تحلیلگر پاکستانی:پاکستان به دنبال استحکام روابط با ایران و دیگر کشورهای منطقه است

کدخبر: ۱۸۶۱۲۰
تحلیلگر ارشد پاکستان و از ژنرال های بازنشسته ارتش این کشور، معتقد است که کشورش در حال حاضر با ایران، چین و ترکیه روابط دیپلماتیک خوبی دارد و در نظر دارد از نفوذ این کشورها برای مقابله با فشارها و تهدیدات آمریکا استفاده کند.

'طلعت مسعود' روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: 'احتمالا آمریکایی ها فشار بر پاکستان را ادامه داده و در تلاشند تا پاکستان را به دلیل شکست های خود در افغانستان، مورد انتقاد قرار داده و تحت فشار بگذارند.

وی با بیان اینکه روابط روابط پاکستان و آمریکا در دوران حساس و دشواری قرار گرفته است، افزود: دلیل آن نیز این است که رئیس جمهوری آمریکا در خصوص پاکستان و افغانستان و جنوب آسیا موضوع گیری خاصی ارائه می دهد.

این تحلیلگر ارشد پاکستانی در ادامه سخنانش گفت:' ترامپ هنوز سیاست جامعی در خصوص پاکستان تدوین نکرده است، اما همچنان به اظهارات خود علیه این کشور ادامه می دهد.

طلعت مسعود با توجه به ادامه سفر مقامات بلندپایه آمریکا به پاکستان طی هفته ها و روزهای اخیر نیز تصریح کرد: امید است که پس از این دیدارها درک واقع بینانه تری از وضعیت فعلی پاکستان داشته باشند و اگرچه پاکستان در خصوص وضعیت خود بسیار صادق است، باید واکنش های آتی به این دیدارها و گفت و گوها پیگیری شود.

این ژنرال بازنشسته پاکستانی تصریح کرد: آمریکایی ها اگرچه به فشارهای خود بر پاکستان ادامه داده و در تلاشند، شکست در افغانستان را به گردن دیگری بیندازند، ولی از سویی فکر می کنم که پاکستان نیز منتظر روابط خوب با آمریکا است.

این تحلیلگر تصریح کرد: 'مطمئنا آمریکایی ها از دوستی و همکاری پاکستان با چین در اجرای 'کریدور اقتصادی پاک - چین 'ناراحتند و آشکار با آن دشمنی می کنند.

در پی افزایش تنش های سیاسی بین اسلام آباد و واشنگتن و موضعگیری صریح «شاهدخاقان عباسی» نخست وزیر پاکستان طی روزهای گذشته مبنی بر اینکه کشورش دیگر وابستگی‌ گذشته به آمریکا را ندارد، دو طرف در تلاشند با اعزام مقامات بلند پایه به پایتخت های دو کشور تنش های سیاسی را کم کنند.

شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان اخیرا در مصاحبه با شبکه 'عرب نیوز' گفت که درباره تجهیزات نظامی و سایر نیازها به صورت انحصاری وابسته به آمریکا نیستیم، لذا واشنگتن وابستگی‌های گذشته اسلام‌آباد به خود را فراموش کند.

وی افزود: برای تأمین نیازهای خود راه‌های تبادل دیگری در نظر داریم و منحصر به آمریکا نیستیم.

عباسی تأکید کرد: ارتش پاکستان بیشتر از سلاح‌های آمریکایی استفاده می‌کند اما این روند در حال تغییر است و در حال حاضر نیازهای نظامی خود را از چین و برخی کشورهای اروپایی فراهم می‌کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید