رای اعتماد به فینال رسید / پیش بینی شانس اندک برای یک یا دو وزیر پیشنهادی

کدخبر: ۱۸۰۲۰۸
سرانجام محک وزیران پیشنهادی روحانی در مجلس به راند نهایی رسید. امروز یکشنبه، مجلسی‌ها آخرین جلسه بررسی صلاحیت و برنامه گزینه‌های پیشنهادی برای کابینه دوازدهم را برگزار می‌کنند؛ جلسه‌ای که به گفته اعضای هیات‌رئیسه پارلمان، حسن روحانی در آن حضور می‌یابد تا دفاعیات نهایی خود از وزیران پیشنهادی‌اش را به مجلسی‌ها ارائه کند.
رای اعتماد به فینال رسید / پیش بینی شانس اندک برای یک یا دو وزیر پیشنهادی

به گزارش اقتصادنیوز ؛ حالا پس از 4 روز پرکار مجلس، نوبت به اعلام نظر نمایندگان در پنجمین و آخرین روز از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی رسیده است؛ نظراتی که تکلیف 17 وزیر پیشنهادی روحانی برای کابینه دوازدهم را روشن می‌کند و سرنوشت اعتماد یا عدم اعتماد مجلسی‌ها به مردان روحانی در دولت دوازدهم را رقم می‌زند.

 

پوشش زنده آخرین نطق روحانی در دفاع از کابینه دوازدهم

آرایش آرای فراکسیون ها در ساعتی مانده به رای اعتماد

 

نمایندگان مجلس دیروز درحالی که بررسی صلاحیت 7 وزیر پیشنهادی باقی‌مانده از 17 وزیر پیشنهادی را در دستور کار داشتند، برنامه‌های 5 نفر را بررسی کردند و بر این اساس، بررسی برنامه‌های دو وزیر پیشنهادی به جلسه صبح امروز موکول شد.بنابراین از نخستین روز بررسی‌ها که سه‌شنبه گذشته آغاز شد،تا پایان جلسه علنی دیروز برنامه‌های سید‌محمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات، سید‌محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات، مسعود کرباسیان وزیر پیشنهادی اقتصاد، محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امورخارجه، سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی، علیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری، امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع، عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، سید‌عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر پیشنهادی کشور و بیژن نامدارزنگنه وزیر پیشنهادی نفت، از سوی مجلسی‌ها بررسی شد.

البته در آخرین دقایق جلسه علنی دیروز دو نفر از مخالفان حبیب‌الله بیطرف که به‌عنوان وزیر نیرو به مجلس پیشنهاد شده است، ازجمله جلیل مختار نماینده آبادان و نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه به ارائه اظهارات خود پرداختند.با این همه، با حضور حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو و مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در جلسه علنی امروز مجلس و ارائه نظر مخالفان و موافقان آنها، دفاعیات این دو وزیر پیشنهادی از برنامه‌هایشان نهایی می‌شود و پس از آن، حسن روحانی به دفاعیات پایانی خود از وزیران پیشنهادی‌اش می‌پردازد تا در نهایت پرونده کابینه دوازدهم با رای اعتماد مجلسی‌ها به گزینه‌های پیشنهادی 17وزارتخانه بسته شود.

البته احتمال عدم اعتماد مجلس به دو وزیر پیشنهادی وجود دارد و برخی نمایندگان از فراکسیون‌های مختلف بر این احتمال، باور دارند. گواه این مدعا اظهارات دیروز بهروز نعمتی سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس است که درباره رای‌آوری وزیران پیشنهادی گفت که احتمال رای نیاوردن یکی دو نفر از وزرای پیشنهادی وجود دارد.

البته برخی پیش‌بینی‌ها هم حاکی از اعتماد مجلس به همه وزیران پیشنهادی است؛ پیش‌بینی‌هایی ازسوی برخی نمایندگان که تعداد رای موافق به چند وزیر را «ناپلئونی» توصیف می‌کند. این احتمالات به‌نظر حاصل رایزنی‌های درون‌فراکسیونی و نیز لابی‌ها میان 3 فراکسیون سیاسی مجلس است که بازار آن در 5 جلسه علنی اخیر پارلمان بسیار داغ بوده است. در صورتی که هرکدام از وزیران پیشنهادی روحانی در جلسه علنی امروز موفق به کسب رای اعتماد از پارلمان نشود، رئیس‌جمهوری براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، سه ماه فرصت دارد گزینه‌ بعدی خود را معرفی کند و تا آن زمان می‌تواند برای وزارتخانه موردنظر سرپرست تعیین کند.

البته دولتی‌ها اعلام کرده‌اند که برای وزارت علوم که تاکنون وزیری برای اداره آن پیشنهاد نشده، پس از تعیین تکلیف رای اعتماد نمایندگان به کابینه دوازدهم، سرپرست انتخاب و در نخستین فرصت وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای این وزارتخانه، به پارلمان معرفی می‌شود.

1113052_662852aa-8689-48ba-8c50-320622edd59e

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید