جزئیات مذاکراه حزب الله و داعش اعلام شد / چرا حزب الله کار داعش را در لبنان یکسره نکرد؟

کدخبر: ۱۸۱۳۸۵
«سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به نبرد اخیر علیه داعش در مناطق مرزی لبنان و سوریه گفت: نه ما و نه ارتش لبنان به دنبال آتش بس با داعش نبودیم اما آنها خود پیشنهاد مذاکره دادند و سرانجام تسلیم شروط ما شدند و از منطقه خارج شدند.
جزئیات مذاکراه حزب الله و داعش اعلام شد / چرا حزب الله کار داعش را در لبنان یکسره نکرد؟

به گزارش ایرنا، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، دوشنبه شب در سخنرانی به مناسبت آزادسازی مناطق مرزی لبنان و سوریه از حضور گروههای تروریستی تکفیری که به طور زنده از شبکه تلویزیونی المنار پخش شد شهادت سربازان ارتش لبنان را که اسیر داعش بودند و روز گذشته پیکرهایشان بازگردانده شد تسلیت گفت.

وی در ادامه گفت: بعد از سخنرانی اخیر من بعضی ها انتقاد کردند که حزب الله باج خواهی می کند و می خواهد دولت را به مذاکره با دولت سوریه بکشاند. جوابی که به این افراد می دهم این است که این افراد یا نادان هستند و زبان عربی را نمی فهمند و یا بویی از اخلاق نبرده اند.

نصرالله تصریح کرد: من دولت را مجبور به مذاکره با دمشق نکردم و توقع هیچ کاری از سوی دولت را نداشتیم.

**فرایند مذاکره با داعش برای خروج از مناطق مرزی لبنان و سوریه

دبیرکل حزب الله درباره فرایند مذاکره با داعش پس از هشت روز نبرد علیه این گروه در مناطق مرزی لبنان و سوریه گفت: نه ما و نه ارتش به فکر آتش بس نبودیم اما داعش به جایی رسید که خود را در پایان راه دید. وقتی داعش مساله مذاکره را مطرح کرد ما هم شروط خود را مطرح کردیم و خواستار آزادی دو کشیش ربوده شده و «سمیر کساب» روزنامه نگار شدیم. جوابی که داعش داد این بود که دو کشیش مسیحی و کساب نزد آنها نیست اما «احمد معتوق» رزمنده اسیر پیش آنهاست.

نصرالله ادامه داد: حزب الله تا وقتی که سرنوشت نظامیان ربوده شده لبنانی روشن نشد حاضر به قبول هیچ راه حلی نشد. چند ساعت به داعش فرصت دادیم و بالاخره زیر بار شرط و شروط ما رفتند. همچنین درخواست داعش برای آزادی برخی زندانیان داعشی از زندان رومیه لبنان رد شد.

وی تاکید کرد که معنی سیاسی و نظامی اتفاقی که در ارتفاعات روی داد تسلیم داعش بود. 

دبیرکل حزب الله با اشاره به مرحله پایانی توافق با داعش گفت: بر اساس این مرحله قرار شد بقایای پیکر نظامیان و یک اسیر لبنانی تحویل داده شود. بر اساس این توافق 670 غیر نظامی و 26 زخمی و 308 عنصر داعشی از ارتفاعات خارج شدند. یک عنصر داعشی را که خود را تسلیم کرده بود برای روشن شدن پیکر شهید «عباس مدلج» نگه داشتیم.

نصرالله افزود: قبل از اینکه عملیات «فجر ارتفاعات» شروع شود اطلاعاتی درباره مکان دفن نظامیان ربوده شده به دست آمده بود که این مکان در خط تماس با تروریست ها قرار داشت. بعد از آنکه داعش را از این نقطه عقب راندیم دنبال پیکرها گشتیم که نتیجه ای به دنبال نداشت. عملیات به روزهای آخر خود نزدیک شده بود ولی هنوز نتوانسته بودیم مکان نظامیان لبنانی را پیدا کنیم. با اینکه نتیجه جنگ معلوم بود اما یکسره شدن کار به شیوه نظامی باعث می شد سرنوشت نظامیان نامعلوم باقی بماند. برای همین گزینه مذاکره در دستور کار قرار گرفت. همه می دانند که آزادسازی خاک لبنان بدون روشن شدن سرنوشت نظامیان، یک کار ناقص و نیمه تمام بود.

دبیرکل حزب الله در واکنش به برخی از کسانی که می گویند باید کار داعش از طریق نظامی تمام می شد گفت: ما به توافقی که کردیم پایبندیم و بر سر قولی که دادیم ماندیم. به آنهایی هم که به فکر انتقام گرفتن هستند می گوییم بروید سراغ کسانی که سربازان لبنانی را در دست داعش رها کردند. بروید از دولت و مجلس بخواهید تحقیق کند تا ببیند چه کسانی نظامیان را در دست داعش رها کردند. 

وی گفت که حزب الله در این جنگ 11 شهید داد و ارتش سوریه نیز 7 شهید تقدیم کرد. دیگر هیچ تپه و کوه و منطقه ای در مرزها نمانده که تروریست ها در آن مخفی شده باشند.

**داعش ساخته و پرداخته آمریکاست/نتانیاهو از شکست های داعش گریان است

نصرالله در ادامه سخنرانی اش با بیان اینکه پیروزی اخیر علیه داعش جدای از پیروزی های دیگر نبود، گفت: شکست های داعش در صحرای سوریه و حلب و حماه تایر زیادی در جنگ این گروه در مرزهای لبنان گذاشت. 

وی تاکید کرد: هر روز که می گذرد بیشتر معلوم می شود که داعش ساخته و پرداخته آمریکایی هاست و خدمات زیادی به رژیم صهیونیستی کرده است. امروز نتانیاهو از شکست های داعش گریان است.

**امروز روز «آزادسازی دوم لبنان» است/پنجشنبه جشن پیروزی

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنرانش اش گفت: تاریخ امروز یعنی بیست و هشتم اوت 2017 را باید به عنوان تاریخ «آزاد سازی دوم لبنان» ثبت کرد همانطور که آزاد سازی اول لبنان در سال 2000 رقم خورد و رژیم صهیونیستی از خاک لبنان اخراج شد. امروز هیچ داعشی و تروریستی در هیچ نقطه از خاک لبنان باقی نمانده است.

نصرالله تاکید کرد که امروز کسانی که بر روی داعش و جبهه النصره حساب باز کرده بودند از شکست داعش ناراحتند. اما اهالی البقاع لبنان بیش از همه از این پیروزی خوشحالند چون خطر تروریست ها از این منطقه برچیده شد.

وی با بیان اینکه مقاومت و مردم لبنان روز پنجشنبه در شهر بعلبک جشن پیروزی به پا خواهند کرد گفت: عصر روز پنجشنبه دقیقا همان زمانی است که حجاج در مکه قربانی هایشان را تقدیم می کنند. روز پنجشنبه به خاطر این پیروزی و عزت و نعمت هایی که به ما ارزانی داشته شکر خدا را به جا می آوریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید