دادگاه عالی انگلیس به محاکمه نشدن تونی بلر رای داد

کدخبر: ۱۷۷۷۹۶
دادگاه عالی انگلیس در پی صدور حکمی، محاکمه نخست‌وزیر اسبق این کشور را رد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از راشا تودی، دادگاه عالی انگلیس درخواست یک ژنرال عراقی برای محاکمه تونی بلر – نخست وزیر اسبق انگلیس – به دلیل مشارکت وی در جنگ عراق را رد کرد.

عبدالواحد شنان آل رباط – ژنرال عراقی – تونی بلر را به دلیل حمله به عراق در سال 2003 به منظور سرنگونی صدام حسین، متهم به «جنایت تجاوز» کرده است.

این ژنرال کوشید تونی بلر و دو وزیر کلیدی وقت، جک استراو – وزیر خارجه اسبق انگلیس – و پیتر لورداسمیت – دادستان کل اسبق این کشور – محاکمه شوند.

وکلای وی از دادگاه عالی لندن درخواست کردند برای بررسی قضایی حکم مجلس اعیان انگلیس در سال 2006، مبنی بر عدم وجود وجهیت قانونی جرمی به نام «جنایت تجاوز» در قانون انگلیس، مجوز صادر کند.

در ماه نوامبر، دادگاه وست مینستر از صدور حکم احضار این اشخاص سر باز زد و اعلام کرد این وزرا از مصونیت قانونی بهره‌مند هستند و در هر حال، دادستان کل کنونی انگلیس، جرمی رایت، باید این مجوز را صادر کند.

رایت در این پرونده دخالت کرد و رئیس دستگاه قضایی انگلیس درخواست کرد این پرونده را متوقف کند. وی گفت محاکمه خصوصی بلر «می‌تواند جزئیاتی را افشا کند که در قانون اسرار رسمی کشور ذکر آن‌ها ممنوع اعلام شده است.»

پس از آن‌که جرج بوش – رئیس جمهور اسبق آمریکا – و تونی بلر، رژیم صدام حسین را به نگهداری از تسلیحات کشتار جمعی متهم کردند، ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق حمله کرد. انگلیس در این ائتلاف حضور داشت.

جنگ عراق به مرگ 176 نظامی انگلیسی منجر شد و برای اقتصاد این کشور 9.6 میلیارد پوند هزینه بر جا گذاشت. گفته می‌شود این جنگ موجب وقوع جنگ فرقه‌ای شد که سبب پیدایش گروه تروریستی داعش گردید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید