گران‌ترین کشتی جنگی به ناوگان آمریکا پیوست

کدخبر: ۱۷۶۶۱۳
نامش را از یک رئیس جمهور پیشین گرفته، ۳۰ میلیارد دلار صرف پژوهش و طراحی‌اش شده و قیمتش ۱۳ میلیارد دلار است: "یو اس اس جرالد فورد". دونالد ترامپ برای استفاده از پیشرفته‌ترین ناوهواپیمابر جهان بی‌تابی می‌کند.

به گزارش ایسنا، روز شنبه رئیس جمهوری آمریکا گران‌ترین ناو هواپیمابر تاریخ را رسما در اختیار نیروی دریایی ارتشش گذاشت. او بارها گفته است که قصد دارد، ارتش آمریکا را مجهزتر کند و برای استفاده هر چه زودتر از تازه‌ترین جنگ‌افزار نیروی دریایی‌اش (یو اس اس جرالد فورد) بی‌تابی می‌کند. او می‌گوید: ناوگان دریایی ما پس از جنگ جهانی اول به این اندازه کوچک نبوده که امروز هست؛ آن هم در این دوران سخت.

به همین دلیل ترامپ با نمایندگان صنایع و کارشناسان نیروی دریایی مشورت کرده و به این نتیجه رسیده است که باید بیش از پیش برای نیروی دریایی هزینه کرد.

رئیس جمهوری آمریکا خواهان دوازدهمین ناو جنگی در ناوگان دریایی‌اش است و به گفته ناظران، ساخت آن (که نام "جان اف کندی" را یدک می‌کشد) به‌زودی به‌پایان می‌رسد.

در حال حاضر رئیس جمهوری آمریکا نمی‌تواند از ناو آماده‌ شده جرالد فورد استفاده کند، زیرا قرار است که نخستین ماموریت این ناو  جنگی سوپرمدرن در سال ۲۰۲۰ آغاز شود و تا آن زمان این ناو مراحل تست‌های عملیاتی را پشت سر خواهد گذاشت.

با این حال ترامپ در مراسم روز شنبه گفت این ناوهواپیمابر که می‌توان آن را یک اثر هنری دانست یک پیام ۱۰۰ هزار تنی درباره قدرت نظامی آمریکا به جهان مخابره می‌کند.

ویژگی‌های ناو جدید

پژوهشگران نظامی آمریکایی چندین سال و ۳۰ میلیارد دلار صرف پژوهش و طراحی "یو اس اس جرالد فورد" کردند تا بالاخره در سال ۲۰۰۹ ساخت این کشتی غول‌آسا با بودجه ۷ میلیارد دلار آغاز شد، اما تا پایان کار هزینه ساخت آن به ۱۳میلیارد دلار رسید.

این ناو که قادر به حمل حدود ۹۰ فروند هواپیما و هلی‌کوپتر جنگی است، جایگزین ناو"یو اس اس نیمیتز" می‌شود. طول و عرض آن ( ۳۰۰ و ۴۰ متر) تقریبا هم‌اندازه "نیمیتز" است اما در تکنولوژی بسیار پیشرفته تر از آن است.

از تجهیزات پیشرفته آن می‌توان به سیستم الکترو مغناطیسی پرتاب هواپیما اشاره کرد که در مدل قبلی با سیستم هیدرولیک انجام می‌شد. سیستم پرتاب هواپیمای ناو جدید قادر است در هر ۳۰ ثانیه یک جت جنگنده را پرتاب کند.

دو ویژگی مهم دیگر این ناو هواپیمابر استفاده از رآکتور هسته‌ای برای تولید برق بیشتر و بدنه "استیلث" آن است که قابلیت رادارگریزی ناو جنگی را افزایش داده است.

این ناو هم‌چنین میزبان ۲۶۰۰ دریانورد است که ۶۰۰ نفر کمتر از نسل قبلی چنین ناوهایی است. با این حال خدمه این ناو همراه با پرسنل بخش هوایی آن به ۴۶۰۰ تن می‌رسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید