سلامتی خود را با فوت کردن شمع تولدتان به خط نیندازید!

کدخبر: ۱۷۷۹۴۷
این خبر برای آن دسته از افرادی که با هیجان برای خوردن یک تکه از کیک تولد لحظه شماری می کنند ممکن است جالب و البته کمی دلسرد کننده باشد: رسم معروف فوت کردن شمع روی کیک تولد، این دسر خوشمزه را میزبان باکتری های خطرناک می کند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، محققان دانشگاه کلمسون در کارولینای جنوبی متوجه شدند که بزاق دهان ما که با فوت کردن شمع کیک تولدمان منتشر می شود می تواند باکتری های موجود روی خامه یک کیک را تا 1400 درصد افزایش دهد. سرپرست این تیم تحقیقاتی ایده انجام این پژوهش را از تجربه شخصی خودش به عنوان یک پدر در مورد دخترش گرفت و آنها با مطالعه گروهی از دانشجویان مقطع کارشناسی این دانشگاه سعی کردند تا آنها را متوجه ایمنی غذایی و اهمیت این موضوع کنند.

محققان یک رویه خامه ای را روی قطعه ای فویل که بالای یک چرخ کیک-مانند بود و شمع در آن جا سازی شده بود گذاشتند و قبل از فوت کردن شمع ها همگی پیتزا خوردند تا جشن تولد را شبیه سازی کنند و به غده های بزاق کمک کنند تا به ترشح و فعالیت مشغول باشند. سپس شمع ها را روشن و آنها را فوت کردند. برای شمردن باکتری ها هم، لایه خامه ای را با آب ضدعفونی شده رقیق کردند و سپس آن را روی ظرف های آگار پخش کردند تا باکتری ها در آن رشد کنند. هر کدام از کلونی های روی آگار نشان دهنده یک سلول باکتری حاصل از آن خامه بود.

نتیجه این بود که باکتری های بسیار زیادی پیدا شدند اما نکته جالب تر این بود که از قرار معلوم، هر فوت به انواع متفاوتی از باکتری ها منتج می شود. به طور متوسط فوت کردن شمع می تواند به رشد 14 برابری باکتری های روی خامه کیک منجر شود. با این حال در یک مورد این اتفاق با افزایش بیش از 120 مرتبه رخ داد که نشان می دهد افراد خاصی می توانند ناقل باکتری های بیشتری در مقایسه با دیگران باشند.

اما به گفته محققان نباید به خاطر این موضوع ایده فوت کردن شمع را از سرتان بیرون کنید. دهان انسان پر از باکتری است و بیشتر آنها مضر نیستند. علاوه بر این اگر قرار بود فوت کردن شمع روی کیک تولد واقعاً منجر به گسترش بیماری های مهلک شود در حال حاضر بسیاری از کودکان تنها به همین دلیل روانه بیمارستان می شدند، اما این اتفاق رخ نمی دهد.

این اولین بار نیست که از این نوع تحقیقات انجام می شود؛ در سال 2015 نیز پژوهشی نشان داده بود کسانی که دوست دارند چیپس را دوبار خیس کنند و سپس بخورند نه تنها با این کار مرتکب یک عمل ناخوشایند اجتماعی می شوند بلکه می تواند احتمال انتشار بیماری های عفونی را بالا ببرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید