رمزگشایی وزیر کشور از توقف رای گیری انتخابات 96 در ساعت 24

کدخبر: ۱۸۳۲۳۴
وزیر کشور حسن روحانی که مردادماه امسال برای دومین بار تصدی وزارت کشور را برعهده گرفت، با تاکید بر اینکه «من وزیر ۸۰ میلیون ایرانی هستم، نه ۲۴ میلیون» گفت:‌ در حوزه سیاست داخلی برنامه اصلی ما تامین امنیت، توسعه و تقویت نشاط سیاسی و پیگیری اقتصاد مقاومتی است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در گفت‌و‌گویی تفصیلی با «ایسنا»، درباره انتخابش از سوی حسن روحانی برای ادامه کار در وزارت کشور توضیح داد: در حوزه وزارت کشور هم رئیس‌جمهوری گفت که موضوع توسعه برای من اهمیت دارد و رحمانی‌فضلی را برای نگاه توسعه محوری که دارد انتخاب کردم. رحمانی‌فضلی افزود: رئیس‌جمهوری به من توصیه کردند که آزادی‌های اجتماعی، تشکیل اجتماعات، وحدت و انسجام اجتماعی تقویت شده و موضوع توسعه پیگیری شود.
رمزگشایی وزیر کشور از توقف رای گیری انتخابات 96 در ساعت 24

او با بیان اینکه برخی گروه‌های سیاسی متناسب با تفکر و مطالبات خود برای وزارت کشور افراد مختلفی را معرفی می‌کردند گفت: به هر حال گروه‌هایی که به انتخابات وارد می‌شوند و در انتخاب دولت سهمی دارند باید توقعات و مطالبات خود را هم بگویند. به هر حال من در معادلات سیاسی این گروه‌ها نمی‌گنجم چون از لحاظ تفکری به آنها انتسابی ندارم.

مخالفان دولت مدیر نباشند

رحمانی‌فضلی با اشاره به اوایل معرفی اش به‌عنوان وزیر پیشنهادی کشور و انتقادات زیادی که مطرح می‌شد تاکید کرد: باید قبول کنیم که در انتخابات ریاست‌جمهوری، یک نفر رای آورده و حالا او رئیس‌جمهور همه ملت است. او با بیان اینکه پسندیده نیست که ملت را به ۲۴ میلیون، ۱۶ میلیون و امثال آن تقسیم کنند تاکید کرد: حق می‌دهم مدیرانی انتخاب شوند که برنامه‌های رئیس‌جمهوری را دنبال کنند. کسانی که مخالف برنامه‌های دولت هستند نباید در مدیریت‌ها باشند، اما هر کس مدیر شد، نباید برای ۲۴ میلیون کار کند و مخالف ۱۶ میلیون دیگر باشد. من وزیر کشور ۸۰ میلیون ایرانی هستم همان‌طور که رئیس‌جمهور،‌ رئیس‌جمهور ۸۰ میلیون نفر است. او با اشاره به تعامل وزارت کشور با منتقدان در دوره رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت گفت:‌ با مذاکراتی که انجام گرفت مجلس قانع شد که من فرد معتدلی هستم که برنامه‌های دولت را قبول دارم. من به کسی در مجلس وعده شخصی نداده‌ام البته کسی هم از من وعده شخصی نخواست.

نظر موافق لاریجانی با رحمانی‌فضلی

رحمانی‌فضلی درباره نقش علی لاریجانی در کسب رای اعتماد از مجلس تصریح کرد: رئیس مجلس به صورت سازمان یافته برای کسب رای اعتماد وارد نشد هر چند نظر وی این بود که من رای بیاورم.

رای‌گیری پس از ساعت 24

وزیر کشور در ادامه با اشاره به برخی انتقادها به او درباره تمدید ساعت رای‌گیری گفت: گفتند چرا پس از ساعت ۲۴ روز جمعه رای‌گیری نکردید که پاسخ آن ساده بود چون اخذ رای پس از آن ساعت غیرقانونی بود. او با بیان اینکه منتقدان می‌پرسیدند که چرا این کار قبلا انجام شده است، توضیح داد: «به آنان گفتم قبلا با شورای نگهبان به توافق می‌رسیدیم اما چون این بار توافق حاصل نشد، قانون را اجرا کردیم. ما از شورای نگهبان خواستیم که رای‌گیری را ادامه دهیم اما آنها قبول نکردند. خیلی هم در این زمینه تلاش و پیگیری کردیم حتی آقای لاریجانی که برای احوالپرسی ما آمده بود هم چند بار زنگ زد. ولی خب به توافق نرسیدیم. البته رای‌گیری پس از ساعت ۲۴ از نظر من غیرقانونی بود اما تبدیل به عرف شده بود.»

او همچنین درباره برخی انتقادها مبنی بر اینکه تعرفه به حوزه‌ها نرسید، گفت: «ما لیست تعرفه‌ها را نشان دادیم که برای همه حوزه‌ها صددرصد جمعیت واجد شرایط و بعضی حوزه‌ها حتی ۱۱۰ درصد تعرفه فرستاده بودیم و گفتیم هر جا تعرفه کم بوده است لیست آن را به ما بدهید. البته در برخی شعبه‌ها پس از اتمام تعرفه‌ها یک ساعت تا یک ساعت و نیم تعرفه دیر رسیده بود چون دیر به بانک توزیع تعرفه اعلام کرده بودند و برای اجرای پروتکل توزیع تعرفه‌ها کمی زمان نیاز بود.» وزیر کشور همچنین در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر همسو نبودن استانداران و فرمانداران با دولت گفت: «استانداران را وزیر کشور انتخاب نمی‌کند، بلکه هیات دولت انتخاب می‌کند با این همه حدود ۲۸نفر از استانداران گرایش اصلاح‌طلبی معتدل دارند.» به گفته رحمانی‌فضلی ۸۰ درصد از فرمانداران هم تغییر کردند و ۲۰ درصد بقیه هم تعویض و جابه‌جا شدند و در واقع تغییر صد در صدی انجام شد. رحمانی‌فضلی درباره انتخاب عیسی فرهادی به‌عنوان فرماندار تهران هم توضیح داد: «من بسیار تحت فشار بودم که او را عوض کنم زیرا فرهادی در زمان دولت دهم، استاندار البرز بود و بعد هم فرماندار تهران شد ولی من نسبت به او شناخت داشتم و مدیر من در صداوسیما بود و گفتم مسوولیت او را می‌پذیرم؛ زیرا تهران شهر مهمی است و می‌خواهیم انتخابات برگزار کرده و ریسک نمی‌کنیم. همین آقای فرهادی چهار انتخابات را در دو مقطع در تهران خوب اداره کرد و موفق بود.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید