این اشتباهات در آشپزی چاقتان می کند!

کدخبر: ۱۸۶۷۴۷
معمولاً وقتی رسماً کنار سفره می نشینیم کالری ها را محاسبه می کنید اما کالری هایی که در هنگام پخت غذا به بدن وارد می کنید چه می شود؟ هیچ وقت آن ها را محاسبه نمی کنید.ولی همان یک لقمه کوچک در آشپزی به وزن شما میفزاید.

نمناک؛ تهیه غذاها در خانه و استفاده از غذاهای خانگی، انتخابی هوشمندانه برای کاهش اندازه دور کمر محسوب می شود به شرط آنکه از بروز اشتباهاتی در حین آشپزی ممانعت به عمل آوریم.اشتباه در آشپزی [کلیک و کشیدن برای جابجایی]

آشپزی با روغن زیتون و استفاده از این روغن در پخت غذاها فقط تا زمانی مفید است و ضرری برای بدن ندارد که در مصرف آن صرفه جویی شود و بیش از حد استفاده نشود.

نکاتی کلیدی هنگام آشپزی

در نظر بگیرید که اگر سعی کنید از غذای خانگی استفاده کنید قطعاً شکر، چربی و کربوهیدرات کمتری به بدن شما می رسد.

از اینکه دستورات تهیه غذاها را برای پیش بردن آن ها به سوی غذاهای سالم تر، تغییر دهید، هراس نداشته باشید.

سعی کنید از مزه ها بدون چربی لذت ببرید.

زمانی که صحبت از تغذیه سالم به میان می آید، بر کسی پوشیده نیست که غذای خانگی بهتر از غذا خوردن در رستوران یا سفارش غذاهای رستورانی است. در واقع، نتایج مطالعه ای منتشر شده در مجله تغذیه سالم عمومی نشان می دهد که آشپزی در خانه به افراد کمک می کند که نسبت به زمانی که از غذاهای رستورانی استفاده می کنند چربی، کربوهیدرات، و شکر کمتری مصرف کنند.

البته این بدان معنا نیست که در تهیه غذاهای خانگی نیز هرقدر مایلید پنیر چرب مصرف کنید و هر روز غذای چرب بخورید. یعنی غذاهای خانگی نیز به اندازه غذاهای رستورانی ممکن است ناسالم باشند:اگر از مواد اولیه ناسالم استفاده کنید یا روش های آشپزی نادرست به کار ببرید یا زیاد بخورید. در این مقاله چهار اشتباه رایج در این زمینه را بررسی می کنیم تا جلوی اضافه وزن را بگیریم و به اهدافتان به سوی سالم زیستن دست یابید.

 1:استفاده از روغن زیاد

بسیاری از مردم متوجه این نکته نیستند که با هر آنچه به بدنشان وارد می کنند چند کالری مصرف کرده اند زیرا همواره نگاهشان به میزان و اندازه وعده غذایی شان است. این نکته خصوصاً در زمان آشپزی صدق می کند. ریختن روغن زیاد و بیش از اندازه در غذا کار ساده ای است؛ اما مشکل از آنجا آغاز می شود که در نظر بگیریم هر قاشق روغن زیتون صد و بیست کالری انرژی دارد که به سرعت ممکن است به اضافه وزن منجر شود.

راهکار:اگر بازهم مایلید که از روغن های سالمی مانند زیتون در آشپزی تان استفاده کنید، پژوهشگران به خوردن فقط دو قاشق چای خوری روغن زیتون در بیشتر وعده های غذایی توصیه می کنند که معادل هشتاد کالری انرژی در بر خواهد داشت. بهتر است از قاشق های اندازه گیری استفاده کنید تا این اطمینان حاصل شود که بیش از اندازه روغن نمی ریزید.

 2:دریافت طرز تهیه غذاها مستقیم از برنامه های تلویزیونی!

دستورات تهیه غذاهایی که در برنامه های تلویزیونی آموزش داده می شود ممکن است خوشمزه به نظر برسد و اصطلاحاً آب دهان انسان را راه بیندازد اما این احتمال هم وجود دارد که غذاهایی بسیار پرکالری باشند و باعث اضافه وزن شوند. در پژوهشی که در سال 2015 انجام شد و نتایج آن در مجله اشتها منتشر شد، نشان داد زنانی که برنامه های تلویزیونی آموزش آشپزی را دنبال می کنند BMI ی بیشتری نسبت به افرادی دارند که دستورات طرز تهیه را از منابع چاپی و سایر منابع آنلاین دریافت می کنند.

راهکار:از اینکه دستورات تهیه غذاها را تغییر دهید هراس نداشته باشید. مثلاً اگر در طرز تهیه از پاستای معمولی استفاده می کند، گندم کامل را جایگزین پاستای معمولی کنید که فیبر بیشتری به بدنتان برسانید یا اگر احساس کردید که می توان میزان شکر آن را به نصف کاهش داد یا حتی آن را حذف کنید، این کار را انجام دهید. همچنین توصیه می شود که دستورات طرز تهیه را از منابعی بردارید که نویسندگان آن ها، آشپزهایی باشند که به پخت غذاهای سالم معروف هستند.

 3:پرهیز از مصرف ادویه ها و فلفل ها

شما میزان زیادی ادویه های مخصوص دارید که معمولاً فراموش می کنید که آن ها را در وعده های غذایی مصرف کنید بنابراین بیشتر آن ها فقط به عنوان تزیین در قفسه های کابینت باقی می مانند اما موضوع این است که این نوع مواد غذایی مانند پاپریکای دودی، ادویه ایتالیایی، و پودر کاری می توانند به اندازه مگاوات مزه را با میزان بسیار اندکی کالری یا حتی بدون کالری، تغییر دهند. علاوه بر این باید در نظر داشت که ادویه ها حاوی آنتی اکسیدان ها هستند که به شما در پیشگیری از بیماری ها کمک می کنند.

راهکار:شروع به تجربه این ادویه ها و مزه دهنده ها و ترشی جات در آشپزی تان کنید. مثلاً از ادویه پلو استفاده کنید یا در غذاها از ادویه های خاصتان استفاده کنید.

 4:ناخنک زدن به غذا در هنگام آشپزی

معمولاً ً وقتی رسماً کنار سفره می نشینیم کالری ها را محاسبه می کنید اما کالری هایی که در هنگام پخت غذا به بدن وارد می کنید چه می شود؟ هیچ وقت آن ها را محاسبه نمی کنید. خوردن میزان اندکی غذا در حد یک لقمه کوچک هم در هنگام آشپزی ممکن است به وزن شما بیفزاید.

راهکار:اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در هنگام آشپزی ناخنک می زنید یا از این دسته افراد نیستید توصیه می شود که سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای یا خیار را خرد کنید و دم دستتان قرار دهید تا چیزی سالم در هنگام آشپزی در دسترس داشته باشید که کالری اندک یا در حد صفر دارد.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید