قطر: عاملان هک خبرگزاری قنا شناسایی و مجازات می‌شوند

کدخبر: ۱۷۶۱۱۰
وزیر خارجه قطر هک سایت خبرگزاری رسمی این کشور را جزو جرایم سایبری دانست و اعلام کرد، در راستای شناسایی عاملان این جرم و تحویل آنها به دستگاه قضایی تیمی تحقیقاتی تشکیل خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، محمد بن عبد الرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با همتای سومالیایی خود، با اشاره به اینکه هک سایت خبرگزاری رسمی این کشور (قنا) جرمی سایبری است و با تشکیل یک تیم تحقیقاتی به زودی عاملان آن شناسایی و به مراجع قضایی ارجاع داده خواهند شد، گفت: پرداخت رسانه‌ها به اخبار جعلی و در نظر نگرفتن موضعگیری رسمی قطر نشانگر عدم حرفه‌ای بودن آنها است.

وزیر خارجه قطر اظهار داشت: ظرف چند روز اخیر ۱۳ مقاله علیه قطر در مطبوعات آمریکا چاپ شدند و این نشان‌دهنده وجود توطئه‌ای برنامه‌ریزی‌شده علیه قطر است اما ما این حمله را دفع خواهیم کرد.

آل ثانی افزود: قطر همواره روابط دوستانه‌ای با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس داشته و بر اساس این باور که منافع کشورهای حوزه خلیج فارس و سرنوشت آنها مشترک است، در راستای ایجاد روابطی مستحکم با آنها تلاش کرده است.

این مسئول قطری ادامه داد: قطر هیچ تماس و گفتگویی در این خصوص با هیچ طرفی نداشته است چراکه آنچه رخ داده روشن است و پس از صدور بیانیه‌هایی از سوی خبرگزاری رسمی قطر (قنا) و وزارت خارجه این کشور مبنی بر تایید هک سایت خبرگزاری و انتشار اخبار دروغین بر خروجی این سایت، این امر نیازی به توضیح ندارد.

وی در این کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: قطر در حال حاضر مدارکی قطعی و تایید شده از منشا این حمله سایبری در دست ندارد اما به محض اینکه مدارک کافی را به دست آورد، پرونده را به جریان خواهد انداخت چرا که قوانین بین‌المللی برای این گونه جرایم وجود دارند.

آل ثانی در پاسخ به سوالی درباره روابط دو کشور قطر و آمریکا با اشاره به اینکه روابط دوحه-واشنگتن قوی و استراتژیک هستند، تاکید کرد:‌ دوحه هیچ درخواستی از سوی مسئولان آمریکایی مبنی بر قطع روابطش با هیچ طرفی دریافت نکرده است.

وزیر خارجه قطر گفت: گفتگوی مثبتی میان تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا انجام شد و ترامپ به نقش قطر در مبارزه با تروریسم پرداخت و تاکید کرد که دوحه شریکی حیاتی و استراتژیک برای واشنگتن است.

آل ثانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد پایگاه العدید آمریکا در قطر گفت: توافقی در این خصوص وجود دارد، اگر اتفاقی برای پایگاه رخ دهد، بر اساس توافقنامه موجود میان قطر و آمریکا با آن برخورد خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره روابط قطر با گروه اخوان المسلمین نیز گفت: قطر هیچ ارتباطی با احزاب مختلف ندارد و تنها با کشورها و دولت‌ها تعامل دارد و دوحه تنها زمانی با اخوان المسلمین تعامل می‌کند که بخشی از یک دولت باشد.

سیف بن احمد آل ثانی، مدیر دفتر ارتباطات دولت با ابراز تاسف نسبت به آنچه روزنامه واشنگتن پست آمریکا درباره دست داشتن دولت امارات در هک سایت خبرگزاری قنا منتشر کرده، گفت:‌اطلاعاتی که این روزنامه آمریکایی منتشر کرده جایی برای شک باقی نمی‌گذارد.

ان مسئول قطری افزود: ارتکاب این جرم از سوی یک کشور حوزه خلیج فارس به منزله نقض قوانین بین‌المللی و توافقنامه‌های دوجانبه دو کشور است.

وی تاکید کرد: تحقیقات دادستانی کل قطر همچنان ادامه دارند و قطر اقدامات قانونی لازم برای محاکمه عاملان این جرم در دستگاه قضایی کشور و یا نهادهای بین‌المللی ویژه جرایم سایبری را در پیش خواهد گرفت.

مسئولان آژانس اطلاعات آمریکا فاش کردند که امارات سایت خبرگزاری قنا را در تاریخ ۲۴ مه گذشته هک کرده است.

روزنامه واشنگتن پست نوشت، دو تن از مسئولان عالی رتبه اماراتی یک روز پیش از این اقدام درباره آن گفتگو کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید