میکروب‌های روده با مغز در ارتباط هستند

کدخبر: ۱۸۰۶۱۳
محققان دانشگاه ایلینویز احتمال می‌دهند ارتباط باکتری‌های روده و مغز از طریق کورتیزول صورت می‌گیرد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از مدیکال ساینس، در طی سال‌های اخیر مطالعات مختلفی تاثیر باکتری‌های روده بر سلامت جسمی و روحی و برخی اختلالات عصبی مانند اوتیسم را بررسی کردند. مطالعات اخیر محققان دانشگاه ایلینویز نشان می‌دهد ترکیب شیمیایی کورتیزول، یکی از طرق ارتباطی باکتری های روده با مغز است.

ترکیبات شیمیایی و انتقال‌دهنده‌های عصبی در دوران کودکی تاثیر مهمی بر رشد مغز دارند و مطالعات نشان می‌دهد میکروبیوم بدن که مجموعه‌ای از قارچ‌ها، باکتری ها و ویروس‌های معده و روده هستند، در این فرآیند نقش مهمی دارند. البته هنوز مشخص نیست که دقیقا کدام باکتری بر رشد مغز موثر است.

محققان بچه‌خوک های یک ماهه را که به لحاظ توسعه مغز و باکتری های روده شباهت زیادی به نوزاد انسان دارند از نظر میزان باکتری و ترکیبات خون و ترکیبات ویژه‌ای در مغز بررسی کردند. نتایج این بررسی نشان می‌دهد باکتری‌های Bacteroides و Clostridium با میزان غلظت برخی ترکیبات از جمله سروتونین و کورتیزول در مغز مرتبط هستند و می‌توان گفت باکتری‌ها از طریق این ترکیبات بر مغز تاثیر می‌گذارند.

مطالعات بیشتر نشان می‌دهد این ترکیبات در افراد مبتلا به اختلال اوتیسم متفاوت است و بر مبنای این مطالعه می‌توان اقدامات موثری را در درمان برخی اختلالات عصبی از جمله اوتیسم آغاز کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید