بر باد رفتن آرزوی ترامپ درباره احتمال بازدارنده بودن تهدیدهایش علیه کره‌شمالی

کدخبر: ۱۸۲۱۴۱
جدیدترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی نشان‌دهنده شکست تهدیدها و لفظی‌های جنگ‌طلبانه ترامپ علیه برنامه موشکی پیونگ‌یانگ است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین در مطلبی درباره کره شمالی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به ششمین آزمایش هسته ای کره شمالی با انتقاد شدید از سیاست های یکی از نزدیک ترین متحدانش در منطقه یعنی کره جنوبی واکنش نشان داد.

اقدامات پیونگ یانگ پیش از این آزمایش، آمریکا را هدف قرار داده بود و انفجار قدرتمندترین سلاح هسته ای که کره شمالی آن را ساخته است، بر باد رفتن همه امیدهای ترامپ درباره احتمال بازدارنده بودن تهدیدها و لفاظی هایش علیه پیونگ یانگ را نشان می دهد.

پس از تهدید رئیس جمهور آمریکا مبنی بر «آتش و خشم» شدیدی که کره شمالی را در صورت ادامه تهدیدهایش علیه آمریکا در برخواهد گرفت، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برنامه دقیق شلیک موشک به سمت قلمرو واشنگتن در جزیره گوام را ارائه کرد، بحث برانگیزترین آزمایش موشک بالستیک تا امروز را انجام داد و آن را از فراز خاک ژاپن شلیک کرد و بزرگترین آزمایش هسته ای اش را انجام داد. برآوردهای اولیه نشان می دهد احتمالا این سلاح یک بمب دو مرحله ای است که ده برابر قدرتمندتر از بمبی است که پیش از این آزمایش کرده بود.

ترامپ در چند توئیت خود در روز یکشنبه از چین انتقاد کرد و گفت کره شمالی به تهدید و دردسری بزرگ برای پکن تبدیل شده است، اما بخش اعظم انتقادهای وی متوجه دولت مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی بود.

مقامات سابق آمریکا و کارشناسان کره ای معتقدند یکی از اهداف اصلی راهبرد پیونگ یانگ این است که بین کره جنوبی و حامی اش آمریکا شکاف ایجاد کند. هدف اصلی راهبردی توسعه موشک های بالستیک قاره پیما -که کره شمالی دو موشک را در ژوئیه آزمایش کرد- این است که خاک آمریکا را در معرض خطر قرار دهد و از این طریق هرگونه واکنش واشنگتن به هر گونه حمله کره شمالی به کره جنوبی با تردید مواجه شود.

آنها می گویند با فاصله گرفتن واشنگتن از سئول، مطابق میل کیم جونگ اون رفتار کرد. وی به کره جنوبی هشدار داده بود باید برای استفاده از سامانه دفاع موشکی آمریکا (تاد) هزینه آن را پرداخت کند و براساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، ترامپ گفته است از توافق تجارت آزاد با سئول عقب نشینی می کند.

اقدامات ترامپ درباره کره با دیگر اعضای دولتش هماهنگ نیست. تیم امنیت ملی وی همانند دنیا که هرگز شاهد چنین تهدیدی علیه پیونگ یانگ نبوده است، از تهدید ترامپ درباره «آتش و خشم» شگفت زده شد. براساس گزارش ها، مشاوران وی در سیاست خارجی به سختی تلاش می کنند وی را از عقب نشینی از توافق تجارت آزاد با سئول منصرف کنند- سیاستی که به دلایل سیاست داخلی آن را دنبال می کند.

هرچند رئیس جمهور آمریکا، کره شمالی را تهدید کرد، رکس تیلرسون، وزیر خارجه و جیمز متیس وزیر دفاعش تلاش کردند رویکرد متعادل تری را در پیش بگیرند و تاکید کردند دیپلماسی رویکرد اصلی واشنگتن است.

تیلرسون در اوت به صراحت اعلام کرد مذاکرات با پیونگ یانگ اگر آزمایش های موشکی و هسته ای اش را متوقف کند، امکان پذیر است. ارتش آمریکا نیز دامنه عملیات نظامی اش را کاهش داد و به شکل موقت عملیات هایش را در نزدیکی قلمرو کره شمالی متوقف کرد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید