اذعان مقام سابق آمریکایی به شکست سیاست‌های واشنگتن در قبال ایران و کره شمالی

کدخبر: ۱۸۲۱۳۶
سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه الحدث، به ناکامی این کشور در مهار برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران و کره شمالی اذعان کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آدام ارلی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه آمریکا، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحدث اذعان کرد واشنگتن در تعامل با ایران و کره شمالی ناکام مانده است و گزینه‌ای پیش روی آمریکا قرار ندارد.

او درباره تاکید ایران بر ادامه پیگیری برنامه موشک‌های بالستیک خود و اقدام کره شمالی در آزمایش جدید هسته‌ای گفت: فکر نمی‌کنم این اقدامات، آمریکا را در تنگنا قرار دهد، اما اقدام کره شمالی تهدید واقعی و جدی نه فقط برای آمریکا بلکه ژاپن، کره جنوبی و منطقه است. آمریکا اکنون در حال تعامل با یک قدرت جدید هسته‌ای است. قدرت بمبی که کره شمالی آزمایش کرد، صد برابر بمب هسته‌ای است که در هیروشیما استفاده شد. آمریکا در طول ۲۰ سال گذشته تلاش کرد برنامه هسته‌ای کره شمالی را از بین ببرد، اما به نظر می‌رسد همه این تلاش‌ها در دولت‌های بیل کلینتون، جرج بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ شکست خورده است.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره سخنان دونالد ترامپ درباره احتمال متوسل شدن آمریکا به نیروی نظامی علیه کره شمالی با مطرح کردن ادعا‌های تکراری واشنگتن علیه کیم جونگ اون افزود: «من در این باره با دونالد ترامپ مشکل دارم. اگر شما رهبر جهان آزاد و ابرقدرت اصلی در جهان باشید، باید آمادگی داشته باشید تا حرف و عمل تان یکی باشد. جنگ به معنای کشته شدن میلیون‌ها نفر در کشوری مانند کره شمالی خواهد بود که «دیکتاتوری» آن را هدایت می‌کند که هیچ ارتباطی با ارزش‌های اخلاقی در جهان ندارد.»

ارلی افزود: در کاخ سفید، رئیس جمهور به وزیر دفاع، وزیر امور خارجه و رئیس سیا نگاه و از آنان می‌پرسد، چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ پاسخ آن است که در برابر آنان گزینه‌ای وجود ندارد. با توجه به اینکه کره شمالی به سلاح هسته‌ای دست پیدا کرده است، راهی برای نابود کردن این توانایی و متوقف کردن برنامه هسته‌ای این کشور وجود ندارد. نمی‌توانیم آن‌ها را بمباران کنیم. تنها کاری که آمریکا می‌تواند صورت دهد آن است که برای کره شمالی این مسئله را مشخص کند که شاید سلاح هسته‌ای در اختیار دارد، اما به هیچ وجه نباید به فکر استفاده از آن باشد؛ زیرا هزینه آن ویران شدن کامل کشور خواهد بود.

او در پاسخ به پرسشی درباره موضع احتمالی چین در برابر اقدام نظامی آمریکا علیه کره شمالی خاطرنشان کرد: چین و روسیه بر کره شمالی نفوذ دارند. روابط روسیه و آمریکا بد است، بنابراین مسکو هماهنگی با واشنگتن درباره این مسئله صورت نخواهد داد. آمریکا و روسیه در بسیاری از مسایل با یکدیگر اختلاف دارند. وزارت امور خارجه چین چند روز پیش اعلام کرد این کشور مسئول اقدامات کره شمالی نیست. پکن از یک سو می‌خواهد صلح در شبه‌جزیره کره حفظ شود و خواهان سرنگونی نظام کره شمالی نیست و از سوی دیگر نمی‌خواهد رهبر کره شمالی را تقویت و تشویق کند. از نظر پکن، کره شمالی منطقه‌ای حائل بین چین و کره جنوبی است که منطقه نفوذ آمریکا و محل حضور نیرو‌های آمریکایی است.

این مقام سابق آمریکایی در این‌باره افزود: آمریکا می‌تواند از چین بخواهد که انتقال نفت به کره شمالی و معاملات مالی با این کشور را متوقف کند. اگر این قبیل اقدامات در گذشته صورت گرفته بود، برنامه هسته‌ای کره شمالی به این سطح نمی‌رسید. چین ناامیدانه برای جلوگیری از بروز جنگ تلاش می‌کند.

ارلی در پاسخ به این سوال که چرا دولت دونالد ترامپ، اقدامات عملی در برابر ادامه اقدامات ایران در آزمایش موشک‌های بالستیک صورت نمی‌دهد، مدعی شد: این پرسش کاملا درست است و وضع ایران و کره شمالی تشابه زیادی به یکدیگر دارد. برنامه هسته‌ای ایران با کمک گسترده کره شمالی بود. بعضی ایرانی‌ها در آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی شرکت می‌کردند. بر عکس، افرادی از کره شمالی هم در ایران حضور داشتند تا در آزمایش‌های هسته‌ای ایران مشارکت کنند. بنابراین این ارتباط قوی و «خطرناکی» بین دو کشور برای منطقه خلیج (فارس)، آمریکا و دیگر کشور‌هایی که برای حمایت از آن‌ها تلاش می‌کنیم، وجود دارد.

او اضافه کرد: درباره اینکه ترامپ جدیت بیشتری از خود در برابر برنامه هسته‌ای ایران نشان دهد، به شدت بدبین هستم. درسی که تجربه کره شمالی به ما می‌دهد آن است که اگر تمایلی برای استفاده از نیروی نظامی در مراحل مقدماتی برنامه هسته‌ای یک کشور نداشته باشید، تحریم‌ها و منزوی کردن آن کشور، برای بازدارندگی کافی نیست.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه آمریکا اذعان کرد: اسرائیل برای پایان دادن به برنامه‌های هسته‌ای عراق و سوریه، این دو کشور را بمباران کرد، اما امروز برای اینکه ایران یا کره شمالی را بمباران کنیم، دیر شده است. ترامپ تمایل داشت از توافقنامه هسته‌ای ایران خارج شود، اما در این صورت این کشور خواهد توانست در کمتر از یک سال سلاح هسته‌ای تولید کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید