گلایه‌مجدد آنکارا از کمک‌تسلیحاتی‌آمریکا به کردها

کدخبر: ۱۸۲۰۱۲
وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد بیش از ۱۰۰۰ کامیون حامل سلاح و مهمات ظرف ماه‌های اخیر به دست یگان‌های مدافع خلق کرد، شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک در سوریه رسیده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از القدس العربی، نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه در سخنانی در مقر حزب عدالت و توسعه در شمال ترکیه گفت: هم پیمانان کشور ما (در اشاره به آمریکا) که سلاح برای یگان‌های مدافع خلق کرد می‌فرستند مدعی‌اند این کمک‌ها فقط برای مبارزه با داعش اختصاص دارد. اگر واقعا این گونه بود انتقال ۸۰ یا ۹۰ کامیون سلاح کافی بود اما ما دیده‌ایم که بیش از ۱۰۰۰ کامیون انتقال داده شده است و این مقدار سلاح برای مجهز کردن یک ارتش ۵۰ هزار نفری کافیست.

وزیر دفاع ترکیه خاطرنشان کرد: حزب اتحاد دموکرات و شاخه نظامی‌اش همان حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)هستند که جهان آن را تروریست به حساب می‌آورد و در نتیجه ارسال سلاح برای حزب اتحاد دموکرات به منزله مسلح کردن حزب کارگران کردستان است.

وی افزود: تعدادی از کشورهای همپیمان ترکیه اخیرا ممنوعیت فروش سلاح به ترکیه اعمال کرده‌اند، اما سلاح‌ها را به شبه نظامیانی می‌دهند که تمامیت ارضی ترکیه را هدف قرار داده‌اند.

پیشتر ترکیه اعلام کرد که ورود ۱۱۲ کامیون حامل تجهیزات نظامی را از طریق مرزهای عراق به شمال شهر رقه در مناطق حضور نیروهای سوریه دموکرات که یگان‌های مدافع خلق کرد نیروهای اصلی این ائتلاف هستند، رصد کرده است.

ایالت متحده نیز در مقطع زمانی از پنج ژوئن تا ۳۱ ژوئیه گذشته ۹۰۹ کامیون حامل تجهیزات نظامی را به مناطق تحت تصرف این گروه فرستاد.

واشنگتن به آنکارا ضمانت داده بود سلاح‌هایی که به دست یگان‌های کرد می‌دهد به دست حزب کارگران کردستان نخواهد افتاد. اما ترکیه می‌گوید که بخشی از این سلاح‌ها عملاً به دست کارگران کردستان می‌رسد و ترکیه شواهدی را در این خصوص به جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در هنگام سفر وی به ترکیه در حدود دو هفته قبل ارائه داد.

در همین حال، جانیکلی گفت: پنج کشور سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت به ترکیه فرستاده‌اند که علت این اقدام آنها، تهدیدات مداوم از طرف سوریه بوده است.

وی افزود: ترکیه در آمادگی کامل برای پاسخ به هر گونه تهدیدی از اراضی سوریه یا عراق به سر می‌برد و در برخورد با آن تهدیدها هیچ کوتاهی نخواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید