اردن:سرباز به سوریه اعزام نمی‌ کنیم

کدخبر: ۱۷۶۲۰۰
یک مسئول عالی رتبه اردن اعلام کرد که کشورش در چارچوب مکانیسم نظارت بر آتش‌بس نیرویی به جنوب غرب سوریه اعزام نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از آنادولوی ترکیه، این مسئول عالی رتبه اردن اعلام کرد: موضع ما در قبال بحران سوریه از ابتدا مشخص بود و هرگز تغییر نخواهد یافت و آن دستیابی به راه حل سیاسی مسالمت آمیز است که امنیت و ثبات را در این کشور تضمین می‌کند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: از طریق توافق با آمریکا و روسیه در آستانه دستیابی به شکل نهایی مکانیسم نظارت بر روند آتش‌بس در جنوب غرب سوریه هستیم و آن را خیلی زود اعلام می‌کنیم.

این مسئول اردن گفت: اعزام نیروهای نظامی اردن به سوریه جزو مکانیسم‌ها نخواهد بود و در این راستا ما بارها تاکید کردیم که اردن هیچ سربازی از سربازانش را به سوریه نمی‌فرستد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: آتش‌بس کنونی اقدامی درست است.

وی بر جدیت گروه‌ها برای دستیابی به راه حلی جهت پایان دادن به درگیری سوریه و بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان تاکید کرد.

همچنین محمد مومنی، وزیر اطلاع‌رسانی اردن به خبرگزاری کویت گفت:‌ مکانیسم نظارت بر آتش‌بس در مناطق جنوب غرب سوریه در مراحل نهایی خود است.

مومنی افزود: توافق مشترک به حمایت از آتش‌بس در جنوب غرب سوریه منجر می‌شود و توافق تلاش‌ها امنیت و ثبات در سوریه را تقویت کرده و منجر به راه حل سیاسی بین تمامی طرف‌ها  و تسهیل امدادرسانی می‌شود.

وی ادامه داد:‌ اردن این توافق را گامی مهم برای حمایت از دستیابی به راه حل سیاسی بحران سوریه و نابودی تروریسم می‌بیند. و ثبات و امنیت سوریه منفعتی استراتژیک برای منطقه بوده و این توافق محک و چالشی برای روسیه و آمریکا و نقطه تحول است.

توافقنامه میان روسیه، آمریکا و اردن در راستای اعلام توافق آتش‌بس در جنوب غرب سوریه در استان‌های "درعا" و "القنیطره" و "السویداء" است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش در اولین دیدار خود در هفتم ژوئیه ۲۰۱۷ میلادی در هامبورگ آلمان در چارچوب نشست سران گروه ۲۰ بر سر آن توافق کردند.

اخیرا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه و آمریکا به جزئیات فعالیت در منطقه کاهش تنش در جنوب غرب سوریه خواهند پرداخت.

لاوروف تاکید کرد که این مرکز مکانی برای ارتباط دائم با مخالفن مسلح سوریه و نیروهای دولتی سوریه خواهد شد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آتش‌بس در جنوب غرب سوریه، امکان دارد به مناطق دیگر این کشور نیز انتقال یابد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی کنفرانسی مطبوعاتی خود در روز سه شنبه تاکید کرد: ما تاکنون درباره چگونگی اجرای آتش‌بس در جنوب غرب سوریه موفق بودیم و امیدواریم زمانی که اوضاع مناسب باشد آتش‌بس به مناطق دیگر این کشور نیز توسعه پیدا کند.

وی افزود: وزارت خارجه آمریکا نمی‌تواند اطمینان دهد که آمریکا و روسیه مذاکراتی درباره اجرای آتش‌بس در مناطق دیگر سوریه داشته باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید