حمله تند وزیر خارجه آلمان به مواضع برجامی رئیس جمهوری آمریکا

کدخبر: ۱۸۵۴۵۹
همزمان با هشدارهای سردار جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، درخصوص قانون کاتسا (پیرامون اعمال تحریم علیه سپاه) و اینکه اجرای این قانون معادل با خروج یکجانبه آمریکا از برجام است، زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان برای چندمین بار درباره امکان عدم تایید پایبندی ایران به برجام از جانب آمریکا ابراز نگرانی کرد.
حمله تند وزیر خارجه آلمان به مواضع برجامی رئیس جمهوری آمریکا

وزیر خارجه آلمان روز یکشنبه گفت تصور می‌کند که واشنگتن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکند. به گزارش خبرگزاری فارس، به‌نوشته خبرگزاری آلمان، گابریل در جریان سخنانی در ایالت «نیدرزاکسن» گفت: «ایالات‌متحده احتمالا در هفته آینده توافق هسته‌ای را لغو می‌کند و این نگرانی بزرگ من است.» بنا بر این گزارش، دولت آلمان همچنان تلاش خواهد کرد تا به این توافق پایبند بماند.

وزیر خارجه آلمان همچنین گفت که هیچ توافق بهتری از آنچه اکنون وجود دارد، وجود نخواهد داشت. گابریل تاکید کرد: «سیاست ترامپ و مشاورانش نشانی از خطری بزرگ دارد. هواداران ترامپ می‌گویند که همه آنچه به‌دست آمده، (توافق) بی‌معنی است. تیم ترامپ معتقد است که جهان عرصه مبارزه است و در آن قوی پیروز است. این یعنی آنها حاکمیت قدرتمندان را جانشین حاکمیت قانون می‌کنند و این موضوع برای آلمان خطرناک است. چراکه جهان را تغییر می‌دهد.»

برجام باید حفظ شود

همزمان با زمزمه‌های دولت واشنگتن برای خروج از برجام با وجود مخالفت‌ برخی افراد در داخل این کشور و همچنین مخالفت اغلب کشورهای غربی و شرقی، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در گفت‌وگویی، برجام را گامی مهم و رو به جلو برای تامین امنیت جمعی خواند و ابراز امیدواری کرد که این توافق‌نامه حفظ شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما گوترش در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی، در واکنش به احتمال خروج ترامپ از برجام و آسیب‌های احتمالی ناشی از آن بر توافق گفت: «البته این مساله بستگی به تصمیم کنگره خواهد داشت. منطبق با قطعنامه شورای امنیت، در این توافق‌نامه طرف‌های مهم دیگری هم وجود دارند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید