خط و نشان زودهنگام مجلسی‌ ها برای دولت دوم روحانی

کدخبر: ۱۸۵۶۳۳
مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون اعتدالیون مجلس، دو کارت زرد به وزرای دولت را اقدامی در راستای انجام وظایف نظارتی مجلس می داند و از بابت طرح مساله استیضاح دو وزیر دیگر نیز چندان نگران نیست.

به گزارش نامه نیوز، هنوز دولت دوازدهم پنج ماهه نشده اما دو وزیر آن از مجلس دهم کارت زرد گرفته اند. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی نتوانستند نمایندگان پرسش‌گر را قانع کنند. فقط این نیست و زمزمه هایی نیز در مورد احتمال استیضاح رحمانی فضلی و حجتی وزیر کشاورزی به گوش می رسد.

با این دست فرمانی که مجلسی ها جلو می روند، رئیس جمهور باید در معرفی گزینه های پیشنهادی خود برای وزارت نیرو و علوم وسواس بیشتری به خرج دهد چه انکه بعید نیست که نمایندگان مجلسی به آسانی چند ماه قبل رای اعتماد ندهند. این رویه سبب شده است که برخی از تحلیل گران مسایل سیاسی از تغییر رویکرد مجلس با دولت روحانی سخن گفته و معتقد باشند که دیگر خبری از آن تعامل پیشین نیست.

برخی نیز ماجرای کارت زرد و حرف و حدیث ها در مورد استیضاح را ناشی از بدقولی وزرای رای اعتماد گرفته و دلخوری نمایندگان می دانند. به عنوان نمونه غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی بای روزنامه آرمان در این باره گفته بود: «متأسفانه وزرای پیشنهادی پس از اینکه از مجلس رأی اعتماد گرفتند دیگر پشت سر خود را هم نگاه نکرده و جواب تلفن نمایندگان را هم نمی‌دهند. به دلیل همین دلخوری نیز نمایندگان وزرا را مورد بازخواست قرار می‌دهند و به آنها کارت زرد نشان می‌دهند. اغلب این کسانی که کارت زرد نیز دریافت می‌کنند کارنامه سوال برانگیزی داشته‌اند و عمدتا نیز ایجاد زحمت می‌کنند».

گروه دیگر از نمایندگان مجلس اما اصرار دارند که صحبت از دلخوری یا تغییر رویه مجلس نیست . به گفته آن ها هر چه هست در چارچوب انجام وظایف نظارتی مجلس باید تعریف شود. مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین یکی از این افراد است.

او در گفت و گو با «نامه نیوز» موضوع تغییر رویکرد مجلس در تعامل با دولت را رد کرد و گفت: « نمایندگان مجلس در جریان رای اعتماد به کابینه ثابت کردند که با دولت تعامل خوبی دارند و این رویه ادامه داد».

نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اغلب رسانه ها انتظار داشتند رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور مورد اعتماد مجلس قرار نگیرد، گفت: « ما به او رای بالایی دادیم زیرا اعتقاد داشتیم که دولت باید هرچه سریعتر و با قدرت کار خود را آغاز کند اما این به معنی آن نیست که از اشتباهات وزرا چشم پوشی کنیم».

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: « آنچه موجب شد دو وزیر دولت کارت زرد بگیرند این بود که نتوانستند نمایندگان را با پاسخ های خود قانع کنند. این کارت زرد ها نیز به صورت موردی و به خاطر موضوعات خاص داده شد لذا نباید از آن تعبیر دیگری غیر از انجام وظایف نظارتی مجلس داشت».

وی در پاسخ به این پرسش که احتمال انجام استیضاح رحمانی فضلی و حجتی چقدر است، گفت: « هیچ یک از این دو موضوع جدی نیست. من شخصا با استیضاح رحمانی فضلی موافق نیستم زیرا  مساله در حد همان کارت زرد بود و نیازی به استیضاح نیست».

لاهوتی افزود: « مساله استیضاح حجتی نیز در درون مجلس خیلی جدی نیست و بیشتر به کمپینی که در خارج از مجلس تشکیل شده و خواهان استیضاح او است، مربوط می شود. البته من با این استیضاح موافق هستم».

گفتنی است تلاش های برای استیضاح حجتی به این چند ماه اخیر مربوط نیست. در دولت یازدهم نیز دو مرتبه پرونده استیضاح او باز شد اما به جریان نیفتاد.

شاید این دو استیضاح چندان جدی نباشد و در حد حرف باقی بماند اما نشانه مشخصی برای دولت است تا بداند که در تقریبا دو سال آتی چگونه باید رفتار کند. برخی از کارشناسان مسایل سیاسی رویه اخیر مجلس را فارغ از موضوع وظایف نظارتی و گمانه دلخوری نمایندگان تحلیل می کنند. آن ها کارت زرد به وزاری دولت میانه رو را پیامی به اعتدالیون می دانند و تاکید می کنند که این گروه نمی تواند همیشه با میانه روی پیش رود. بر این اساس دولت روحانی و وزرایش باید در مقاطع و مواردی مواضع شفاف تر و روشن تر گرفته و به یک از دو جریان سیاسی اصلی یعنی اصولگرایان و اصلاح طلبان نزدیک شوند. به عبارتی پیام آنها حاوی این نکته است که اعتدالیون جایگاه خود را مدیون ائتلاف با جریان های سیاسی موجود هستند و حالا که دولت دوم خود را آغاز کرده اند نباید این را فراموش کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید