اهمیت ویژه دو بازیکن برای تیم ملی فوتبال ایران

کدخبر: ۱۸۱۸۷۶
وب‌سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا براساس داده‌هایی که برای هر بازی مقدماتی جام جهانی منتشر می‌شود آنالیز کوتاهی از بازی ایران و کره جنوبی منتشر کرده که به ضعف خط حمله دو تیم در بازی و البته عملکرد خوب مرتضی پورعلی‌گنجی اشاره دارد. آن‌چه می‌خوانید ترجمه این تحلیل کوچک از بازی ایران و کره است.
اهمیت ویژه دو بازیکن برای تیم ملی فوتبال ایران

سرنوشت کره برای جام جهانی 2018 بعد از آن که آن‌ها مقابل ایران ده نفره با تساوی بدون گل در سئول متوقف شدند هم‌چنان معلق باقی ماند.

با شکست ازبکستان برابر چین، پیروزی برای کره می‌توانست آن‌ها را به عنوان تیم دوم گروه A به جام جهانی روسیه 2018 برساند این فرصتی بود که آن‌ها از دست دادند. همان‌گونه که شکل زیر نشان می‌دهد میزبان در زدن حتی یک شوت به سمت چارچوب ناتوان بود. از 8 تلاشی که آن‌ها برای گل زدن داشتند سه شوت بلوکه شد و 5 بار توپ به اوت رفت.

آنالیز 1
آنالیز 1

فقط کره نبود که در خلق موقعیت‌های واقعی گل شکست خورد. تیم مهمان ایران هم دروازه‌بان حریف را به زحمت نینداخت همان‌گونه که در شکل زیر نمایش داده شده. ستاره محروم مهاجم این تیم، سردار آزمون پیشگام خط جلوی تیم ملی است و بدون او ایران همان قوای پیشین را نداشت و تنها یک شوت به چارچوب زد.

آنالیز 2
آنالیز 2

اما از آن‌جایی آن‌ها پیش از بازی صعود خود به جام جهانی روسیه 2018 را به عنوان تیم اول گروه مسجل کرده بودند بار روی میزبان آن‌ها بود و نه شاگردان کارلوس کیروش که به موفقیت برسند. دفاع رسوخ‌ناپذیر ایران هم یک کلین‌شیت دیگر را ثبت کرد.

صخره دفاعی

یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان خط عقب ایران در استادیوم جام جهانی سئول دفاع وسط 25ساله، مرتضی پورعلی‌گنجی بود که در قلب 4 بازیکن خط عقب درخشید. بازیکن السد که از جام ملت‌های آسیا2015 به صحنه بین‌المللی وارد شد استحکام دفاعی خود و اهمیتی که برای خط پشتی به شدت سخت‌گیر تیم ملی نشان داد.

 

آنالیز 3
آنالیز 3

همان گونه که شکل بالا نشان می دهد پورعلی‌گنجی در بیشتر بازی نقش پررنگی داشت و بیشتر از هر بازیکن دیگری در زمین دفع و بازیابی توپ داشت و نیز در همه تکل‌هایش برنده بود.

سون ندرخشید

در بازی‌ای که دفاع‌ها تسلط داشتند شگفت‌انگیز نیست که مهاجمان به زحمت بیفتند. در چنین روندی، تیم‌ها به ستاره های مهاجم خود برای یک رقم زدن یک لحظه جادویی نیاز دارند. با بیرون نشستن آزمون همه چشم‌ها به ستاره تاتنهام، سون هیونگ مین بود.

اما متاسفانه برای کره تیم کره و 60هزار هوادار این تیم در استادیوم، بازیکن تاتنهام نتوانست اتفاق خاصی رقم بزند. فقط یک شوت بیرون از چارچوب از بیرون محوطه جریمه و دقت پاس پایین 54.5% از 33 پاسی که در کل داد بازگشتی ناامیدکننده برای گران‌قیمت‌ترین فوتبالیست آسیا رقم زد.

 

آنالیز 4
آنالیز 4

همان‌طور که هیت‌مپ بالا نشان می‌دهد سون اغلب خودش را در کانال چپ درگیر می‌کرد و مقابل فول‌بک رونده ایران، رامین رضائیان قرار گرفته بود که از بهره‌ور ترین بازیکنان ایران بود با 61 لمس توپ که بالاتر از میانگین تیمی‌اش بود و به نسبت بیشتر در فعالیت‌ها مشارکت داشت همان‌طور که هیت‌مپ پایین نشان می دهد.

آنالیز 5
آنالیز 5

کره که حالا نیاز دارد به تاشکند برود و یک پیروزی ثبت کند تا بتواند جایگاهش را در جام جهانی دهم خود تضمین کند باید به روند بد خود در بازی‌های دور از خانه پایان بدهد و امیدوار باشد سون و یاران‌اش در خط حمله آمادگی خود را در مقابل دروازه حریفان به سرعت بازیابند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید