واکنش نمایندگان به گزارش برجام

کدخبر: ۱۸۸۶۱۷
وحدت، حمایت از سپاه، حل مشکلات اقتصادی و... نکاتی بودند که نمایندگان مجلس پس از قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی در مورد برجام بر آن تأکید کردند.

به گزارش خبرآنلاین؛ گزارش شش ماهه سوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اجرای برجام در جلسه علنی امروز-چهارشنبه،10 آبان- قرائت شد.(اینجا) پس از آن عباس عراقچی در قامت نماینده دولت هم پشت تریبون رفت و به اظهار نظر پرداخت.(اینجا)

براساس آیین نامه، این فرصت به 6 نماینده هم داده شد تا نظرشان در مورد این گزارش را بیان کنند.

تهدید به خروج از NPT

مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم و چهره اصولگرای مجلس اولین، فردی بود که فرصت بیان نظر پیدا کرد. او گفت: اگر جمهوری اسلامی بخواهد از منافع برجام بهره مند نشود و به عقب بازگردد،‌ عقب گرد او بازگشت به گذشته نیست. آمریکا بداند که نمایندگان مجلس ایران این توانایی را دارند که اگر آمریکا برجام را اجرا نکرد،‌ دولت را موظف کند تا از «ان پی تی» خارج شود. قرار نیست مردم ما ملعبه دست آنها باشند.

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین هم ترامپ را با کلمه «گاوچران»، توصیف کرد و گفت: رئیس جمهور گاوچران آمریکا گفته که آمریکا در حال بازنگری سیاست های کشورش در قبال ایران است.

قوامی افزود:‌ همه تلاش های ترامپ نشان دهنده این است که می‌خواهد زمینه بهره مندی ایران از برجام را کم کند. براساس صحبت های سخیف ترامپ که نشان داد که ایشان در تاریخ و جغرافیا هم نمره اش ردی است و زیر ۱۰ است، تکلیف بر همه ما روشن است. همه امروز منسجم از سرداران سپاه به تمامیت، دفاع خواهیم کرد.

اروپا، آمریکا را رها نمی‌کند و به ما نمی‌چسبد

سید جواد حسینی کیا نماینده مردم سنقر و کلیائی با اشاره به این نکته که «هدف از برجام رهایی از تحریم های ظالمانه بود»، تأکید کرد: امروز همه به یک نقطه رسیده ایم.‌آنهایی که واقع بین بودند چند سال پیش می‌گفتند چون آمریکا بدعهد است مذاکره با آن سودی ندارد.‌ آنهایی که خوش بین بودند می گفتند باید مذاکره کرد. امروز همه به یک نقطه رسیده ایم که رئیس جمهور هم گفتند که مذاکره با آمریکا دیوانگی است.

او افزود: خدا را شکر که به این نقطه رسیده ایم که آمریکا بدعهد و غیرقابل اطمینان است. نسخه شفابخش امروز ما وحدت و حرکت زیر پرچم ولایت است. نقطه آسیب ما در دولت و وزارتخارجه عدم توجه به شروط ۹ گانه رهبری بود. هیچ وقت اتحادیه اروپا، آمریکا را رها نخواهد کرد و به ما نخواهد چسبید. باید به نقطه اول بازگردیم و به عنوان سرباز کنار نظام باشیم. آنچه می تواند ما را به ساحل امن برساند، اتکا به اقتصاد داخلی خودمان است.

برچسب نقض برجام به آمریکا

جهانبخش محبی نیا چهره شناخته شده اصولگرایان در مجلس دهم، مانند همیشه از دریچه خاص خودش به این گزارش نگاه و نکاتی جدیدی را بیان کرد.

او گفت: در مورد ایران و آمریکا 6 وضعیت ایجاد شده است که برای حلش به 6 راهبرد نیاز داریم. اول اینکه رفتار مردم و دولت ایران در  مورد مسائل هسته ای معقول بوده است، اروپایی ها نه در موارد ظاهری که در محافل خصوصی،‌ برچسب نقض برجام را به سینه آمریکایی ها می زنند. حاصل کار این است که دولت ایران به برجام اهمیت داده اند و هیچ وقت از آن خارج نخواهیم شد اما اگر آمریکایی ها بخواهند به این شارلاتان بازی ها ادامه دهند،‌ ما به سرعت از برجام خارج خواهیم شد.

نماینده میاندوآب و شاهین دژ در ادامه به تشریح راهبردهای ششگانه‌اش پرداخت و توضیح داد: مسئله بعدی این است که اروپایی ها باید بدانند اروپایی های گرفتار و بدبخت همیشه در اثر سیاست های زورگویانه آمریکایی ها سوخته اند. الان در ناامنی داعش،‌ اروپایی ها بیشتر در معرض آسیب هستند. آقای عراقچی به چینی ها باید سریع بگوید که دیگر دوران خود را به خواب زدن، گذشته است. بهای اداره جهان را چینی ها نمی پردازند و این نکته را هم شما باید گوشزد کنید.

محبی نیا اظهار کرد: مسئله بعدی این است که دولت های مستقل در خاورمیانه بدانند منشاء ناامنی در منطقه آمریکا است. تمام مظاهر افراطی کور،‌ آمریکا است. مردم خاورمیانه باید بدانند که ترامپ با هوچی گری ۸۰۰ میلیارد دلار از عربستان و برخی از کشورهای منطقه کشیده و به آمریکا برده است و در مقابل بر سر مردم خاورمیانه باید بمب فرو بیاید! ما تحت هیچ شرایطی از منافع ملی مان کوتاه نخواهیم آمد.

محمد محمودی شاه‎نشین نیز از این فرصت اظهار نظر استفاده کرد و گفت: آنچه امروز با آن مواجهیم استفاده بهینه از فرصت پیش‎رو است. امروز می توان حاصل دستاورد برجام را به عنوان فرصت نگاه کرد. بدعهدی آمریکا موجب اثبات حقانیت مواضع رهبر انقلاب شده است. تمامی سلایق سیاسی به یک راهبرد مشترک رسیده اند. حقانیت ما برای دنیا مشخص شده است. تاثیرات تهدیداتی چون قاچاق کالا،‌ بی ثباتی قوانین،‌ مدیریت ناصحیح منابع، سنگین تر و مخرب‌تر از تهدیدهای آمریکا است.

«مادر تحریم‌ها» موش زایید

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران نیز چهره‌ای بود که به عنوان نفر آخر پشت تریبون قرار گرفت. او با بیان این نکته که «این گزارشی که کمیسیون امنیت ملی ارائه داد،‌ باید بر دانش و آگاهی ملت اضافه کند و ما را از سردرگمی در بیاورد»، در بخشی از صحبت‌هایش با طعنه به چندهمکارش که از مخالفان برجام بودند، گفت: حرف های یکی و دو نفر از دوستان باز مرا به یاد دلواپسی‌های قبلی انداخت!

او افزود: من به این دوستان بگویم ما با یک قطعنامه توانستیم همه قطعنامه‎های تحریمی علیه ایران را از بین ببریم. ما با برجام توانستیم حق مسلمان را که غنی سازی اورانیوم بود را به رسمیت بشناسیم و تحریم های بانکی را برداریم، اما چه کنیم که با بدعهدی آمریکا مواجه ایم.

کواکبیان معتقد است: «اما به این معنا نیست که نباید این کار را در آن زمان انجام می دادیم. اتفاقا خوبیش این بود که این کار را کردیم و نشان دادیم که به آمریکایی ها به خصوص از نوع ترامپیسمش نباید اعتماد کنیم. اگر مثل کره شمالی، ما فتوای شرعی رهبری را نداشتیم و می توانستیم سلاح هسته ای داشته باشیم شاید وضعیت فرق می کرد.

این نماینده اصلاح طلب مجلس، در مسیر دفاع از اقدامات دولت برای برجام، تأکید کرد: «مادر تحریم ها» دیروز موش زایید! قرار بود که با طرح کاتسا،‌ ۵ هزار نفر که با قرارگاه خاتم کار می کردند، تحریم شوند. اما همان قبلی ها تحریم شدند! ما باید در داخل وحدت داشته باشیم. ما اصلاح طلب ها بیشترین پشتیبان سپاه در مقابل آمریکا هستیم. هیچ کسی نمی تواند بین ما اختلاف بیندازد. من موافق این نیستم که بگوییم از «ان پی تی»خارج می‌شویم، چون فتوای رهبری را داریم.

کواکبیان در پایان تأکید کرد: دشمن مسائل اقتصادی کشور را هدف قرار داده است تا بتواند فکر ترامپ که یک بنگاه دار است، در سناریوی ایران هراسی و بحث اقتصادی را پیگیری کند. سران سه قوه خوشبختانه گفتند که بحث رانت ها،‌ فساد داخلی،‌ مشکل پدیده از آمریکا برای ما بدتر است،‌ اگر این ها را حل کنیم هراسی از آمریکا نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید