قند و چربی با بیماریهای قلبی چه می کند؟

کدخبر: ۱۸۱۶۲۸
تحقیقات نشان می‌دهند که ارتباط مستقیمی میان رژیم غذایی و بیماری قلبی و عروقی وجود دارد و بر همین اساس، با دریافت یک رژیم غذایی سالم و کم چرب می‌توان سلامتی قلب و دستگاه گردش خون را حفظ کرد.

نبض ما؛ در حالی که یک توافق عمومی مبنی بر ارتباط میان مصرف شکر و خطر سلامت افرد وجود دارد، این موضوع همچنان مورد بحث است که مصرف کدامیک برای بیماران قلبی و عروقی پر خطرتر است.

در سال ۱۹۶۰، زمانی که میزان مرگ و میر ناشی از بیماران قلبی و عروقی افزایش یافت، بحث رژیم غذایی دارای مقادیر اندک شکر و یا چربی همواره مطرح بوده است. اما بر اساس یافته های جدید برای بیماران قلبی رژیم چربی نسبت به رژیم شکر اولویت دارد و مصرف چربی بیش از حد، علت اصلی ابتلا به بیماری های قلبی و عرقی است. این در حالی است که بررسی های جدید نشان می دهد شکر نیز، نقش بسیار مهمی در افزایش بیماری های قلبی بازی می کند.

مصرف بیش از حد شکر موجب افزایش فشارخون و اضافه وزن می شود که هر دو از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می باشند. مصرف بیش از حد شکر ممکن است کارایی انسولین در بدن را تضعیف کند و موجب ابتلا فرد به بیماری دیابت و یا موجب انباشته شدن چربی در کبد شود.

در واقع آنچه که سبب بروز بیماری های قلبی و عروقی می‌شود، تشکیل تدریجی رسوب‌های چربی یا پلاک‌ها در لایه داخلی دیواره سرخرگ‌ها می‌باشد. این رسوب‌ها سبب محدودکردن عبور خون می‌شوند که این پدیده را تصلب شرایین یا سخت شدن رگ‌ها می‌نامند. در این بیماری هیچ علامت واضحی وجود ندارد‌‌، اما این تا هنگامی‌ است که آسیب به سرخرگ‌ها آنقدر جدی شود که جریان خون به قلب محدود شده و سبب بروز درد شود. مسدود شدن کامل یک سرخرگ خون‌رسان به قلب، منجر به حمله قلبی عروقی ناگهانی و کشنده می‌شود. اما روش‌های متداول جهت پیشگیری از تصلب شرایین شامل کاهش فشارخون، دریافت رژیم غذایی کم‌چربی، کاهش وزن اضافی، کاهش مصرف شکر و… است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که ارتباط مستقیمی‌‌ میان رژیم غذایی و بیماری های قلبی و عروقی وجود دارد و با دریافت یک رژیم غذایی سالم و کم چرب می‌توان سلامتی قلب و دستگاه گردش خون را حفظ کرد.

به گفته محققان دانشگاه های کالیفرنیا و سانفرانسیسکو، کاهش مصرف چربی تنها راه برای نگه داشتن سطح کلسترول افراد در سطح پایین و اجتناب از بیماری های قلبی و عروقی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید