ترکیه: واگذاری رقه به کردها به جنگ نژادی می انجامد

کدخبر: ۱۸۷۱۳۳
معاون نخست وزیر ترکیه با اشاره به اینکه منطقه سخت‌ترین مراحل خود را پس از توافقنامه سایکس-پیکو پشت سر می‌گذارد هشدار داد، اینکه آمریکا مدیریت شهر رقه سوریه را به حزب اتحاد دموکراتیک کردها بسپارد، می‌تواند موجب آغاز جنگی نژادی شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، فکری ایشیک، معاون نخست وزیر ترکیه در سخنرانی گفت: نباید آمریکا مدیریت رقه را به حزب اتحاد دموکراتیک کردها که آنکارا آن را بخشی از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) می‌داند، بسپارد. نیروهای این حزب نباید هیچگونه مسئولیتی در مدیریت رقه را که ۹۰ درصد ساکنان آن را اعراب تشکیل می‌دهند، در دست داشته باشد. در غیراین صورت بروز مشکلات بسیار بزرگتر از مشکلات گذشته در رقه امری محتمل است.

ایشیک افزود: منطقه مرحله سختی را پشت سر می‌گذارد و شاهد بزرگترین تنش‌ها پس از توافقنامه سایکس – پیکو است.

معاون نخست وزیر ترکیه تاکید کرد: در شرایطی که بسیاری از گروه‌ها در سوریه حضور دارند از جمله آمریکا که عملیاتی علیه داعش را در شهر رقه آغاز کرده و در این عملیات با حمایت از نیروهای سوریه دموکراتیک عملیاتی را در رقه انجام داد نمی‌توان درباره کنترل یک دولت بر تمامی اراضی سوریه سخن گفت.

این مسئول دولت آنکارا ادامه داد: از نظر من استفاده از یک سازمان تروریستی برای بیرون راندن گروه تروریستی دیگری همانند آن است که وارد کیسه‌ای مملو از افعی شویم. بارها گفته‌ایم که حزب اتحاد دموکراتیک، حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق کرد یک سازمان تروریستی واحد هستند و همکاری شما با آنها مشکلات بزرگی را برای منطقه ایجاد خواهد کرد.

نیروهای سوریه دموکراتیک به تازگی تصاویری از عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان را در شهر رقه برافراشتند. این مساله از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر این کشور محکوم شد و ییلدیریم این اقدام را موجب آسیب به روابط ترکیه و آمریکا دانست.

دمشق: رقه را به سوریه بازمی‌گردانیم

هلال هلال، معاون دبیرکل حزب بعث سوریه برای اولین بار پس از اینکه نیروهای سوریه دموکراتیک کنترل شهر رقه را به دست گرفتند اعلام کرد: ارتش شهر رقه را بازپس خواهد گرفت و استان رقه به زودی به لطف اقدامات ارتش به کشور بازخواهد گشت.

این مسئول سوری در ادامه توضیح نداد که آیا ارتش وارد درگیری‌های نظامی علیه نیروهای سوریه دموکراتیک برای بازپس‌گیری رقه خواهد شد یا نه.

پیشتر دومای روسیه اعلام کرده بود کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک بر رقه در صورتی که ارتش در عملیاتی با حمایت جنگنده‌های روسیه شرکت کند، غیرممکن است.

نیروهای سوریه دموکراتیک روز جمعه اعلام کردند: استان رقه، شهر و حومه آن بخشی از سوریه خواهند بود.

این نیروها روز سه‌شنبه با حمایت ائتلاف ضد داعش موفق شدند کنترل کامل رقه را پس از درگیری‌های شدیدی با داعش به دست آورد.

این عملیات پس از خروج تعداد زیادی از داعشی‌ها از رقه به سمت دیرالزور براساس توافقنامه امضا شده میان نیروهای سوریه دموکراتیک و ائتلاف ضد داعش انجام شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید