ترامپ خروج از برجام را کلید زد / توپ توافق هسته ای در زمین کنگره

کدخبر: ۱۸۶۰۲۴
رییس‌جمهور آمریکا پس از کش‌مکش‌های فراوان و این پا و آن پا کردن‌ها و نسبت‌ دادن "بدترین" توافق تاریخ آمریکا به برجام در نهایت پس از حدود ۱۰ ماه با اعلام نکردن پایبندی ایران به برجام برخلاف گزارش‌های آژانس، خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق را کلید زد.
ترامپ خروج از برجام را کلید زد / توپ توافق هسته ای در زمین کنگره

به گزارش ایسنا،‌ دونالد ترامپ عصر روز جمعه در کاخ سفید درباره سه موضوع اجرای قانون کاتسا، اعلام پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام و سیاست‌های دولتش در قبال ایران سخنرانی کرد.

رییس‌جمهور آمریکا برخلاف آنچه در هفته‌های اخیر تحت عنوان قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی مطرح شده بود،‌ اعلام کرد که "تحریم‌های بسیار سرسختانه‌ای را علیه سپاه اعلام خواهیم کرد."

ترامپ ضمن بیان این‌که "سپاه را نهاد نظامی تروریستی می‌داند که خشونت را در منطقه گسترش می‌دهد افزود: سپاه از رژیم سرکوب‌گر اسد حمایت می‌کند بنا بر این من از وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌خواهم که تمام بخش‌های سپاه را و همچنین ماموران و وابستگان به این نهاد را مورد تحریم قرار دهد. همچنین برنامه موشکی ایران را نیز به شدت تحریم خواهیم کرد.

پیش از سخنرانی ترامپ، رکس تیلرسون در جمع خبرنگاران در پاسخ به این‌که آیا سپاه را در لیست تروریست‌ها قرار خواهید داد گفت که قرار دادن نام یک نیروی نظامی در لیست سازمان‌های تروریستی پیچیدگی و دشواری‌های خاص خود را دارد.

چنانچه وزارت خارجه آمریکا گروهی یا نهادی را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد مشمول تحریم و گروه‌های تروریستی بین‌المللی قرار می‌گیرد اما در رویکرد و تصمیم تازه ترامپ وزارت خزانه‌داری این کشور سپاه پاسداران را تحریم کرده است.

ترامپ هم‌چنین در سخنرانی اش ایران را عامل جنگ در یمن و سوریه دانست و گفت: ایران با دخالت‌هایش در عراق باعث ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در این منطقه شده است.

وی با بیان اینکه ایران همچنان از بشار اسد حمایت می‌کند و سلاح در اختیار او می‌گذارد این سلاح‌ها علیه کودکان سوری مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: با توجه به سابقه این نوع اقدامات ایران، اهداف سوء ایران در آینده را نباید نادیده بگیریم.

ترامپ هم‌چنین در این بین به شعار همیشگی ایرانیان در تمامی مناسبت‌های تاریخی یعنی "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" اشاره کرد و گفت این‌ شعارها،‌ شعارهای محبوب ایرانیان است.

رییس جمهوری در بخشی دیگر از سخنانش از خلیج فارس که اکثرا از سوی سیاستمداران آمریکایی و دنیا به عنوان خلیج فارس نام برده می‌شود با عنوانی جعلی یاد کرد که با واکنش‌ شدید گروه‌های مختلف مردم ایران در داخل و خارج مواجه شد.

او درحالی از مردم ایران و اعتراضات سیاسی و اجتماعی آنها حمایت کرد که برای سال‌هاست کشورش اقدام به تحریم و تهدید مردم ایران می‌کند و از سویی خودش نیز در شروع به کار دولتش با تعیین قوانین بسیار سخت مهاجرتی و ورود به آمریکا محدودیت‌های زیادی را برای اتباع ایرانی ایجاد کرد.

به گزارش ایسنا،‌ رییس‌جمهوری آمریکا هم‌چنین در بخش دیگری از سخنانش درباره برجام یکی از نارسایی‌های برجام را این دانست که مفاد آن به اندازه کافی اجرا نمی‌شود و در مورد برنامه موشکی ایران ساکت است.

وی گفت: کنگره از همین الان برای برخورد با این نارسایی وارد عمل شده و به لایحه بازنگری برجام چند تبصره اضافه خواهد کرد که جلوی ایران برای تولید موشک قاره پیمای بالستیک را بگیرد. کنگره کاری خواهد کرد که تحریم‌ها علیه ایران به گونه‌ای اعلام شود که به صورت دائم از توسعه فعالیت‌های موشکی ایران جلوگیری شود.

ترامپ تاکید کرد که اگر نتوانیم با کنگره و متحدان خود به توافق برسیم، برجام لغو خواهد شد. من هر جا لازم بدانم به عنوان رییس‌جمهور آمریکا می‌توانم برجام را لغو کنم.

وی در ادامه گفت که پایبندی ایران به برجام را تایید نمی‌کنیم و نخواهیم کرد و ما قدم در راه تروریسم نمی‌گذاریم بلکه با کنگره همکاری می‌کنیم تا نواقص برجام برطرف شود.

به گزارش ایسنا،‌ بر اساس قانون بازبینی توافق هسته‌ای (اینارا) که دو ماه قبل از برجام در کنگره تصویب شد، این حق به کنگره داده شده است که هر وقت لازم بود برجام را مورد بررسی قرار دهند.

با اظهارات روز جمعه ترامپ در عمل وی توپ را به زمین کنگره انداخت تا آنها درباره ماندن یا نماندن در برجام تصمیم‌گیری کنند و به این ترتیب کنگره 60 روز فرصت دارد تا درباره این‌که به اجرای برجام ادامه دهند یا از آن با برگرداندن تحریم‌های هسته‌ای خارجی و غیرهسته‌ای خارج شوند تصمیم بگیرد.

ترامپ می‌توانست بدون ارجاع این مساله به کنگره راسا از برجام خارج شود همان‌طور که در سخنرانی خود نیز به این مساله اشاره کرد اما به نظر می‌آید ترامپ نیز از ترس بدنامی خروج یک جانبه از برجام دست به چنین اقدامی نزده است.

هم‌چنین وی در ادامه سخنانش درباره سیاست‌هایش در قبال ایران گفت: من بعد از مشورت با متحدان خود استراتژی‌ام علیه ایران را اعلام می‌کنم. ما کاری خواهیم کرد تا با اقدامات ایران مقابله کنیم و تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کنیم و جلوی تولید سلاح  این کشور را می‌گیریم. ما این رژیم را محدود می‌کنیم تا به هیچ وجه به سلاح دست نیابد.

به گزارش ایسنا، سخنان دونالد ترامپ که دو هفته پیش زمزمه‌های آن به سراسر دنیا رسیده بود و با واکنش‌ جدی رهبران و مقامات و شخصیت‌های سیاسی مواجه شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید