کشور دماغه سبز دقیقا کجاست؟

کدخبر: ۱۷۸۵۳۸
در میان مهمانان خارجی شرکت کننده در مراسم تحلیف روحانی به نام نماینده کشور دماغه سبز نیز اشاره شد. احتمالا بسیاری در کشور ما نام این کشور را نشنیده باشند.
کشور دماغه سبز دقیقا کجاست؟

کشور دماغه سبز یا کیپ ورد کشوری است در اقیانوس اطلس شمالی و نزدیک ساحل غربی آفریقا. پایتخت آن پرایا است.

کیپ ورد تا پیش از کشف این جزیره خالی از سکنه بود، پرتغالی‌ها در سال ۱۴۵۶ کیپ ورد را کشف کردند، این جزیره در سال ۱۴۹۵ به عنوان قسمتی از امپراتوری پرتغال درآمد. بیشتر ساکنان کنونی کیپ ورد را تلفیقی از پرتغالی‌ها و آفریقایی‌تباران تشکیل می‌دهند. 

در سال ۱۹۵۱ وضعیت کیپ ورد از مستعمرهٔ پرتغال به یکی از استان‌های فرادریای (ماوراء بحار) آن کشور تغییر کرد، در سال ۱۹۶۱ از طرف پرتغال به کلیهٔ ساکنان کیپ ورد تابعیت پرتغالی داده شد. جنبش‌های استقلال طلبانه به رهبری حزب آفریقایی برای استقلال گینهٔ بیسائو (دیگر مستعمرهٔ سابق پرتغال) و کیپ ورد که به‌اختصار PAIGC نام داشت در سال ۱۹۵۶ شکل گرفتند. طی کودتایی در سال ۱۹۷۴ در پرتغال و پس از رها شدن کیپ ورد از جرگهٔ مستعمرات پرتغال، این کشور در ۵ ژوئیه ۱۹۷۵ از پرتغال اعلام استقلال کرد.

تولید ناخالص داخلی این کشور 709/3میلیارد دلار است و ۱۲۰ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند.

نرخ بیکاری در آن ۲۱ درصد است و ۳۰ درصد از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

محصولات صادراتی این کشور شامل کفش، پوشاک و ماهی است که به کشورهای اسپانیا (4/39 درصد)،پرتغال (3/19 درصد)،هلند (3/11درصد)،آلمان(9/10 درصد) و مغرب ( مراکش) (1/4 درصد) صادر می‌شود.

محصولات وارداتی عمده این کشور شامل مواد غذایی، محصولات صنعتی، تجهیزات حمل و نقل و سوخت است که از کشورهای پرتغال، (1/41 درصد)،هلند (6/10 درصد)،اسپانیا(5/6 درصد)، ایتالیا (5/5درصد)، ساحل عاج (2/5درصد) و برزیل (8/4 درصد) وارد می‌شود.

مساحت:4033کیلومتر مربع

جمعیت:503هزار نفر

400px-Cape_Verde_in_its_region.svg

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید