همه اقدامات تامینی برگزاری یک مراسم تحلیف امن

کدخبر: ۱۷۸۲۸۳
در ایام مراسم تحلیف با توجه به حجم زیاد هیئت‌های حاضر در این مراسم، سطح حفاظت از مجلس را از حساس به حیاتی تغییر داده‌ایم. همچنین تمام پبش بینی‌های تامین امنیتی و ترافیکی صورت گرفته و مسئولیت کلیه مراسم به قرارگاه ثارالله داده شده است.
همه اقدامات تامینی برگزاری یک مراسم تحلیف امن

به گزارش میزان ، مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوره دوازدهم صبح روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد ۹۶ در حسینیه امام خمینی (ره) با حضور مسئولان نظام و شخصیت‌های لشکری و کشوری و سفرای کشور‌های خارجی برگزار شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی با تنفیذ رأی ملت، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

پیرو برگزاری مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهور دوازدهم، ساعت ۱۷ امروز شنبه ۱۴ مرداد ۹۶ نیز مراسم تحلیف حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور ایران، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

برای برگزاری این مراسم مهم تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شده است؛ از تعطیلی پایتخت و ارتقاء سطح حفاظتی مجلس گرفته تا دعوت از مسئولان بلندپایه کشور‌های خارجی.

تعطیلی پایتخت
محسن حاجی میرزایی دبیر هیئت دولت روز دوشنبه ۹ مرداد ۹۶ اعلام کرد با توجه به شرکت گسترده هیئت‌های خارجی در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور و به منظور برگزاری مناسب مراسم و ایجاد تسهیلات لازم در رفت و آمد هیئت‌های خارجی و رفاه حال شهروندان تهرانی، کلیه دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های عمومی غیر از اورژانس و نهاد‌های امدادی روز شنبه ۱۴ مرداد در شهر تهران تعطیل است.

تمهیدات ترافیکی
سردار مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز درباره تمهیدات ترافیکی در نظر گرفته شده برای برگزاری مراسم تحلیف گفت: روز شنبه، با توجه به برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری، تمهیدات ترافیکی در اطراف مجلس و محور‌های منتهی به میدان بهارستان اعمال خواهد شد که بر اساس آن، از ساعت ۱۴ روز شنبه در محور غرب به شرق خیابان جمهوری از تقاطع استانبول محدودیت ایجاد خواهد شد و مسیر جایگزین فردوسی به شمال و خیابان انقلاب خواهد بود. از ساعت ۱۴ روز شنبه در خیابان مجاهدین از تقاطع خیابان ایران به غرب نیز محدودیت تردد ایجاد خواهد شد، مسیر جایگزین خیابان زرین خامه خواهد بود. همچنین از همین ساعت مسیر شمال به جنوب خیابان ابن سینا در تقاطع فخر آباد نیز دارای محدودیت تردد خواهد بود و مسیر جایگزین آن خیابان شهید مشکی است».

جلسات ستاد
بهرام قاسمی هم در جریان نشست خبری روز دوم مرداد خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا آماری از هیئت‌های دیپلماتیک که برای مراسم تحلیف رئیس جمهور به ایران سفر خواهند کرد دارید؟ گفت: هیئت‌های دیپلماتیک قابل توجهی به ویژه از همسایگان در مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ایران حضور خواهند داشت و کمیته‌های مختلفی در ستاد برگزاری مراسم تحلیف با محوریت مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه و برخی عوامل دفتر ریاست جمهوری در این رابطه مشغول فعالیت هستند و اقدامات آن‌ها در مراحل پایانی است.

قاسمی تصریح کرد که «طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نمایندگانی از سایر کشور‌ها در سطح خوبی در مراسم تحلیف حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی شرکت می‌کنند. در همین چارچوب هیئت‌های قابل توجه و متعددی از کشور‌های همسایه در این مراسم حضور پیدا خواهند کرد».

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: هیئت مورد اشاره که به ریاست یکی از معاونان وزارت امور خارجه تشکیل شده است به منظور برگزاری هرچه بهتر این مراسم و حضور مناسب نمایندگان دیگر کشور‌ها در مراسم تحلیف دوزادهمین رییس جمهور، به صورت مرتب تشکیل جلسه داده و امور را مورد بررسی و نظارت قرار می‌دهد.

اعلام آمادگی مقامات خارجی
حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز، چهارم مرداد پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، از اعلام آمادگی تعدادی از سران و مقامات کشور‌های خارجی برای حضور در مراسم تحلیف حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به عنوان رییس دولت دوازدهم خبرداد.

قطعیت شرکت ۹۲ هیئت
پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور هم روز سه شنبه ۱۰ مرداد اعلام کرد که «۸ رئیس جمهور و 19 رییس مجلس در مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری حضور دارند. تا کنون حضور حداقل ۹۲ هیئت بلندپایه خارجی و بین المللی در این مراسم مسجل شده و احتمال افزایش تعداد هیات‌ها نیز وجود دارد. در این مراسم ۲۵ هیئت از آسیا و اقیانوسیه ۲۶ هیئت از کشور‌های عربی و آفریقایی و 30 هیئت از اروپا و قاره آمریکا شرکت می‌کنند».

مهمانان ویژه‌
روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه «مهدی هنردوست» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در ملاقات با رئیس مجلس سنای این کشور، ضمن گفت‌وگو و تبادل نظر با وی درخصوص موضوعات مربوط به روابط دوجانبه و منطقه‌ای، دعوتنامه رسمی رئیس مجلس شورای اسلامی را برای حضور در مراسم تحلیف حسن روحانی، تقدیم وی کرد. همین روز سفیر جمهوری اسلامی ایران در اردن در دیدار با «سلیم زعنون» رئیس مجلس ملی فلسطین پیام دعوت علی لاریجانی به وی جهت سفر به تهران و شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور را تقدیم این مقام فلسطینی کرد.

پنجشنبه ۲۹ تیر، دفتر ریاست جمهوری ارمنستان اعلام کرد که سرژ سرکیسیان در سفر به تهران پنجم اوت (۱۴ مرداد) در مراسم تحلیف حسن روحانی همتای خود شرکت خواهد کرد.

یکشنبه اول مردادماه «حسین جابری انصاری» معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه در سفر به عراق از «فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق و همچنین رئیس مجلس این کشور برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی دعوت کرد.

روز جمعه ۶ مرداد وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: «هی لیفنگ» نماینده ویژه رییس‌جمهور این کشور در مراسم تحلیف رییس‌جمهور ایران که در چهاردهم مرداد برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد. هی لیفنگ، رییس کمیسیون اصلاح و توسعه ملی چین است و بنا به گفته مقامات چین سفر وی به تهران با دعوت ایران انجام می‌شود.

روز شنبه ۷ مرداد نیز پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا اعلام کرد که «فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی به تهران سفر می‌کند». در این خبر اعلام شده بود که موگرینی در این سفر علاوه بر شرکت در مراسم تحلیف رییس‌جمهور ایران، دیدار‌های دوجانبه‌ای نیز با مقامات کشورمان برای بررسی وضعیت اجرای توافق هسته‌ای و بحث و رایزنی در مورد مسائل دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای خواهد داشت.

علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در روز یکشنبه ۸ مرداد ماه در جریان سفر به عمان با «شیخ خالد بن هلال المعولی» رییس مجلس این کشوردیدار کرد و ضمن گفت‌وگو در مورد موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای پیام رییس مجلس شورای اسلامی به وی برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی را به این مقام عمانی تقدیم کرد.

بروجردی همچنین در سفر به قطر در دیدار با «عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی» نخست‌وزیر این کشور پیام کتبی دعوت رییس مجلس شورای اسلامی از مقامات قطر برای حضور در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری را به وی تقدیم کرد. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در این دیدار از طریق نخست‌وزیر قطر از امیر این کشور برای شرکت در مراسم تحلیف رییس‌جمهور دوازدهم ایران دعوت به عمل آورد.

روز دوشنبه ۹ مرداد خبرگزاری شینهوا به نقل از مقامات کره شمالی اعلام کرد: «کیم یونگ نام»، رئیس مجلس خلق کره شمالی از طریق روسیه به ایران سفر خواهد کرد تا در مراسم تحلیف حسن روحانی شرکت کند.

حضور  اصحاب رسانه‌
۱۳۱ خبرنگار خارجی از ۲۹ کشور جهان روز شنبه مراسم تحلیف رییس جمهوری کشورمان را پوشش می‌دهند.

ارتقاء سطح حفاظت
پیشتر حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور -سه شنبه ۱۰ مرداد - در حاشیه جلسه معاونان امنیتی استانداری‌های سراسر کشور با اشاره به تمهیدات امنیتی اتخاذ شده برای مراسم روز تحلیف گفته بود: «در ایام مراسم تحلیف با توجه به حجم زیاد هیئت‌های حاضر در این مراسم، سطح حفاظت از مجلس را از حساس به حیاتی تغییر داده‌ایم. همچنین تمام پبش بینی‌های تامین امنیتی و ترافیکی صورت گرفته و مسئولیت کلیه مراسم به قرارگاه ثارالله داده شده است؛ علاوه بر این، تمام اقدامات مبتنی بر هماهنگی با نیرو‌های نظامی و انتظامی همچون سپاه برای مشارکت در تامین امنیت انجام شده است. طی جلساتی در وزارت کشور برای مراسم تحلیف، تقسیم کار صورت گرفته و وظایف پدافند هوایی و دیگر قسمت‌ها مشخص شده است».

قرارگاه ثالله
به گزارش میزان، قرارگاه ثارالله یکی از قرارگاه‌های امنیتی سپاه پاسداران در تهران است که وظیفه آن، مدیریت امنیت پایتخت و دیگر شهر‌های استان تهران است. از سال ۱۳۷۴ قرار بر این شد که قرارگاه ثارالله در صورت بروز بحران به تشخیص شورای عالی امنیت ملی و تایید مقام معظم رهبری، مسئولیت برقراری امنیت شهر تهران را عهده‌دار باشد، ولی در شرایط عادی این مسئولیت بر عهده نیروی انتظامی است.

سردار اسماعیل کوثری که سابقه ۱۶ سال فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول الله ص، ریاست اداره امنیت ستاد کل نیرو‌های مسلح و رئیس کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد صبح روز شنبه ۱۰ تیر ۹۶ به عنوان جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه معرفی شد.

اولین اظهارات فرمانده
سردار اسماعیل کوثری جانشین جدید فرمانده قرارگاه ثارالله در اولین مصاحبه خود پس از انتصاب به سمت جدید به خبرنگار میزان گفت: عمر قرارگاه ثارالله حدود ۲۳ سال است که در طول این مدت، در جهت هماهنگی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و حتی دستگاه‌های غیرامنیتی در تهران، اقدامات شایسته‌ای را انجام داده است.

وی افزود: اگر در استان تهران شاهد امنیت بالایی هستیم، قطعا قسمتی از آن بر اثر پیگیری‌ها، پیش‌بینی‌ها و پیش‌گیری‌های قرارگاه ثارالله سپاه است.

سردار کوثری با بیان اینکه قرارگاه ثارالله هیچگاه در کار ناجا، وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های امنیتی یا اطلاعاتی دخالت نمی‌کند بلکه در جهت ایجاد هماهنگی و به‌لحظه‌بودن برای روز‌های بحرانی، ایفای نقش می‌کند، خاطرنشان کرد: قرارگاه ثارالله بر اساس تشخیص شورای عالی امنیت ملی، تمام دستگاه‌های امنیتی، غیرامنیتی و اطلاعاتی را در جهت برقراری امنیت بکار می‌گیرد و به همین دلیل مسئولیت بسیار خطیری را بر عهده دارد.

جانشین جدید فرمانده قرارگاه ثارالله با بیان اینکه امیدواریم آن روز‌های مبادایی که قرارگاه ثارالله باید در آن نقش‌آفرینی کند هیچگاه پیش نیاید، خاطرنشان کرد: در سال‌های ۷۸ و ۸۸، عملکرد قرارگاه ثارالله برای مردم عزیز تهران امنیت‌آفرین بود

وی با بیان اینکه قرارگاه ثارالله بسیاری از کار‌های مقدماتی‌اش را از قبل انجام می‌دهد و طبق تصمیم شورای عالی امنیت ملی و یا با دستور فرمانده معظم کل قوا، کار ن‌هایی را انجام می‌دهد، یادآور شد: ادامه روند تامین «امنیت پایدار» فعلی، هدف اصلی قرارگاه ثارالله است.

فرصت قانونی
براساس قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی پس از برگزاری مراسم تحلیف، رییس جمهوری دو هفته فرصت دارد تا اسامی وزرای پیشنهادی را به مجلس ارایه کند و نمایندگان مجلس نیز یک هفته به بررسی برنامه دولت و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی می‌پردازند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید