پیشنهاد بولتون به ترامپ برای خروج از برجام

کدخبر: ۱۸۱۴۹۱
سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل طرحی را ارائه داده است که به ادعای وی، دونالد ترامپ می‌تواند از طریق آن، از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری ورلدنت دیلی، جان بولتون سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل گفته است که استیو بنون از مشاوران ارشد دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا بیش از خروجش از کاخ سفید از وی خواسته بود تا یک طرح را برای خروج از توافق هسته‌ای معیوب با ایران برنامه‌ریزی کند و اکنون که بنون دیگر در این سمت فعالیت نمی‌کند، دست به انتشار این طرح زده است.

جان بولتون معتقد است که رییس‌جمهور ترامپ باید یک کمپین اطلاعاتی تشکیل دهد که به سراسر جهان برود و حمایت لازم برای اعلامیه آمریکا درباره نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران را به دست آورد.

وی تاکید دارد که این یک قرارداد نیست، زیرا هیچ‌گاه به تایید سنا نرسید و با یک تصمیم رییس‌جمهور می‌تواند تغییر کند.

بولتون در مقدمه طرح خود توضیح داده است که چگونه ترامپ تا کنون دو بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را مورد تایید قرار داده اما پیش از دومین تاییدیه‌اش بارها خواستار یک جایگزین برای تسلیم در برابر سیاستی شده است که به روشنی از آن متنفر است. اما چنین گزینه‌هایی مطرح نشد هر چند که مرتب میان رییس‌جمهور و مشاورانش تبادل نظر انجام می‌شد. اکنون یک گزینه وجود دارد و این کار ضروری است زیرا این توافق تهدید برای منافع امنیت ملی آمریکا است و روز به روز جدی‌تر می‌شود.

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل سپس طرح خود را که نقشه راه آمریکا برای خروج از توافق را در آن ترسیم کرده منتشر و تاکید کرده است که آمریکا باید تهدید کنونی علیه آمریکا و متحدانش به ویژه اسرائیل را تشریح کند.

وی نوشته است: واژه پردازی‌های مبهم و غیرشفاف برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سنگینی آشکار وزنه آن به نفع ایران، نقض‌های آشکار ایران و ادامه آن و رفتارهای غیرقابل قبول ایران همگی نشان‌دهنده آن است که برجام در راستای منافع امنیت ملی آمریکا نیست.

بولتون آورده است: ما می‌توانیم این موضوع را با ارائه اطلاعات جدید و از طبقه‌بندی خارج شده درباره رفتارهای غیرقابل قبول ایران در جهان ثابت کنیم و به سادگی دلایل خروج از توافق را برجسته‌تر کنیم.

وی همچنین پیشنهاد کرده است که آمریکا باید مشورت‌هایی را با انگلیس، فرانسه، آلمان، اسرائیل و عربستان برای تشریح این طرح، آماده کردن شواهد، توسعه تلاش‌های دیپلماتیک برای تمرکز روی ایران انجام دهد و با اقدامات کنگره همکاری کند.

این مقام پیشین آمریکا که همواره مواضع ضد ایرانی تند و خصمانه دارد در این طرح یادآور شده است که سفارت‌های آمریکا در سراسر جهان نیز باید با همکاری با دولت‌های میزبان خود داده‌های لازم برای توضیح و توجیه خروج از برجام را بیابند. به طور همزمان نیز باید در سازمان ملل و سازمان‌های چندجانبه مرتبط تلاش‌هایی انجام گیرد.

بولتون دیگر گزینه‌ها را پایان دادن به حق لنگر انداختن و فرود کشتی‌ها و هواپیماهای ایرانی، توقف صدور ویزا برای ایرانی‌ها شامل دانشجویان و ورزشکاران، درخواست دستمزد برای قضات‌ برجسته آمریکا علیه ایران به اتهام ترور و حمایت از خواسته‌های کردها دانسته و تاکید کرده است که این تلاش‌ها باید جزو اولویت‌های اصلی دیپلماتیک دولت آمریکا باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید