جزئیات نحوه عمل و دستگیری جاسوس چینی + عکس

کدخبر: ۱۷۵۸۲۶
سخنگوی قوه قضائیه از دستگیری و محکومیت حبس ۱۰ ساله برای جاسوسی دو تابعیتی خبر داد.
جزئیات نحوه عمل و دستگیری جاسوس چینی + عکس

به گزارش فارس ، یک منبع آگاه در خصوص این جاسوس آمریکایی - چینی در کشورمان گفت:

«زی‌یو‌وانگ» ۳۷ ساله جاسوس آمریکایی - چینی است که با تسلط به زبان فارسی و در پوشش پژوهشگر تاریخ قصد دسترسی به اسناد طبقه‌بندی شده را داشت.

او شهروند آمریکاست اما در چین (پکن) به دنیا آمده، در رشته‌ تاریخ به مدت ۴ سال در دانشگاه پرینستون فعالیت کرده و در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ مطالعات گروهی را در مورد ایران به همراه افرادی در موسسه شرمین و بیژن مصور رحمانی (موسسه‌ای با دستور کار پیچیده و البته روابط عنکبوتی با نهادهای سیاسی و امنیتی و اطلاعاتی کشورهای آمریکا و انگلیس) انجام داده است.

در پوشش یک دانشجوی ارشد پژوهشگر وارد کشور شده است، مطالعات میدانی از ایران در قالب پروژه نفوذ را در قالب مقاله‌های آشکار (چاپ شده و قابل دسترس در فضای مجازی)، محرمانه و خیلی محرمانه در اختیار تیم تحقیقاتی وزارت امور خارجه آمریکا، موسسه شرمین و بیژن مصور رحمانی (که در دانشگاه پرینستون فعالیت می‌کند)، مدرسه کندی دانشگاه هاروارد و موسسه ایرانشناسی بریتانیا قرار داده و در قالب پروژه نفوذ به نهادهای مطالعاتی کشور سعی در نفوذ به آرشیوهای معتبر کشور را داشته است.

این جاسوس تا پیش از دستگیری موفق به ثبت آرشیو دیجیتال از ۴۵۰۰ صفحه از اسناد کشور شده بود که البته این اقدام او با نظارت کارشناسان مجرب پرونده که وی را به صورت نامحسوس تحت نظر داشته‌اند صورت گرفته است.

داستان ورود این آمریکایی به کشور و حضورش به عنوان یک پژوهشگر در یک موسسه از همان ابتدای ورود مورد توجه و رصد دقیق اطلاعاتی کارشناسان پرونده قرار داشته است.

از آنجایی که این فرد در موسسه شرمین و بیژن مصور رحمانی (که بعدها بیشتر در مورد ان خواهید شنید) سابقه حضور داشته و با افراد و نهادهایی نظیر رز ولمن، کیوان هریس، موسسه ایرانشناسی بریتانیا و مرکز ایرانشناسی دانشگاه تل آویو و... به صورت مستقیم و غیر مستقیم پروژه تحقیقاتی خود در مورد ایران را تکمیل و به نهاد سفارش دهنده ارسال می‌کرد ورود این فرد برای شناسایی سرشبکه‌های نفوذ در داخل و خارج از کشور از سوی نهادهای امنیتی از ابتدا رصد می‌شد.

این عامل نفوذی در پوشش پژوهشگر با وجود مطالعات گسترده در حوزه ایران و در حالی که با نهادها و موسسات برانداز نرم بسیاری همکاری داشته است اما به واسطه وابستگی به نهادهای جاسوسی هیچ اطلاعات و جزئیاتی از خود در فضای مجازی به جا نگذاشته است.

پس از مدتی نامبرده که نسبت به وضعیت خود احساس نگرانی می‌کند هنگام خروج از کشور به مقصد یک کشور اروپایی با هوشیاری کارشناسان پرونده و دستور بازپرس دادسرای امنیت تهران در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ دستگیر می‌شود.

جاسوس چینی

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید