U-2 معروف آمریکایی چگونه در تور پدافند هوایی ایران گرفتار شد؟ + عکس

کدخبر: ۱۸۲۰۴۸
هواپیماهای U2 آمریکا یکی از معروف ترین هواپیماهای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات به حساب می آید. امیر فرزاد اسماعیلی به تازگی جزئیات جالبی از گرفتار شدن یکی از هواپیماها در تور پدافند هوایی ایران را شرح داد. این هواپیما برای اولین بار در سال 1957 وارد عملیات شد و تا سال 1989 تعداد 104 فروند از آن ساخته شده است. در حال حاضر U2 کماکان توسط ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرد.
U-2 معروف آمریکایی چگونه در تور پدافند هوایی ایران گرفتار شد؟ + عکس

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما گفت: در ساعت 9:30 صبح اول فروردین ماه امسال عملیات اخطار و هشدار به یک فروند هواپیمای جاسوسی U-2 آمریکایی که می‌تواند تا ارتفاع 80 هزار پایی پرواز کند و زمانی که ما به آن اخطار دادیم در ارتفاع 60 هزارپایی بود توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام شد، این هواپیما که حتی لباس خلبان آن هم طوری طراحی شده که امواج رادار را بازتاب ندهد، می‌بایست در سکوت کامل رادیویی پرواز کند.

هواپیمای u2

تصویری از هواپیمای U-2


وی افزود: اما در زمانی که ما به این هواپیما اخطار دادیم، همزمان دو سامانه راداری قرارگاه پدافند هوایی عملیات اخطار را به این هواپیما انجام دادند و از 10 دقیقه قبلش مسیر پروازی آن را چک کرده و متوجه سمت تقرب آن به مرزهای جمهوری اسلامی شده بودند. لذا خلبان این هواپیما مجبور به پاسخ دهی به افسران ما شد، زیرا سامانه‌های موشکی قرارگاه پدافند هوایی و هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی ارتش و پهبادهای نیروی هوافضای سپاه آماده مقابله با آن بودند.

امیر اسماعیلی تصریح کرد: در مورد دیگری در ساعت 6:30 صبح 4 شهریور ماه امسال به هواپیمای آر کیو 4 آمریکایی توسط قرارگاه پدافند هوایی اخطار داده شد. ما اجازه نمی‌دهیم چنین هواپیماهای نجسی وارد خاک ما شوند و در صورت لزوم در انهدام آنها مماشات نمی‌کنیم.

هواپیمای u2

تصویری از هواپیمای U-2


فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء با اشاره به کمک پدافند هوایی به هواپیمای مسافربری قزاقستانی که در دی ماه سال گذشته انجام شد خاطر نشان کرد: این هواپیما از قزاقستان به سمت دوبی در حال پرواز بود و در حالی که در فاصله 140 کیلومتری از ناو هواپیمابر آمریکایی قرار داشت توسط این ناو به عنوان یک هواپیمای ناشناس مورد هشدار قرار گرفت. این اتفاق در تاریخ ششم دی ماه سال 95 و همزمان با تست سامانه‌های موشکی ما در رزمایش مدافعان آسمان ولایت در جنوب کشور اتفاق افتاد و ما احتمال می‌دهیم آمریکایی‌ها قصد هدف‌قراردادن این هواپیما و به راه‌اندازی قائله علیه جمهوری اسلامی را داشتند.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید