آلودگی هوا سالانه جان بیش از ۷ میلیون نفر را می گیرد!

کدخبر: ۱۸۴۵۳۶
معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت بیش از ۸۰ درصد جمعیت جهان در محیط هایی با کیفیت پایین هوا زندگی می‌کنند.

به گزارش ایلنا، معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت بیش از ۸۰ درصد جمعیت جهان در محیط هایی با کیفیت پایین هوا زندگی می‌کنند.

در این بیانیه با تاکید بر ضرورت اقدامی اساسی برای داشتن هوایی پاک، با توجه به تمامی عوامل موثر از جمله فرهنگ سازی، تدوین و اجرای آموزش‌های مقدماتی در مدارس ،جلب مشارکت های مردمی و اجرای صحیح قانون هوای پاک در کشور ، از تمامی مسئولان،دست‌اندرکاران، فعالان حوزۀ سلامت محیط زیست درخواست شده است تا با انجام اقدامات عملی بخصوص اجرای صحیح قانون هوای پاک و تدوین راهکارهای اجرایی مؤثر و عاجل موجبات تامین محیطی سالم را برای تمامی آحاد مردم فراهم آورند.

متن بیانیه معاونت بهداشت وزارت بهداشت به مناسبت چهارم مهرماه؛ روز جهانی بهداشت محیط به شرح زیر است:

چهارم مهرماه مصادف با روز جهانی بهداشت محیط ، توجه همگان را به نقش بهداشت محیط در تامین زندگی سالم فرا می خواند. همچنین انتخاب شعار «کیفیت هوای آزاد و داخل ساختمان» لزوم توجه به این مهم را به ویژه در کشورهای با آلودگی بالا گوشزد می کند.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت بیش از ۸۰ درصد جمعیت جهان در محیط هایی با کیفیت پایین هوا زندگی می کنند.

آلودگی هوا به عنوان پنجمین علت مرگ در جهان، سالانه موجب مرگ بیش از ۷ میلیون نفر در جهان می‌گردد. کاهش آلودگی هوای آزاد و داخل خانه با بهسازی محیط و ارتقاءِ سطح بهداشت، کاهش تنفس دودِ دست دوم ، شناسایی مهمترین آلاینده ها به منظور حذف یا کاهش مهمترین آلوده کننده ی آلودگی هوا در محیط زندگی و کار می‌تواند نقش ویژه ای در کاهش میزان مرگ ‌و میر و بروز بیماری‌های مرتبط داشته و موجبات کاهش هزینه‌های سرسام آور درمان بیماری ها و بهبود شاخص های بهره وری شود.

این شعار با هدف اهتمام هر چه بیشتر تصمیم سازان و تصمیم گیران در سطوح مختلف ملی برای کنترل یکی از مهمترین عوامل بروز بیماریها انتخاب شده است.

در این راستا برگزاری نشست‌های کارشناسی و جلسات بین بخشی با حضور تمامی دستگاه های ذیربط به منظور انجام اقدامات همه جانبه می‌تواند راهگشا باشد.

وزارت بهداشت ضرورت اقدامی اساسی با توجه به تمامی عوامل موثر از جمله فرهنگ سازی، تدوین و اجرای آموزش‌های مقدماتی در مدارس ،جلب مشارکت های مردمی و اجرای صحیح قانون هوای پاک در کشور را از جمله مهمترین این اقدامات می داند و به همین مناسبت از تمامی مسئولان،دست‌اندرکاران، فعالان حوزۀ سلامت محیط زیست درخواست می‌نماید تا با انجام اقدامات عملی بخصوص اجرای صحیح قانون هوای پاک و تدوین راهکارهای اجرایی مؤثر و عاجل موجبات تامین محیطی سالم را برای تمامی آحاد مردم فراهم آورند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید