تنها موافق استقلال کردستان عراق / چه کسی از بحران در عراق سود می برد؟

کدخبر: ۱۸۲۹۵۸
تارنمای آمریکایی میدل ایست مانیتور در گزارشی با تحلیل ابعاد گوناگون موضوع همه پرسی اقلیم کردستان عراق و حمایت اسرائیل از این همه پرسی در اقلیم، آن را به جام زهری تشبیه کرد که گویا برخی رهبران این اقلیم ناچار به نوشیدن آن هستند!
تنها موافق استقلال کردستان عراق / چه کسی از بحران در عراق سود می برد؟

به گزارش ایرنا، میدل ایست مانیتور با بیان اینکه صحنه منطقه ای برای بزرگترین بحران سیاسی و بالقوه نظامی در دوران پسا بعثی (پس از حاکمیت حزب بعث) در عراق آماده می شود، نوشت: ماه ها لابی گسترده مقامات ایران، ترکیه و حتی آمریکا و (دیگر) مشارکت کنندگان نتوانست تاکنون رهبری کردستان عراق را از برگزاری این همه پرسی به شدت تنش آفرین (ایجاد کننده مخالفت های عمومی) بازدارد.

این گزارش افزود: همه قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای از جمله آمریکا، به جز یک استثنا به نام اسرائیل، با تشکیل دولت کردی مخالف هستند. در حالی که گروه های رسانه ای وابسته به اقلیم کردستان بر حمایت رسای خود از این همه پرسی مشتاق هستند، رهبران کُرد مجبور خواهند بود تا به دقت جوانب گوناگون حمایت اسرائیل را پیش از آنکه آنها به طور رسمی دولت رسمی خود (استقلال سیاسی) را اعلام نمایند، مورد ارزیابی قرار دهند.

میدل ایست مانیتور افزود: در حالی که اسرائیل بدون شک خود را به عنوان یک متحد قوی برای دولت مستقل کردستان اثبات خواهد کرد، اما این حمایت پیشنهادی تل آویو در مسیر این همه پرسی واجد اهمیت تعیین کننده ای است.

این تارنمای فرامنطقه ای افزود: نکته دیگر آنکه حمایت قاطع اسرائیل به طرز چشمگیری موقعیت منطقه را شعله ور خواهد کرد و کردها را وارد درگیری مسلحانه که در جنوب کرکوک مستقر هستند، خواهد کرد.

پایگاه آمریکایی میدل ایست مانیتور حمایت رژیم صهیونیستی از کردها را متاثر از دکترین 'اتحاد جانبی ( مرزی)' اسرائیل با پیشینه ای حدود 60 ساله دانست و نوشت: مبنای این دکترین، توسعه مناسبات محکم با دولت های غیر عربی در نوار حاشیه ای ( مرزی) خاورمیانه با نگاه به مبارزه با تحریم دولت های یهودی از سوی اعراب است.

این گزارش ادامه داد: در حالی که این دکترین در ابتدا بر روی سه کشور ترکیه، ایران و اتیوپی هدف گذاری شده بود، اما با گذر زمان، وسعت این دکترین کنشگران غیر دولتی بویژه کردها را که عطش آنها برای تشکیل دولت مستقل در طول دهه ها به طور مداوم مورد حمایت رژیم صهیونیستی قرار گرفته، در بر گرفت.

این تارنما با طرح این پرسش که، تل آویو چه گام های عملی می تواند برای حمایت از عطش کردها برای تشکیل دولت بردارد، نوشت: این یک پرسش گیج کننده است، چرا که در ظاهر نفوذ اسرائیل در کردستان عراق به طور عملی غیر ملموس است. 

نویسنده این گزارش نوشت: به عنوان یک خبرنگار نیمه نخست سال 2009 را در کردستان عراق گذراندم و با وجود شایعات گوناگون، هیچ گونه شواهدی دال بر وجود دخالت اسرائیل در امور کردها، را کشف نکردم!

میدل ایست مانیتور با اشاره به ارتباط سازمان امنیتی 'آسایش' متعلق به کردستان عراق با رژیم صهیونیستی، عملکرد این سازمان امنیتی را فراتر از مرزها تا انگلیس دانست و نوشت: با این وجود نفوذ اسرائیل در کردستان عراق به ویژه در سطح امنیتی و اطلاعاتی به طور قطع وجود دارد. 

این تارنمای خبری در بخش دیگری از گزارش خود افزود: بنا بر گزارشات، شبه نظامیان حشد الشعبی شش پایگاه نظامی در نزدیکی کرکوک در اختیار دارند و آرایش نظامی آنان به گونه ای است که در صورت نیاز با نیروهای پیشمرگه وارد تعامل می شوند. از نگاه کاملا تقریبی و حدسی، اما، تعاملات محدود نظامی پس از همه پرسی به عنوان وسیله ای برای ایجاد مانع در مقابل رهبری کردها برای برداشتن گام های بعدی به سوی اعلام استقلال رسمی، به وقوع خواهد پیوست.

میدل ایست مانیتور در پایان تاکید کرد: از نگاه راهبردی عمیق تر، اما، حمایت رژیم صهیونیستی از کردها مانند جام زهری برای ملی گراهای کُرد است، و نکته آنکه وجود یک دولت پایدار کُرد از نگاه ایران و عراق، غیر پذیرش است. اما از موضع تهاجمی مسعود بارزانی پیداست که او قصد خطر پذیری دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید