علل ابتلا به پوکی استخوان و راه های پیشگیری از آن

کدخبر: ۱۸۵۰۷۷
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم گفت: شکستگی مهمترین عارضه ناتوان کننده پوکی استخوان است که در هر سه ثانیه یک نفر و سالانه 9 میلیون نفر در دنیا به این عارضه مبتلا می شوند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر باقر لاریجانی در نشستی با خبرنگاران به مناسبت برگزاری سمپوزیوم یک روزه تازه های استئوپروز درخصوص شیوع پوکی استخوان اظهار کرد: در زنان بالای 50 سال از هر سه زن یک نفر و در مردان بالای 50 سال از هر پنج نفر یک نفر به پوکی استخوان مبتلا می شوند.

** علل ابتلا به پوکی استخوان

لاریجانی افزود: افزایش سن، سابقه خانوادگی، یائسگی در زنان، تغذیه نامناسب و مصرف مشروبات الکلی و داروهای کورتونی از علل ابتلا به پوکی استخوان است.

وی با اشاره به جمعیت روبه افزایش سالمندان در ایران گفت: از آنجا که پوکی استخوان با بالارفتن سن افزایش می یابد، لازم است با توجه به رشد جمعیت سالمندان در کشور از هم اکنون نسبت به مسایل این قشر از جامعه و به ویژه پیشگیری از مشکل پوکی استخوان اندیشیده شود.

** راه های پیشگیری

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: مصرف کلسیم به صورت روزانه از طریق موادغذایی، مصرف روزانه ویتامین D، انجام حرکات ورزشی و مصرف مکمل های دارویی می تواند از بروز پوکی استخوان پیشگیری کند.

لاریجانی در مورد مصرف کلسیم و ویتامین D توضیح داد: میزان مصرف کلسیم روزانه در کشور ما حدود 60 درصد و میزان مصرف ویتامین دی 20 درصد توصیه های جهانی است؛ بنابراین ازاین لحاظ با کمبود جدی به ویژه در مصرف ویتامین D مواجه هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار در مورد میزان مصرف روزانه ویتامین D برای جبران کمبود این ویتامین اظهار کرد: لازم است افراد زیر 50 سال روزانه بین 400 تا 800 واحد و افراد بالای این سن روزانه 800 تا هزار واحد ویتامین D مصرف کنند.

لاریجانی توضیح داد: بزرگسالان روزانه 400 واحد، سالمندان بیشتر از این میزان و زنان باردار نیز بیشتر از سایرین باید این ویتامین را از طریق مکمل های غذایی دریافت کنند.

وی تاکید کرد: البته میزان نیاز هر فرد به ویژه کودکان را پزشک معالج باید تعیین کند و برای تعیین آن نیز لازم نیست حتما آزمایش ویتامین D داده شود.

لاریجانی گفت: طبق توصیه های بین المللی افرادی که دچار مشکل نیستند باید در سنین بالای 65 سالگی و افراد مشکل دار مثلا افرادی که داروهای کورتونی مصرف می کنند باید در سنین پایین تر آزمایش سنجش تراکم استخوان را انجام دهند و لازم نیست افراد در هر سنی تحت این آزمایش قرار بگیرند.

** کمبود مصرف کلسیم در ایران

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با یادآوری این که میزان مصرف کلسیم روزانه در کشور ما حدود 60 درصد توصیه های جهانی است، افزود: میزان مصرف کلسیم در ایران در 20 سال گذشته افزایش لازم را نداشته است؛ در سال 1990 حدود 11 درصد جمعیت و اکنون حدود 30 درصد جمعیت، مصرف کلسیم ناکافی دارند.

لاریجانی گفت: البته اکنون میزان مصرف شیر در کشور روبه افزایش گذاشته اما اشکالی که وجود دارد این است که میزان کلسیم شیرهایی که کلسیم به آنها افزوده نشده، بسیار کم است و مصرف آنها به تنهایی نمی تواند کمبود کلسیم افراد را جبران کند.

وی افزود: فعالیت فیزیکی نیز در ایران بسیار محدود است و 60 درصد افراد در شهرهای بزرگ فعالیت فیزیکی کافی ندارند؛ در سال 1990 تعداد 260 نفر از هر 100 هزار نفر در کشور ما فعالیت فیزیکی کم داشتند اما اکنون 333 نفر از هر 100 هزار نفر این مشکل را دارند.

** میزان شیوع پوکی استخوان

دکتر افشین استوار رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: شیوع پوکی استخوان در ایران بالا است و در بزرگسالان حدود 20 درصد جمعیت را شامل می شود.

وی افزود: پوکی استخوان در سالمندان و زنان بعد از سن یائسگی شیوع بیشتری دارد و حدود 50 تا 70 درصد جمعیت را شامل می شود.

استوار گفت: شکستگی های ناشی از پوکی استخوان در مچ دست، مهره های ستون فقرات و لگن رخ می دهد که شکستگی لگن از بقیه مهم تر است زیرا باعث ناتوانی، وابستگی و حتی مرگ افراد می شود.

وی در خصوص میزان مرگ و میر ناشی از شکستگی های ناحیه لگن در اثر پوکی استخوان توضیح داد: سالانه 20 درصد موارد شکستگی لگن، سبب مرگ افراد مبتلا می شود.

** برنامه های کشوری برای مقابله با پوکی استخوان

رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم گفت: پوکی استخوان بیماری خاموشی است که تا عوارض آن بروز نکند، شناسایی نمی شود بنابراین شناسایی موارد ابتلا، تشخیص و ثبت شکستگی های اولیه بسیار مهم است.

استوار افزود: ثبت شکستگی های اولیه برای به حداقل رساندن احتمال شکستگی های ثانویه اهمیت زیادی دارد؛ از این رو برنامه ثبت شکستگی های پاتولوژیک با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انجمن استئوپروز و پژوهشکده علوم غدد در دست انجام است.

وی ادامه داد: همچنین مجموعه اقدامات لازم را جمع بندی می کنیم تا این اقدامات برای افرادی که شکستگی اولیه در آنها تشخیص داده شده است، انجام شود تا دچار شکستگی های بعدی نشوند.

استوار در مورد این اقدامات توضیح داد: این اقدامات شامل شناسایی شکستگی اولیه، کمک به بیماران برای پیگیری درمان و ارائه کمک های آموزشی است.

وی ادامه داد: همچنین با ثبت موارد شکستگی های ناشی از پوکی استخوان و ارائه آن به وزارت بهداشت، این وزارت خانه می تواند در خصوص پیشگیری از این موارد علمی تر تصمیم گیری کرده و برنامه ریزی کند.

استوار گفت: غنی سازی شیر با ویتامین D در سال های اخیر آغاز شده اما از آنجا که شمار زیادی از مردم از ماست و پنیر استفاده می کنند و شیر مصرف نمی کنند، غنی سازی این موادغذایی نیز آغاز شده است.

سمپوزیوم یک روزه تازه های استئوپروز 27 مهرماه در مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید