ردپای اسراییل در کشتار مسلمانان روهیتجایی

کدخبر: ۱۸۴۵۵۸
رژیم صهیونیستی از فروش تسلیحات به خونتای ارتش میانمار دست بر نداشته است. این در حالی است که این کشور به پاکسازی قومی علیه اقلیت مسلمان روهینجا متهم است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، تحقیقات چندین دیده‌بان حقوق بشر به این نتیجه رسیده است که شرکت‌های تسلیحاتی اسرائیل در سال‌های اخیر بیش از ۱۰۰ تانک و کشتی و سلاح سبک به دولت میانمار فروخته‌اند.

یکی از شرکت‌ها موسوم به "تی‌ای‌آر آیدل کانسپتز" (TAR Ideal Concepts) همچنین نیروهای ویژه میانمار در ایالت راخین را آموزش داده است؛ جایی که بیشترین میزان خشونت‌ها رخ می‌دهد. این شرکت اوت سال گذشته با ارسال تصاویری در وب‌سایتش نشان داد که کارکنان خودش در حال آموزش تاکتیک‌های جنگی و چگونگی استفاده از سلاح‌ به این نیروها است.

هاآرتص گزارش داد، در واکنش به درخواست فعالان از "دادگاه عالی عدالت" برای پایان یافتن فروش تسلیحات رژیم صهیونیستی، "شوش شیموئلی" نماینده وزارت دادگستری اسرائیل گفت دادگاه مذکور نباید در روابط خارجی اسرائیل مداخله کند.

اظهارات او تایید دوباره موضع وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در ماه مارس بود که گفته بود این دادگاه هیچ جایگاهی در "مسائل دیپلماتیک" ندارد.  

ایتای ماک، از فعالان سرشناس به همراه ۱۰ فعال دیگر با تنظیم درخواستی خواستار متوقف شدن فروش تسلیحات به خونتای میانمار شده بودند. تایمز اسرائیل گزارش داد، او تاکید دارد مدارک فروش تسلیحات اسرائیلی به میانمار و اسناد جنایات جنگی از سوی ارتش میانمار "مسلم هستند و جای بحث ندارند".

به گفته او، با توجه به این دو عامل، اسرائیل گرچه قوانین خودش را نقض نکرده اما این فروش‌ها مغایر توافق‌های بین‌المللی است که اسرائیل به اجرای آنها پایبند شده است. او همچنین تاکید کرد، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا علیه میانمار تحریم تسلیحاتی اعمال کردند.

سفارت رژیم صهیونیستی به درخواست ایندیپندنت پاسخی نداد. مشخص نیست که آخرین محموله فروخته شده به میانمار مربوط به چه زمانی است چرا که تل‌آویو صادرات دفاعی خودش را علنی نمی‌کند. طبق گزارش نهاد تحقیقات صلح بین‌الملل استکهلم، از سال ۲۰۱۱ هیچ سابقه فروش مهمی میان اسرائیل و میانمار ثبت نشده است.  

در همین حال، دیده‌بان حقوق بشر میانمار را به ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم کرده و از سازمان ملل متحد خواسته است تا تحریم‌ها و یک ممنوعیت تسلیحاتی علیه آن اعمال کند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید