پاهای شما سلامت بدنتان را لو می دهد!

کدخبر: ۱۸۴۱۵۲
اگر انگشتان پاهای‌تان یا همان پنجه‌های ‌پا به رنگ آبی، قرمز و یا سفید در آمده است و حالت لکه لکه پیدا کرده است ممکن است شما دچار بیماری رینود شده باشید.

به گزارش «بهداشت نیوز» آیا شما هم معمولا مشکل سردی پا و انگشتان‌ پا را دارید؟ جریان خون ضعیف که به اسم (PAD) پریفرال آرتریال یا همان اختلالات شریانی شناخته می‌شود، عامل اصلی این بیماری است. PAD بیشتر اوقات علت اصلی بیماری‌هایی مثل: فشار خون، بیماری‌های قلبی، دیابت، کم کاری غده‌ی تیروئید، کلسترول بالا و یا کم‌خونی است. سیگار کشیدن هم یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در ابتلا به PAD است. افراد مبتلا به بیماری پریفرال نوروپاتی هم بیشتر اوقات از سردی بیش از حد پاها رنج‌ می‌برند. در ادامه این مطلب، بیشتر با بیماری‌ها و مشکلات پا و ارتباط آنها با سلامت عمومی‌مان آشنا می‌شویم.

پا‌‌ درد

تنها کفش نامناسب نیست که می‌تواند عامل پادرد باشد. جالب است بدانید از هر ۵ خانمی که از درد پا شکایت می‌کنند ۴ نفرشان مشکلات بسیار جدی‌تری به غیر از کفش نامناسب دارند. کفش‌های پاشنه بلند یا کفش‌های نامناسب می‌توانند عامل تشدید عوارض جانبی رایجی مثل: پینه شست‌پا، برآمدگی و ورم عصب‌ها، خمیدگی قلاب مانند شست پا به طرف پایین و فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت‌تان پا شود. نکته مهم اینکه، خانم‌هایی که از مشکل پوکی‌استخوان رنج می‌برند ممکن است بیشتر دچار شکستگی و یا ترک‌خوردگی استخوان پا شوند.

پنجه‌های قرمز رنگ، سفید و یا آبی نشانه چیست؟

اگر انگشتان پاهای‌تان یا همان پنجه‌های ‌پا به رنگ آبی، قرمز و یا سفید در آمده است و حالت لکه لکه پیدا کرده است ممکن است شما دچار بیماری رینود شده باشید. قرار دادن پاها در معرض سرما، اختلالات عاطفی، استرس زیاد و اسپاسم عروق که باعث تنگ شدن و محدود کردن ناگهانی شریان‌های پوست پا و انگشت‌تان آن می‌شوند نتیجه این‌ بیماری و در نتیجه تغییر رنگ‌ انگشت‌تان است. افرادی که زیاد سیگار می‌کشند بیشتر دچار تغییر رنگ پوست پا و یا لک و پیس می‌شوند.

درد پاشنه

پا درد در ناحیه کف پا رایج‌ترین درد ناشی از استفاده از کفش‌های پاشنه بلند است. پلانتارفاسیا یک قسمت درشت و بزرگ در انتهای پا است که به پاشنه پا متصل می‌شود و گه‌گاه می‌تواند متورم و دردناک شود. بعضی اوقات صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید با برداشتن اولین قدم درد شدیدی در قسمت پاشنه پا احساس می‌کنید. نوک‌تیزی استخوان، بیرون‌زدگی و یا برآمدگی استخوان، شکستگی تنشی استخوان به ویژه به خاطر ورزش شدید، تومورهای استخوانی، انواع عفونت‌ها، التهاب کیسه‌های مفصلی، التهاب عصبی و ورم مفاصل از جمله این علت‌ها هستند. انجام تست ورزش، عکسبرداری با اشعه ایکس می‌توانند کمک بزرگی در تشخیص علت اصلی این دردها باشند.

تغییر در شیوه راه رفتن

تغییر در شیوه را رفتن می‌تواند از اصلی‌ترین‌ علل بیماری‌های مزمن و جدی باشد. این تغییرات ممکن است به شکل‌های گوناگون بروز کند. طرز راه رفتن شما، تعادل بدن، کشیدن پا و لغزش آن همگی می‌توانند نشانه‌های هشدار دهنده‌ای برای‌تان باشد. یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها همان بیماری پریفرال نوروپاتی است که گاه باعث بی‌حسی و یا سوزش خفیفی در پاها می‌شود. پریفرال نوروپاتی بیشتر در افراد مبتلا به دیابت دیده می‌شود اما ممکن است در حالت‌های مختلف دیگری از جمله عفونت‌های مختلف و یا کمبود ویتامین‌ها هم بروز کند.

زردی ناخن‌ها

انیکو‌مایکوزیس یک نوع عفونت قارچی ناخن است که باعث تغییر رنگ و ضخیم شدن ناخن‌ها می‌شود و گاهی این تغییر به رنگ زرد است. زردی ناخن ها می‌تواند علت‌های دیگری هم داشته باشد. بیماری‌هایی مثل: ورم مفاصل، بیماری‌های ریوی، بیماری‌های ناشی از پوشش کفش‌های تنگ و ورزشی علت‌های دیگر تغییر رنگ ناخن‌ها هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید