دور خیز اقتصادی ترکیه برای عراق پس از داعش

کدخبر: ۱۸۷۷۰۷
حیدرعبادی، نخست وزیر عراق در یک سفر رسمی به آنکارا با اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دیدار کرد. اردوغان گفت ترکیه در بازسازی ویرانی‌های عراق شرکت می‌کند و فقط دولت مرکزی این کشور را به رسمیت می‌شناسد.
دور خیز اقتصادی ترکیه برای عراق پس از داعش

حیدر عبادی روز چهارشنبه سفر رسمی به ترکیه انجام داد. به نوشته رسانه‌های ترکیه نخست وزیر عراق بر سر افزایش حجم تبادلات تجاری٬ کنترل گذرگاه و مسائل امنیتی منطقه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه مذاکره کرده است.

ترکیه قصد دارد در بازسازی عراق حضور فعالی داشته باشد. صدها شرکت ترکیه‌ای حتی در دوره سردی مناسبات دو کشور،  در عراق حضور داشتند و فعالیت می‌کردند. حجم تبادلات تجاری سالانه عراق و ترکیه ۹ میلیارد دلار بوده و به گفته مقامات دو کشور همسایه این میزان در آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی با عبادی در آنکارا گفت ویرانی که گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف عراق از جمله در موصل وکرکوک بجای گذاشته جدی است و این مناطق اکنون وضعیت بدی دارند. او تاکید کرد که کشورش به عراق در بازسای ویرانی‌های جنگ کمک خواهد کرد.

خبرگزاری آناتولی به نقل از اردوغان نوشت طرف گفتگوی ترکیه دولت مرکزی عراق است. اردوغان در بخش دیگری از صحبت‌های خود اضافه کرد که برای مبارزه با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) در سنجار و قندیل در کردستان عراق با بغداد همکاری خواهد کرد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین گفت مذاکرات دوجانبه بر سر گذرگاه‌های مرزی در شمال عراق در جریان است و به زودی پس از رسیدن به توافقی با دولت مرکزی گام‌های لازم برداشته خواهد شد.

حیدر عبادی، نخست وزیرعراق هم ضمن تاکید بر لزوم همکاری دو کشور برای مبارزه با تروریسم اظهار داشت گروه تروریستی داعش مردم عراق را کشته و زیرساخت‌های این کشور را نابود و ویران کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید