پنجمین دور مذاکرات برگزیت هم زمان با بحران درونی دولت انگلیس

کدخبر: ۱۸۵۵۴۶
پنجمین دور مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در حالی قرار است امروز (دوشنبه) در بروکسل پایتخت دوره‌ای اتحادیه اروپا آغاز شود که بحران درونی دولت انگلیس، اروپایی‌ها را درباره چشم‌انداز مذاکرات و توافقات آتی با هیات انگلیسی نگران کرده است.

ایرنا؛حزب محافظه کار انگلیس که اکثر کرسی‌های مجلس این کشور را در دست دارد، هفته گذشته روزهایی پرخبر را پشت سر گذاشت. سخنرانی پرحاشیه 'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس در آخرین روز از کنفرانس سالانه حزب محافظه کار همچنان یکی از اصلی‌ترین سوژه‌های خبری رسانه‌های انگلیس به شمار می‌رود.

مهم‌ترین این حواشی، ارائه برگه‌ای توسط یک طنزپرداز معروف انگلیسی به نام 'سایمن برودکین' به نخست وزیر بود که برای تحویل آن به ترزا می به سکوی سخنرانی او نزدیک شد و گفت: بوریس جانسون (وزیر امور خارجه) خواست این را به شما بدهم. او سپس رو به وزیر خارجه گفت: بوریس! مأموریت انجام شد، فرم را به او دادم.

تصاویری که بعداً در رسانه‌های انگلیسی درباره این ورق منتشر شد، نشان می‌دهد که این فرم ساختگی اداره مالیات موسوم به P45 است که کارفرماهارای اعلام پایان کار کارمندشان صادر می‌شود.

در این فرم مشخصات ترزا می از جمله درآمدش که 149 هزار پوند قیدشده، نوشته‌شده است. اما جالب‌ترین نکته این فرم، بخش مربوط به درخواست‌کننده است که به نام بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس امضا شده است.

به دنبال این حوادث فشارها برای کناره‌گیری ترزا می از مقام نخست‌وزیری بشدت بالا گرفت و رسانه‌های انگلیسی از احتمال کودتا نمایندگان حزب محافظه کار علیه وی خبر دادند. 'گرانت شاپس' رئیس پیشین حزب محافظه‌کار و رهبر جنبش مخالفان نخست‌وزیری ترزا می جمعه گذشته گفت که 30 تن از نمایندگان حزب محافظه کار خواهان کناره‌گیری ترزا می از قدرت هستند و این رقم به‌سرعت در حال افزایش است.

همین مساله سبب شد تا مقامات اروپایی درباره آینده مذاکرات برگزیت با دولت ناپایدار انگلیس نگران شده و به گزارش روزنامه دیلی تلگراف مراودات خود را با حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین افزایش دهند.

به نوشته دیلی تلگراف، جرمی کوربین رهبر حزب مخالف کارگر و کایر استارمر وزیر برگزیت کابینه در سایه تاکنون جلسات متعددی را با میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد برگزیت از سوی اتحادیه اروپا و شماری از اعضای ارشد مذاکره‌کننده اروپایی در رابطه با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا انجام دادند.

دیلی تلگراف نوشت: اروپایی‌ها ترجیح می‌دهند تا به‌جای شروع دوباره مذاکرات برگزیت، جرمی کوربین را جدیتر بگیرند؛ ضمن آنکه رویکرد وی را درقبال برگزیت واقع‌بینانه‌تر می‌پندارند.

این روزنامه انگلیسی اضافه کرد: مقامات ارشد اتحادیه اروپا می‌گویند که مذاکرات برگزیت با و یا بدون ترزا می ادامه خواهد یافت اما آن‌ها بشدت درباره وعده‌هایی که تاکنون از سوی دولت ترزا می‌داده شده نگران هستند.

دیلی تلگراف افزود: مذاکره‌کنندگان اروپایی بر این باور هستند که جرمی کوربین بزودی سکان دولت انگلیس را به دست خواهد گرفت و به همین دلیل می‌خواهند در کسب اطلاع از موضع وی پیش‌دستی کرده باشند.

آخرین دور مذاکرات در ماه سپتامبر (شهریور) گذشته در حالی به پایان رسید که 'میشل بارنیه' مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا گفت: هنوز پیشرفت کافی در مسائل مورد اختلاف طرفین صورت نگرفته است.

بارنیه در نشست خبری مشترک با دیوید دیویس وزیر برگزیت انگلیس هشدار داد که 'چندین هفته بلکه چندین ماه تا زمانی که پیشرفت کافی درروند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا حاصل شود، زمان نیاز است.'

مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رسماً از ژوئن (خرداد) گذشته آغاز شد اما به گفته مقامات اروپایی تاکنون پیشرفت محسوسی صورت نگرفته است.

اوضاع شهروندان اروپایی ساکن انگلیس و انگلیسی‌های ساکن اروپا، هزینه تعهدات مالی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که در حدود 100 میلیارد یورو برآورد می‌شود و آینده مرزی دو ایرلند اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث در مذاکرات برگزیت به شمار می‌رود.

علاوه بر این، تداوم عضویت و یا خروج انگلیس از دیوان دادگستری اروپا در دوره پسابرگزیت نیز یکی از چالشی‌ترین مسائل مورد مناقشه دو طرف است. اروپایی‌ها اصرار دارند که عضویت انگلیس در این نهاد قضایی ضامن حقوق شهروندان اروپایی پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا است؛ این در حالی است که دیوید دیویس وزیر برگزیت می‌گوید اجرای احکام دیوان دادگستری اروپا در دوره پسابرگزیت، با روح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مغایرت دارد.

روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ماه مارس گذشته (اسفند 1395) با ارسال نامه نخست‌وزیر انگلیس به «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا آغاز شد و متعاقباً نخستین دور مذاکرات برگزیت در ماه ژوئن برگزار شد.

انگلیس دو سال فرصت خواهد داشت تا بر سر چگونگی روابطش با اروپا پس از خروج از اتحادیه اروپا، مذاکره کند و در این مدت موظف خواهد بود تا بطور کامل به تعهداتش در چارچوب عضویت در این نهاد اروپایی، عمل کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید