خوراکی های که بعد از تاریخ انقضا به هیچ وجه مصرف نباید کرد!

کدخبر: ۱۸۷۴۹۸
به عنوان یک قاعده کلی، مصرف غذا بعد از اتمام تاریخ مصرف آن ارزش هیچ خطری را ندارد و این تاکید بیشتر در مورد غذاهایی از قبیل گوشت خام، تخم مرغ و ... است چون احتمال شکل گیری باکتری ها و در نتیجه مسمومیت غذایی از طریق آنها جدی است.

الو دکتر؛ در اینجا لیستی از غذاهایی که بعد از تاریخ انقضا باید از مصرف آنها اجتناب شود، معرفی شده اند:

جوانه ها: انواع جوانه غلات به دلیل این که در بسته بندی در شرایط گرم و مرطوب هستند، مستعد ابتلا به آلودگی و رشد باکتری هایی مانند ای کولای و سالمونلا هستند. اگر شما خیلی جوان، باردار، سالمند و یا بیمار هستید به هیچ وجه حتی یک روز هم بعد از اتمام تاریخ مصرف جوانه ها، آنها را استفاده نکنید.

سالاد آماده: سالادهای آماده حاوی اسفناج، سبزیجات برگ دار، کلم و غیره نباید بعد از تاریخ مصرفشان مصرف شوند. به طور کلی بهتر است از خریداری سالاد و سبزیجات آماده خودداری کنید. خودتان سبزیجات تازه را به دقت شسته و سالاد را تهیه و خیلی زود نیز مصرف کنید.

تخم مرغ: مصرف تخم مرغ به خصوص خام آن حتی چند روز بعد از تاریخ انقضا نیز دردسرساز می شود و شما وضعیت اورژانس پزشکی پیدا کنید. تخم مرغ منقضی شده یکی از شایع ترین علت های بیماری های ناشی از مواد غذایی است و مصرف آن می تواند منجر به درد شکم و اسهال شدید شود.

گوشت های بسته بندی شده: باکتری های ای کولای و لیستریا در گوشت های بسته بندی شده وجود دارند. این باکتری ها قبل از بسته بندی کردن در گوشت‌ها رخنه کرده و تکثیر می شوند و حتی در گوشت‌های سرد(کالباس) که از سوپر مارکت می خرید و مصرف می کنید وجود دارند. به عقیده متخصصان فرانسوی تا حد امکان از مصرف این فراورده ها خودداری کنید و هرگز آن ها را بعد از تاریخ انقضا مصرف نکنید. در حالت کلی سوسیس و کالباس و غیره باید در عرض یک هفته بعد از خرید مصرف شوند. باکتری لیستریا خطرناک ترین شکل مسمومیت غذایی را به همراه دارد و در موارد شدید حتی منجر به مرگ می شود. علاوه بر این، نیترات موجود در این گوشت ها با خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها مرتبط است.

میگو: انواع خام و یا یخ زده میگو در معرض آلودگی به انواع میکروب ها هستند. بنابراین بهتر است در زمان خرید و مصرف این مواد غذایی و بخصوص میگو به تاریخ مصرف آن توجه داشته باشید و از مصرف میگوهای تاریخ گذشته حتی به مدت یک روز خودداری کنید.

گوشت گاو: اگر تاریخ مصرف آن گذشته باشد باکتری ای کولای می تواند باعث مسمومیت و بیماری انسان شود. قبل از مصرف گوشت چرخ کرده تاریخ مصرف آن را به درستی بررسی کنید. گوشت را به خوبی و کامل بپزید تا از مسمومیت غذایی دور باشید. از خرید و مصرف گوشت های تاریخ گذشته جدا خودداری کنید.

پنیرهای نرم: مصرف پنیرهای سفتی مانند چدار مشکل ساز نخواهد شد. می توانید قسمت کپک زده پنیر را جدا و قسمت های تازه و تمیز آن را مصرف کنید. اما در خصوص پنیرهای نرم اینگونه نیست. پنیرهای نرم به خصوص پنیرهای فرانسوی مانند پنیر بری خیلی زود طعمه باکتری لیستریا می شوند. در نتیجه باید از مصرف آن ها بعد از تاریخ انقضا خودداری شود.

مرغ: موقع خرید مرغ حتما به تاریخ مصرف آن دقت کرده و از خرید مرغ های تاریخ گذشته خودداری کنید. اگر می خواهید مرغ را فریز کنید نیز حتما باید قبل از انقضای تاریخ مصرف باشد. فرقی نمی کند مرغ تازه باشد یا یخ زده. حتما آن را به طور کامل بپزید و خیلی زود مصرف کنید تا امکان مسمومیت گوشت آن با باکتری ای کولای به حداقل برسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید