظرگرفته شده درخصوص تجارت با ایران را نیز مجددا تمدید کند.

دولت ترامپ برای اولین بار در ماه آوریل پایبندی ایران به برجام را تایید و اولین گزارش ۹۰ روزه خود از نحوه اجرای این توافق را برای کنگره ارسال کرد. اولین تمدید لغو تحریم‌های ایران در دولت ترامپ نیز یک روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران انجام شد.

با این حال، دولت ترامپ در اولین ارزیابی سه ماهه خود از نحوه اجرای برجام اعلام کرد که در حال بازنگری این توافق است تا درصورت تناقض آن با منافع ملی آمریکا، درباره آن تصمیم‌گیری کند.

به گفته برخی منابع آگاه در کاخ سفید، چالش اصلی برسر تایید یا عدم تایید پایبندی ایران به برجام در پایان دوره سه ماهه سوم دولت ترامپ اتفاق می‌افتد؛ یعنی زمانیکه شورای امنیت ملی آمریکا طبق زمان‌بندی اعلام شده، بازنگری برجام را به پایان می‌برد و کاخ سفید باید تصمیم نهایی خود را درباره این توافق اتخاذ کند.

نشریه ویکلی استاندارد همچنین در گزارش خود از تشدید اختلافات در کاخ سفید در مورد برجام خبر داد. به نوشته این نشریه، درحالیکه «استیو بنن»، مشاور و استراتژیست ارشد ترامپ، «مک مستر»، مشاور امنیت ملی وی، و «مایک پمپئو» رئیس سازمان سیا با تمدید برجام مخالفند؛ وزرای دفاع و خارجه آمریکا خواستار ادامه پایبندی به برجام هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید