سکوت برابر کشتار وحشیانه مسلمانان میانمار مصداق خیانت به قرآن است

کدخبر: ۱۸۳۰۹۶
جمعی از احزاب و تشکل ها با صدور بیانیه های جداگانه تاکید کردند کشتار بی‌رحمانه مسلمانان میانمار از سوی دولت و ارتش جنایتکار این کشور و خشونت علیه آن‌ها به حدی دردآور است که سکوت برابر آن مصداق خیانت به قرآن و تعلل در واکنش و اقدام، مصداق شراکت در این ظلم تاریخی است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، جبهه پایداری انقلاب اسلامی به مناسبت تقارن 17 شهریور و کشتار مسلمانان مظلوم میانمار در بیانیه‌ای ضمن محکومیت نسل کشی مسلمانان میانماری، خواستار موضع جدی دولت‌های اسلامی در قبال این جنایت شد.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی می افزاید: در سالگرد قیام خونین 17 شهریورماه، مردم جهان شاهد کشتار وحشیانه مسلمانان و مردان، زنان و کودکان بی‌دفاع در کشور میانمار هستند. این بار نیز، سکوت و همراهی دولت‌هایی که ادعای حمایت از حقوق‌بشر آنها گوش عالمیان را کُر کرده، مُهر تایید دیگری بر این واقعیت است که مجامع بین‌المللی و نهادهای به ظاهر حقوق‌بشری تنها ابزاری برای استمرار سلطه چند کشور، بر دیگر کشورهای جهان هستند و هیچ کارکرد واقعی در زمینه دفاع از حقوق انسان‌ها و جلوگیری از ظلم به مردم بی‌دفاع و بی‌پناه ندارند.

این حزب تاکید می کند: نسل‌کشی، زنده سوزاندن انسان‌ها، مثله کردن اجساد کشته‌شدگان، آتش زدن خانه‌ها و آواره کردن مسلمانان روهینگیا، تنها بخشی از جنایت‌های بی‌سابقه دولتمردان میانمار در حق مردمان آن سرزمین است.

** فاجعه کشتار جمعی مسلمانان روهینگیا

فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی نیز با صدور بیانیه ای نسل کشی و جنایات گسترده علیه مسلمانان را در روهینگیا میانمار محکوم کرد.

این فراکسیون می افزاید: فاجعه کشتار جمعی مسلمانان روهینگیا در میانمار دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد، کشتار جمعی، کوچ اجباری، به آتش کشیدن خانه و جنازه های مسلمانان، توسط جریانات افراطی و تند رو، نسل کشی و جنایت هولناک علیه بشریت است که با سکوت مجامع بین المللی و مدعیان حقوق بشر دردناکتر شده است.

فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تصریح می کنند بی شک وحدت مسلمانان در جهان اسلام عامل موثری در پیشگیری از چنین جنایات ددمنشانه ای در جهان خواهد بود.

** سکوت ناجوانمردانه مجامع بین‌الملل و مدعیان حقوق بشر

کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در محکومیت نسل‌کشی مسلمانان میانمار بیانیه‌ای صادر کرد.

این کانون می افزاید: کشتار بی‌رحمانه، ددمنشانه و وحشیانه مسلمانان میانمار توسط دولت و ارتش جنایتکار این کشور و خشونت علیه آن‌ها به حدی فاجعه‌بار و دردآور است که سکوت در برابر آن مصداق خیانت به قرآن و تعلل در واکنش و اقدام، مصداق شراکت دراین ظلم تاریخی است.

کانون دانشگاهیان ایران اسلامی تاکید می کند: امروز برابر دیده جهانیان، جمعیتی محروم و مظلوم در جنوب شرقی آسیا به خاطر مسلمان بودن در زیر چکمه‌های بوداییان سفاک لگدمال می‌شوند و در معرض چنان جنایات بی‌شرمانه و رذیلانه‌ای هستند که وجدان هر فردی را که اندک بهره‌ای از شرف و انسانیت داشته باشد به درد می‌آورد و عواطفش را جریحه‌دار می‌کند.

این کانون تصریح می کند: تاسف‌بارتر از آن سکوت ناجوانمردانه مجامع بین‌الملل و مدعیان حقوق بشر است و فاجعه‌بارتر اقدام نکردن جدی رهبران و رسانه‌های دولت‌های اسلامی است.

کانون دانشگاهیان ایران اسلامی افزوده است: نسل‌کشی بی‌سابقه مردم مسلمان میانمار این سوال را به ذهن متبادر می‌سازد که جدای از مدعیان حقوق بشر در کشورهای غربی، وظایف کشورهای اسلامی به خصوص سازمان همکاری اسلامی به عنوان یک سازمان فراملی اسلامی در قبال این فاجعه چیست؟

به گزارش ایرنا، در پی حملات 25 اوت (سوم شهریور) ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، دست کم 400 تن کشته شدند و نزدیک به 270 هزار روهینگایی نیز به بنگلادش گریختند و این موضوع بحران انسانی را در پی داشته است.

روهینگیایی ها اقلیتی مسلمان در کشور بودایی میانمار هستند که میانمار آنها را بنگلادشی و دولت بنگلادش آنها را میانماری می دانند.

کشتار مسلمانان روهینگیایی در میانمار در روزهای اخیر شدت گرفته و این دومین بار در سال جاری میلادی است که خشونت ها علیه مسلمانان، موج عظیمی از آوارگان را به وجود می آورد.

براساس گزارش کمیساریای پناهندگان سازمان ملل، در روزهای اخیر ده ها هزار تن از مسلمانان اقلیت روهینگیایی برای فرار از خشونت ها، با قایق و پای پیاده از مرز میانمار عبور کرده و وارد بنگلادش شده اند.

دولت میانمار اعلام کرده که بیش از 2 هزار و 600 خانه در شمال غرب این کشور و در استان راخین در یک هفته تنش در این استان، در آتش سوخته است.

وضعیت جمعیت حدود یک میلیون و100 هزار نفری مسلمانان روهینگیایی و نحوه برخورد با آنها، بزرگترین چالش «آنگ سان سوچی» رهبر ملی میانمار است که برخی ها از او به دلیل سکوت برابر نارضایتی‌ های این جامعه اقلیت انتقاد می‌کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید