نگاه منفی آمریکایی ها به پاکستان و تشدید انزجار پاکستانی از آمریکا

کدخبر: ۱۷۶۱۱۸
پاکستان، نزد بسیاری از مقامات و مسئولان آمریکا از جمله نمایندگان کنگره، کشوری است که تعابیر بسیاری گوناگونی از آن وجود دارد اما برآیند این تعابیر در مجموع، نشان دهنده افزایش نگاه منفی به پاکستان در میان مسئولان و مقامات آمریکایی است.

به گزارش ایرنا، حتی برخی نمایندگان کنگره از جمله سناتور 'جان مک کین' که اخیرا در راس هیاتی از مجلس سنا به پاکستان سفر کرده بود و همراه فرمانده ارتش پاکستان از مناطق قبایلی این کشور بازدید کرد و در جریان تلاش های پاکستان در مسیر مبارزه با تروریسم قرار گرفت، معتقد است پاکستان آنگونه آمریکا می خواهد، خواسته های این ابرقدرت را اجرا نمی کند.

حتی مک کین که از طرفداران تقویت مناسبات واشنگتن و اسلام آباد است، معتقد است که پاکستان در مبارزه با برخی گروه های ترویستی از جمله شبکه حقانی جدی نیست و باید در نوع برخوردش با تروریست ها تجدید نظر کند و جدی تر در این مسیر گام بردارد.

سناتور جان مک کین هنوز معتقد است که آمریکا باید روی دوستی و روابط با پاکستان به عنوان یک هم پیمان کلیدی این کشور در جنوب آسیا حساب کند زیرا پاکستان نقش و اهمیتی ویژه برای تامین منافع آمریکا در افغانستان و برخی دیگر منافع آمریکا در منطقه آسیا دارد.

اما 'تد پو' از اعضای کلیدی مجلس نمایندگان آمریکا نظری درست مقابل نظر سناتور مک کین دارد. براساس گزارش رسانه های آمریکا، وی اخیرا در اظهاراتی، هم پیمانان آمریکا را به سه بخش 'خوب، بد و زشت' تقسیم کرده و پاکستان را در فهرست هم پیمانان زشت آمریکا قرار داده است.

تد پو معتقد است پاکستان برغم کمک های مالی که از آمریکا دریافت می کند، از گروه های تروریستی ضد آمریکایی حمایت می کند و یکی از کشورهای حامی تروریسم در جهان است.

این عضو مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شده است که پاکستان عامل ایجاد افراط گرایی و نهادینه کردن تروریسم در منطقه است.

تد پو و دیگر مقامات و مسئولان آمریکایی که پاکستان را یک هم پیمان زشت و حامی تروریسم می دانند، نقش آمریکا و نیز برخی رژیم های عرب منطقه را در شکل گیری، ترویج و تقویت افراط گرایی در منطقه از جمله در پاکستان نادیده گرفته و پاکستان را که در واقع به دلیل سیاست ها و اقدامات قدرت های فرامنطقه ای، قربانی تروریسم و افراط گرایی شده است، عامل ایجاد و تقویت این پدیده های شوم می دانند.

در مقابل نگاه منفی برخی آمریکایی ها به پاکستان، تشدید انزجار و تنفر مردم پاکستان از آمریکا را نباید نادیده گرفت. پاکستانی ها امروز بخوبی می دانند که بخش عمده ای از ناامنی های امروز کشورشان، ناشی از مداخله های نظامی آمریکا در افغانستان است؛ عاملی که نه تنها سبب سرکوب تروریسم در افغانستان نشد، بلکه موجب رشد و سرازیر شدن این پدیده شوم در سایر نقاط منطقه به ویژه پاکستان شد.

ظهور و قوت گرفتن گروه تروریستی داعش در افغانستان، به رغم حضور هزاران نیروی نظامی تا دندان مسلح آمریکا در این کشور، نشانه دیگری از عدم تمایل آمریکایی ها برای مبارزه با تروریسم در این کشور است.

تقویت داعش در پاکستان، ارتش پاکستان را وادار کرده تا در روزهای اخیر عملیات گسترده ضدتروریستی با عنوان عملیات 'خیبر 4' را در مناطق قبایلی هم مرز با افغانستان آغاز کند و یکی از مهم ترین اهداف این عملیات پرهزینه برای پاکستان، مقابله با نفوذ موج جدیدی از تروریست ها، این بار در لباس داعش، به خاک پاکستان است.

این تنها بخشی از هزینه ای مالی و انسانی است که پاکستان مجبور است به دلیل عواقب حضور آمریکایی ها در منطقه بپردازد.

طی سال های اخیر، روابط پاکستان و آمریکا دچار تنش ها و دست اندازهای زیادی شده است و به نظر می رسد با روی کار آمدن دولت ترامپ، چهرهای ضدپاکستانی در آمریکا مجال بیشتری برای تحت فشار قرار دادن پاکستان یافته اند. لذا در به نظر نمی رسد پیشرفت و تحولات چندان مثبتی در روابط اسلام آباد و واشنگتن، حداقل در دوره دولت ترامپ، رخ دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید