امضای بزرگترین قرارداد نظامی روسیه و ترکیه

کدخبر: ۱۸۳۰۷۶
منابع خبری از امضای قرارداد خرید ۴ سامانه موشکی «اس-۴۰۰» ترکیه از روسیه به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار خبر دادند، این بزرگترین خرید تسلیحاتی بین روسیه و ترکیه، بعنوان یک کشور عضو ناتو خواهد بود.

به گزارش تسنیم، روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو امروز نوشته است: "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته از امضای قرارداد خرید سامانه‌های موشکی «اس-400»  خبر داد.

روزنامه «حریت» ترکیه روز گذشته از امضای قرارداد خرید موشکهای «اس-400» بین ترکیه و روسیه خبر داد. این روزنامه به نقل از اردوغان نوشت: «من و ولادیمیر پوتین کاملا با این مسئله موافق بوده و بر آن تاکید داریم.»

شرکت «راس آبارون اکسپورت» روسیه از ارائه هر نوع تفسیری در این رابطه خودداری کرده است. اگر امضای این قرارداد تایید شود، این بزرگترین قراداد تسلیحاتی بین مسکو و آنکارا از سال 2008 به اینطرف خواهد بود.

بر اساس اطلاعات این روزنامه، این توافقنامه شامل تحویل 4 دستگاه از این سامانه به طرف ترکیه ای به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار است.

به گفته منابع دیپلماتیک-نظامی این روزنامه، البته مسائل مربوط به اعطای اعتبار مالی به ترکیه و انتقال فناوریها هنوز بطور قطعی مرد تصمیم گیری قرار نگرفته و مذاکرات مضاعفی در این زمینه ادامه دارد. در صورت موفقیت این مذاکرات، ترکیه سومین کشور جهان (بعد از روسیه و چین) خواهد بود که مجهز به تسلیحات تدافعی «اس-400» خواهد شد و نخستین کشور عضو ناتو خواهد بود که چنین معامله بزرگی را با روسیه انجام داده است.

دو مسئله حل نشده پیرامون قرارداد خرید موشک‌های «اس-400»

به گفته منابع خبری «کامرسانت»، بعد از امضای توافقنامه مربوط به فروش «اس-400»، چند موضوع همچنان حل نشده باقی می ماند: در وهله نخست، در قرارداد امضاء شده با شرکت «راس آبارون اکسپورت» با طرف ترکیه ای، اشاره ای به اعطای اعتبار مالی برای خرید تسلیحات نظامی نشده است و این بعد مسئله در مذاکرات جداگانه ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مسئله دوم آن است که ترکیه روی امکان تولید سامانه های موشکی «اس-400» در خاک خویش حساب باز کرده است، در حالیکه سرویسهای امنیتی روسیه بشدت با این مسئله مخالف هستند و معتقدند که فراهم کردن امکان دسترسی به جزییات فنی این تسلیحات پیشرفته نظامی به یکی از کشورهای عضو ناتو، عاقلانه نخواهد بود.

پیش از این "سرگئی چمیزوف" رئیس شرکت «راس تکنیک» روسیه اعلام کرده بود که طرف روسی اصلا قصد تولید موشکهای «اس-400» در خاک ترکیه را ندارد.  

مخالفت آمریکا با تصمیم ترکیه برای خرید موشک‌های «اس-400»

«کامرسانت» همچنین یادآور شده است که آمریکا از تصمیم مقامات آنکارا برای خرید سامانه های موشکی «اس-400» از روسیه بشدت ناراضی است. "جانی مایکل" سخنگوی رسمی پنتاگون در پاسخ به سئوال خبرنگاران در رابطه با این خبر گفت: «ما این مسئله را به اطلاع مقامات رسمی ترکیه رسانده این که واشنگتن نگران تصمیم آنها برای خرید موشکهای «اس-400» از روسیه است و مذاکرات بی پرده و شفافی در این زمینه با مقامات آنکارا در حال انجام است.»

این مقام وزارت دفاع آمریکا افزود: «ترکیه عضو ناتو است. واشنگتن و آنکارا از سطح بالای روابط در زمینه خریدهای نظامی حمایت می کنند. ترکیه علاقه مند است تا سامانه دفاع ضدهوایی از متحدین خود در ناتو، از جمله از ایالات متحده خریداری کند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید