سد دفاعی جدید اندروید در مقابل جاسوسان!

کدخبر: ۱۸۸۲۱۲
اندروید با اضافه کردن پروتکل امنیتی DNS over TLS امنیت کاربران خود را در مقابل فعالیت های جاسوسی ارتقا می دهد.
سد دفاعی جدید اندروید در مقابل جاسوسان!

زهرا طیبی- اندروید محبوب ترین سیستم عامل تلفن همراه در جهان، به زودی یک پروتکل امنیتی را به ارائه کنندگان خدمات اینترنت (Internet Service Providers) یا همان ISP-ها اضافه می کند که سدی برای فعالیت های جاسوسی است.

ISP ها می توانند تمامی درخواست های DNS کاربران را ببینند که این امر به آنها اجازه می دهد تا بفهمند یک فرد از چه سایت هایی بازدید کرده است. پروتکل امنیتی DNS over TLS در واقع یک سطح رمزگذاری را به درخواست های DNS کاربر اضافه می کند.

اگر برای شما این سوال پیش آمده که DNS چیست؟ باید به شما بگوییم که DNS مخفف Domain Name System یا سیستم نام دامنه است. دستگاه های موجود در یک شبکه همانند شبکه اینترنت برای اتصال به یکدیگر و یا اتصال به پایگاه مورد نظر از آدرس های عددی IP استفاده می کنند، ولی به یاد داشتن آدرس های IP یک شبکه برای کاربرانی که قصد اتصال دارند، بسیار دشوار است؛ مثلا به خاطر سپردن نام دامنه click.ir بسیار ساده تر از به خاطر سپردن آدرس IP نظیر آن (۲۴۷٫۱۷۱٫۱۴۶٫۴۷) است. به همین علت اغلب ما برای اتصال به سایت ها، نام دامنه آن را وارد می کنیم.

بنابراین یک DNS آدرس وب‌سایت را از یک URL که در نوار آدرس وارد می کنید، به آدرس IP تبدیل می کند تا رایانه یا گوشی همراه شما بتواند به آن سرویس وب متصل شود. در این حالت ISP ها می توانند فعالیت کاربر را رصد کنند. اکنون سازندگان اندروید برای اینکه جلوی این کار گرفته شود، می خواهند سوئیچی را ایجاد کنند که نتایج مشابه سطح امنیت HTTPS را ایجاد می کند.

پس از آنکه اندروید پروتکل امنیتی DNS over TLS را ارائه دهد، ISP ها می توانند تشخیص دهند که کاربر یک سایت را فراخوانی کرده است، اما اینکه دقیقا چه سایتی است را نمی توانند تعیین کنند.

این روش، محافظت صد در صدی ایجاد نمی کند اما بهتر از آن است که ISP ها به راحتی بتوانند به تاریخچه مرورگر کاربران دسترسی پیدا کنند. اگر شما واقعا یک حریم خصوصی می خواهید، پیشنهاد کارشناسان همواره استفاده از VPN مطمئن است. البته قبل از استفاده از VPN باید مطمئن شوید که حتماَ private باشد.

گفتنی است؛ بر اساس برخی از اخبار منتشر شده پیش بینی می شود که پروتکل امنیتی DNS over TLS به نسخه اندروید ۸٫۱ اضافه شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید